Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület szóvivője, Szép Gábor elmondta: általános probléma, hogy az utazással, kirándulással egybekötött termékbemutatókat szervező cégek olyan termékeket próbálnak pompás ajánlatként eladni, amelyek adott esetben bármely boltban, jóval olcsóbban vásárolhatóak meg.
A háttérben gondosan kidolgozott marketing, jó pszichológiai felismerések állnak, ezeknek tudható be, hogy a "hálás" emberek lelkesen költekeznek - anyagi lehetőségeiken is túl-, és nem tudnak nemet mondani a 250 ezer forintos biopaplan, vagy 120 ezer forintos kacsasütő edény, részletekre történő megvásárlására.
Nyolc napon belül
A tájékoztatás számos esetben elégtelen. Megesik az is, úgy ígérik az utazással egybekötött kirándulást, hogy csupán "mellékesen" említik meg az elsősorban nyugdíjasokból álló résztvevőknek: termékbemutató megrendezésére is sor kerül.
Holott az osztrák gyakorlatban kötelező: amennyiben termékbemutató megrendezésére is sor kerül, akkor az illetékes hatóságoknál be kell jelenteni az egész napos programot, annak szakaszait, eseményeit. (Egyébként a bemutatón nem is kötelező részt venni.)
A hazai jog szerint termékbemutatókon történő értékesítés esetén, amennyiben a termékbemutató helyszíne nem egyezik meg a kereskedő üzletével, illetve telephelyével, az üzleten kívül fogyasztóval kötött szerződésekről szóló 213/2008. kormányrendelet értelmében a vásárló számára nyolc munkanapos elállási jogot kell biztosítania a vállalkozásnak.
Ezt a követelményt - miszerint a szerződés megkötésekor tájékoztatni kell az elállási lehetőségekről, és annak a személynek a nevéről, elérhetőségéről, akivel szemben ez a jog gyakorolható - gyakran megsértik a cégek, ám így a kontraktus semmissé válik.
Nem számít a jogcím
Kialakult olyan gyakorlat is - mutatott rá Szép Gábor -, hogy a cégek foglaló, vagy kötbér címén már a helyszínen elkérnek bizonyos összeget annak érdekében, hogy legalább ezt ne kelljen visszaadniuk akkor, ha a vásárló a "kirándulást" követően meggondolja magát.
A szakember szerint ez tévedés, bármilyen jogcímen próbálnak ügyeskedni bizonyos cégek, mindez nem írja felül az alapszabályt, miszerint nyolc napon belül a teljes összeg visszakövetelhető. A foglalót ugyanis akkor veszti el a fél, ha esetében felmerül a felróhatóság, ám ilyenről nincs szó, amikor a fogyasztó a nyolc munkanapon belüli, indokolás nélküli elállási jogát gyakorolja.
Amire érdemes figyelni a fogyasztóknak, a terméket bizonyítható módon, és sértetlen állapotban küldjék vissza, a legjobb megoldás, ha minderről jegyzőkönyv felvételét kérik. A fogyasztó ugyanis nem gyakorolhatja elállási jogát, ha a terméket nem tudja teljes egészében visszaszolgáltatni.