A bíróság szerint csak kiakarták használni a Vichy hírnevét

Vágólapra másolva!
A Fővárosi Bíróság jogerős ítélete szerint a Vicky megjelölés az összetéveszthetőségig hasonló a Vichy védjegyhez, ezért elutasította a Vicky, időben később történt védjegybejelentésének lajstromozását.
Vágólapra másolva!

A Vichy kozmetikai termékcsalád kozmetikumait, bőrregenerálóit, szépségápolóit, ránctalanító, bőrmegújító készítményeit sokan ismerik, a magas presztízzsel bíró kozmetikai termékek közé tartoznak. A Vicky védjegy bejelentője a bíróság megítélése szerint ennek a márkának a jó hírnevét próbálta kihasználni, amikor a Vicky megjelölésre védjegybejelentést tett "fehérítőkészítmények és egyéb, mosásra szolgáló anyagok; tisztító-, fényesítő-, súroló-, és csiszolószerek; szappanok, illatszerek, illóolajok, kozmetikai cikkek, hajmosószerek; fogkrémek" termékekre.

A Vicky megjelölésre irányuló védjegy-bejelentés ellen a korábbi Vichy védjegy jogosultja szólalt el, már a Magyar Szabadalmi Hivatal is a javára döntött, majd megváltoztatási eljárás során a Fővárosi Bíróság hasonlóképp határozott.

Három szempontot vizsgáltak

Dr. Szigeti Éva, a Danubia Szabadalmi és Jogi iroda Kft. szakértője elmondta: az árujegyzékek hasonlóságának kérdése nem választható el a megjelölések összetéveszthetőségének vizsgálatától, a végleges következtetést mindkét vizsgált tényező (tehát a védjegyek és az áruk) együttes figyelembevétele alapján lehet csak levonni. A Fővárosi Bíróság a támadott megjelölést a korábbi védjegyhez hasonlónak tekintette, megjegyezte, hogy a Vichy védjegy fantáziaszó, melynek az adott termékekkel kapcsolatba hozható jelentése nincs.

Az eljáró hatóságok a jelen ügyben is a védjegyek összevetésénél az általános joggyakorlattal összhangban külön vizsgálták azt a három szempontot, melyek közül már az egyiknek a fennállása már megalapozhatja a megjelölések összetéveszthetőségét. Ezek a megjelölések kiejtésbeli, azaz fonetikai hasonlóságára, a megjelölések megjelenési formái között fennálló képi, azaz vizuális hasonlóságra és a megjelölések mögött lévő tartalmi, elvi, jelentésbeli, azaz konceptuális hasonlóságra vonatkoznak.

A bíróság arra a következtetésre jutott, hogy a Vichy/Vicki védjegyek az összetéveszthetőségig hasonlóak, és ehhez a megállapításhoz figyelembe vették az árujegyzékek hasonlóságát és részleges azonosságát - mutatott rá a Danubia Szabadalmi és Jogi iroda Kft. védjegy-jogásza.

Női névre és bábkormányra asszociálnak?

Az eljáró hatóságok nem fogadták el a Vicky védjegy bejelentőjének azt az érvelését, hogy a magyarországi fogyasztók a védjegy láttán a Viki női névre asszociálnak, valamint azt az állítását sem, hogy a Vichy védjegy szónak a magyar nyelvben egyáltalán nincsen jelentése; esetleg a műveltebb közönség a második világháború alatti francia kormány székhelyeként ismertté vált franciaországi városra gondolhatna.

A Fővárosi Bíróság kimondta, "hogy a magyar vásárló számára tehát - ellentétben a védjegyjogosult felszólaló védjegyének "Vichy" szóelemével - a bejelentő által bejegyeztetni kívánt védjegy szóeleme azonnal észlelhető, világos és meghatározott jelentéssel bír akkor is, ha az nem a termék valamely jellemzőjére utal; az összetéveszthetőség a hangzás tekintetében is fennáll. A felszólaló védjegyét a fogyasztók "Visi"-ként ejtik, míg a lajstromozni kért megjelölés kiejtve "Viki". A két szó hangzás tekintetében csupán egy nem hangsúlyos betűben tér el egymástól, ezért a fogyasztók részéről az összetévesztés veszélye fennáll.

Nagyobb megkülönböztető erő

Az árujegyzék vizsgálata során egyébként a Magyar Szabadalmi Hivatal és a Fővárosi Bíróság egyaránt megállapította, hogy "a Vicky bejelentője árujegyzékében található termékek részben azonosak, részben hasonlóak az ellenérdekű fél árujegyzékében található termékekkel. A Vicky védjegy bejelentője olyan termékekre is igényel védjegyoltalmat, amelyek a hasonló rendeltetés, valamint az azonos értékesítési hely és vevőkör miatt védjegyjogi szempontból hasonlónak minősülnek."

A Fővárosi Bíróság döntésében utalt ara, hogy az összetévesztés veszélye annál komolyabb, minél nagyobb a korábbi védjegy megkülönböztető ereje. Vagyis a nagyobb megkülönböztető erővel/képességgel rendelkező védjegyek szélesebb körű oltalomra tarthatnak igényt, mint az egyszerű, a köznapi szóhasználat szerinti "normál" védjegyek, amelyeknek a megkülönböztető ereje alacsonyabb. Jelen esetben pedig elmondható, hogy a Vichy védjegy világszerte, így Magyarországon is nagyobb megkülönböztető erővel rendelkezik, hiszen márkás termékeit a fogyasztók jól ismerik és minőségét értékelik.

A Fővárosi Bíróság vizsgálta a megjelölések hasonlóságát/összetéveszthetőségét, ugyanakkor ezen túlmenően az áruk hasonlósága is a vizsgálat tárgyát képezte. Nagyon eltérő áruk esetén a hasonló megjelölések együttélése is megengedhető, hiszen a fogyasztók a védjegyekről, márkanevekről általában adott árukkal összefüggésben emlékeznek. Dr. Szigeti Éva emlékeztetett rá, hogy ez alól csak a nagyon híres és közismert védjegyek esetében tesznek kivételt.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!