Olyan új, személyre szabott archiválási megoldások kidolgozására van szükség, amellyel jelentősen csökkenthetőek az archiválásra fordított költségek, mégis kényelmesen, rugalmasan és a lehető legnagyobb biztonságban lehetnek a hosszútávon archiválni kívánt dokumentumok, akár fél évszázadra is - mutatott rá a Microsec Kft. fejlesztési igazgatója.
Hegedüs Márton hangsúlyozta: a változások, a fejlesztések egyik legfontosabb előnye, hogy az ügyfél megbízást adhat arra, hogy a cégbíróságra küldött kérelmeit, illetve a bíróságtól az ő címére érkező határozatokat az e-Szignó archívumban automatikusan elhelyezzék.
Azaz a cégeljárásban benyújtott dokumentumok esetén a Microsec Kft. maga gondoskodik az elektronikus akta archívumban történő elhelyezéséről, így nincs külön tennivaló az archiválással.
A saját archiválás pluszköltségei
Minősített archiválás szolgáltató igénybe vétele garantálja, hogy az archívumban elhelyezett elektronikusan aláírt dokumentumok őrzésével kapcsolatos valamennyi felelősség a szolgáltatót, a minősített e-Szignó Archívumot terheli, és nem az ügyfelet. Ráadásul az ügyfélnek nem kell figyelnie a technikai újdonságokra, új algoritmusokra, megteszi helyette a szolgáltató.
Míg ellenben, ha egy felhasználó azt választja, hogy vásárolt, vagy ingyenes kliens oldali archiváló programok segítségével az elektronikus okiratokat maga őrzi, akkor az archiválással kapcsolatos, jogszabályokba foglalt felelősség teljes egészében őt terheli.
Ha a felhasználó maga archivál, akkor még a következő költségekkel is számolni kell: a helyben archiválást előkészítő program licenc díja, adattárolók díja, a felülhitelesítés díja, plusz a megfelelő infrastruktúra folyamatos biztosítása. Számolni kell még az oktatás, telepítés, helpdesk, az évenkénti kiszállás díjaival is.
Ha gázrobbanás is van
Előfordulhat, hogy az épületben gázrobbanás történik, leég a ház, betörnek, és elviszik a számítógépet, vagy például egy csőtörés miatt minden adathordozó elázik.
Egy felhasználónak fajlagosan nagyon drága felkészülni az ilyen veszélyekre. Az már csak hab a tortán, hogy a Microsec megkettőzve kiépített számítógépparkja olyan védett rendszerben helyezkedik el (minősített archiválásnál ez követelmény), hogy a rendszer épségben megőrzi az elektronikus dokumentumokat akkor is, ha netán az egyik épületben, mondjuk gázrobbanás történik.
Egy körlevelében a Magyar Ügyvédi Kamara is nagy előnynek nevezte, hogy a szolgáltató maga gondoskodik a cégbírósághoz benyújtott elektronikus akta automatikus elhelyezéséről archívumában, mert a nem informatikus mérnökként végzett jogász, ügyvéd mentesül az elektronikus akta cégbírósági benyújtását követő archiválási tennivalóktól - és miként fentebb szó volt róla, a jogszabályban megfogalmazott felelősségtől is.
A szolgáltatás díját eddig dokumentumonként, ötvenéves megőrzés előre történő megfizetésére határozták meg. A nemrég bevezetett új konstrukció nagy előnye, hogy havi, illetve éves díjat határoz meg, melyért meghatározott adatmennyiségig bármennyi dokumentum archiválható.
Külön számla az ötven évért
Hegedüs Márton utalt rá, voltak olyan "észrevételek" a Microsec Kft.-vel szemben, hogy ha a céget "csupán" huszonöt évvel ezelőtt alapították, akkor hogyan vállalhatják az "életkoruk" kétszeresét jelentő időtartamra történő őrzést.
Ám a költségek kikalkulálhatóak - mutatott rá a szakember -, és ennek megfelelően a bevételek jelentős részét külön számlán határolják el, a garanciális, hosszú távú archiválási cél érdekében.
Ami még a díjakat illeti, lehetséges az utólagos fizetés is, vagyis a szerződő ügyfél a tárgyévet követően egyenlítheti ki az archiválás költségeit. Ennek gyakorlati következménye: ha valaki, két év elteltét követően, megszünteti a szolgáltatás további igénybevételét, nem kell a fejének fájnia az előre kifizetett díj miatt.