A javasolt törvénymódosítás árnyaltabb szabályozást biztosít a felszámolók kijelölését illetően - tudtuk meg Gadó Gábortól, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium szakállamtitkárától. Egyrészt szeretnék elkerülni azt a problémát, hogy egy felszámoló cég, vagy egyes felszámoló cégek annyira jóban vannak a kirendelő bíróval, hogy tekintet nélkül az ügy érdemére, mindig ugyanazok a szereplők járnak el.
Ezért döntöttek úgy, a jövőben alapvetően számítógépes program fogja kijelölni a felszámolót, amit a bíró korrigálhat ugyan, ám ilyenkor mindig indokolnia kell, hogy miért is tér el a számítógépes programtól.
Másrészt a hitelezői választmánynak joga lesz egy alkalommal az eljárás kezdetén kérni azt, hogy egy másik felszámolót jelöljenek ki. Talán még ennél is fontosabb az, hogy a tervezet alapján a különböző felszámolói döntésekhez kötődően, a hitelezői választmánynak érdemi észrevételezési jogorvoslati joga lesz, és ilyenkor a bíróság, 8-15 napos határidőkön belül, köteles lesz a panaszokat kivizsgálni, és elbírálni - mutatott rá az államtitkár.
Módszertan és szempontok
A gyakorlati működéssel összefüggésben a törvénytervezet a következőket szögezi le: a bíróság elektronikus, véletlenszerű kiválasztás segítségével jelöli ki a felszámolót, és a procedúra során nem járhat el a felszámolási eljárást lefolytató bíró. Az eljáró felszámoló kijelölése átlátható módszertan szerint és olyan elvek alapján történhet, amely biztosítja az adós gazdálkodó szervezet sajátosságaihoz igazodó szakértelmet, az eljárás hatékony lefolytatásához szükséges kapacitásokat, a felszámolók arányos munkaterhelését, és - az eljárás költségeinek csökkentése érdekében - figyelembe veszi a felszámoló, valamint az adósnak tekintendő gazdálkodó szervezet székhelyének, fióktelepeinek földrajzi elhelyezkedését is.
A felszámoló kijelöléséről szóló végzés indokolásában fel kell tüntetni, ha a bíróság nem az elektronikus kiválasztás által javasolt felszámolót jelöli ki, és meg kell jelölni az eltérés indokait is. Felszámolóként pedig az a gazdálkodó szervezet jelölhető ki, amely szerepel a felszámolók nyilvános névjegyzékében.
Feladat az informatikusoknak
Izgatottan várjuk a gyakorlati megvalósítást, és a sorsolást elvégző új szoftvert - mondta Korompay Réka, a Felszámolók és Vagyonfelügyelők Országos Egyesületének ügyvezető igazgatója. Az alapelvek, az elképzelések mindenképpen támogatásra méltóak, a gyakorlati működéshez kapcsolódóan azonban nagyon sok szempontot figyelembe kell vennie a szoftvernek, ezért akár maga az új rendszer is, bizonyos mértékig szubjektív lehet.
Például minden felszámoló cégnek rendelkeznie kell azzal a technikai apparátussal, azzal a szakmai tudással, amely révén bármely felszámolást hatékonyan és szakszerűen el tud végezni. Ám vannak kisebb és nagyobb felszámoló cégek, akad, akinek 900 ügye van, akad, akinek jóval kevesebb. Kérdés, ezt miképp értékeli majd a szoftver, lehetséges, hogy "bíróként" kezd el viselkedni, hiszen éppen ez volt a probléma kiindulási pontja, miszerint az összes lehetséges bírói részrehajlást zárják ki a rendszerből. Lehetséges, hogy a betáplált adatok alapján a szoftver is bizonyos ügyeket következetesen egyes felszámoló cégekre szignóz ki?
A bíró természetesen közbeavatkozhat, mely cselekedetét utóbb igazolnia kell. Mi történik abban az esetben, ha a bíró sok esetben, ismétlődően, nem másért, csak racionális gazdasági érvek alapján kénytelen lesz módosítani a sorsoláson? Hiszen pécsi székhelyű céghez debreceni felszámoló biztost rendelni, nem tűnik takarékos megoldásnak. Az ügyvezető igazgató hangsúlyozta, a részletes szabályokat egy majdani kormányrendelet ismerteti, annyi azonban bizonyos, a sorsoláshoz nagyon intelligens szoftverre lesz majd szükség a jogalkotó céljainak elérése érdekében.