Miért is van szükség közbeszerzési törvényre? A Patay Ügyvédi Iroda vezetője szerint számos okból. Kifejtette: a jelenlegi hatályos kódex túlszabályozott, évente átlag ötször módosult, vagyis az elmúlt hat évben mintegy harminc alkalommal, és ezek között voltak jelentős, novelláris jellegű módosítások is.
Európai leghosszabb közbeszerzési törvényének számos gyenge pontja van. Az első: túlszabályozott, minden élethelyzetet megpróbál rendezni, ami lehetetlen, és éppen az ellenkező hatást éri el az eredeti célokkal szemben.
Nálunk több mint négyszáz paragrafusból áll a törvény, más uniós országokban ennek fele, negyede is elegendő az átlátható közpénzfelhasználáshoz.
Mindez azonban nem gátolja a hatékony korrupció ellenes szabályokat, és nem gátolja azt sem, hogy maximálisan figyelembe vegyék a környezetvédelmi, zöld szempontokat is.
Nem vált be a rendszer
Összességében kijelenthető - mutatott rá a szakember -, hogy a jelenlegi rendszer, a jogalkotó elképzelései nem váltak be. A túl- és folyamatosan újraszabályozott törvény leginkább a jogalkalmazást bizonytalanítja el, és hiába a négyszáz paragrafus, kiskapuk, a korrupció akkor is maradnak.
A magyar közbeszerzési kódex mögül hiányzik továbbá a nemzetközi kutatás, érezni rajta, hogy teljes izoláltságban van, hogy kevés külföldi tapasztalatot vettek figyelembe megalkotása során, holott nem ártott volna tanulmányozni a skandináv, a francia, vagy a német szabályokat.
Az is az elmúlt hat év tapasztalata, hogy amit az állam nem tud megoldani, azt egy közbeszerzési kódex sem képes. Ezt a kérdést csak összhatásaiban lehet szemlélni, át kell nézni az intézményrendszert, a vonatkozó jogterületeket, a gazdasági törvényeket, a versenyjogi rendelkezéseket.
Változtatás a jogorvoslaton, ellenőrzésen
Átalakításra szorul a jogorvoslati rendszer, ami jelenleg - kijelenthető -, nem képes a polgári jogi reparációra, nem jól működik. Dr. Patay Géza szerint a közbeszerzési jogorvoslat és a polgári bírósági út végigjárása rendkívül lassú, és és ha végre-valahára jogerős bírói döntés is születik, sokszor már nincs mód és lehetőség a valóságos reparációra, a felek például éppen a jogvitával összefüggésben, csődbementek.
Mindehhez öt-hét fórumot kell végigjárni, e nehézségek miatt kevés a jogorvoslat, mert a vállalkozók tudják, hogy ennek nincs értelme. Új, gyors, és hatékony jogorvoslati rendszerre lenne szükség, ez segítené a visszaélések visszaszorítását. Hasonló a helyzet a közbeszerzések ellenőrzése tekintetében is, új, átgondolt rendszer felállítása szükséges.
A változás iránya
Az Országgyűlés által nem rég elfogadott, jórészt szeptember tizenötödikével hatályba lépő törvény számos pozitív rendelkezést tartalmaz, annak érdekében, hogy a toldozott-foltozott törvény még valahogy kihúzza az új közbeszerzési törvény megalkotásáig.
A módosításban jó irány az egyszerűsítésre való törekvés, a kis- és középvállalkozások helyzetbehozása, és számos olyan megoldás, ami életszerűbbé teszi a beszerzéseket, így például, hogy nagyobb szerepet kaphatnak az ajánlattevők referenciamunkái. Mindez azonban nem teszi megkerülhetővé egy új, modern, Magyarországra szabott, a gazdaság fejlődését jobban segítő új közbeszerzési törvény megalkotását.