A közösségi oldalak kihívást jelentenek az adatvédelmi jognak

Vágólapra másolva!
A közösségi oldalak tömeges alkalmazásának kialakulása új kihívások elé állítják a jogot a személyes adatok védelme kapcsán - mondta el a Kovács, Réti, Szegheő Ügyvédi Iroda szakértője.
Vágólapra másolva!

Az egyik legnagyobb nemzetközi szintű közösségépítő oldal, a Facebook nyilvános statisztikája szerint az oldalnak több mint 500 millió aktív felhasználója van, melynek fele napi szinten használja.

A felmérések szerint a legnagyobb magyar közösségépítő oldalaknak napi szinten is milliós nagyságrendű látogatójuk van, ezért a felhasználók által közzétett személyes adatok védelmének különös jelentősége van.

A Kovács, Réti, Szegheő Ügyvédi Iroda szakértője szerint ugyanakkor egyes hírek elgondolkodtatóak arra vonatkozóan, hogy az internetezők egy jelentős része által napi szinten használt közösségi oldalakon mennyire vannak biztonságban az adatok.

Amire nem is gondolunk

Elgondolkodtató az is, hogy milyen egyéb célokra kerülnek felhasználásra az adatok, amelyekre az átlag felhasználó a közösségi oldalhoz való csatlakozáskor még nem is gondol - emelte ki dr. Tamás Zita.

Az adatokat elsősorban marketing, reklámozási célokra és ezzel kapcsolatos profilalkotásra használhatják fel, és nemrégiben a Facebook is beismerte, hogy egyes fejlesztői adatbrókereknek adtak el felhasználói azonosítókat.

Az uniós adatvédelmi biztos állásfoglalása

Nemrég az európai adatvédelmi biztos kiadott egy véleményt az információs társadalom iránti bizalomnak az adatok és a magánélet védelme elősegítése révén történő erősítéséről, melyben az információs és kommunikációs technológiák fontosságát elismerve ajánlásokat tesz.

Például arra vonatkozóan, hogy milyen megoldásokat, illetve szabályozást kéne alkalmazni annak érdekében, hogy ezek a technológiák garantálják a személyes adataik és magánéletük védelmét is.

Az európai adatvédelmi biztos ebben a véleményében külön is foglalkozik a közösségi hálózatok és az adatvédelemmel, a magánélet védelmével kapcsolatos jogi szabályozással.

A tervezőkre, gyártókra is alkalmaznák

Többek között javaslatot tesz a beépített adatvédelem elvének alkalmazására, vagyis arra, hogy az adatok és a magánélet védelmét már az új információs és kommunikációs technológiák kialakításától kezdve be kell építeni azokba.

Az is a javaslatok közt szerepel, hogy a személyes adatok védelmének megfelelő kötelező technikai és szervezési intézkedéseket nemcsak az adatkezelőkre, hanem a tervezőkre és gyártókra is alkalmazni kellene.

Az európai biztos véleményének kiindulópontja az, hogy a technológiák iránti bizalom feltétele, hogy ezek garantálják a személyes adataik és magánéletük védelmét - húzta alá a Kovács, Réti, Szegheő Ügyvédi Iroda szakértője.

Ugyanakkor ezt megdönteni látszik az, hogy a folyamatos botrányok ellenére nem nagyon lehet olyan híreket hallani, miszerint a Facebook-ot tömegesen hagynák el felhasználói, bár kétségkívül egyes csoportok, illetve szervezetek hangot adnak nemtetszésüknek vagy tiltakozásuknak.

Milyen legyen a beállítás?

Természetesen fontos lenne, ha például a közösségi oldalak is eleve olyan beállításokat tennének alapértelmezetté, amelyek tekintettel vannak az adatvédelmi elvekre - hívta fel a figyelmet dr. Tamás Zita.

Ám az még nem világos, hogy melyek azok a gazdasági vagy egyéb ösztönzők, amelyek ilyen eredményre vezethet, illetve - amennyiben erre vonatkozó bármely szabályozás születik - azokat hogyan lehet végrehajtatni.

A közösségi oldalak a bevételük nagy részét olyan hirdetésekből szerzik, amelyek a felhasználók által használt internetes oldalakon szolgáltatnak.

Mivel az egyes közösségi oldalakon jelentős mennyiségű információt tesznek közzé magukról a felhasználók, ez lehetővé teszi, hogy ezekre az információkra alapozva célzott reklámokat juttassanak el részükre.

Kinek mi az érdeke?

Arra, hogy a szolgáltatóknak nem elsősorban az adatvédelmi és magánszférabeli védelem az érdekük, hanem épp ennek ellenkezője, jó példa azon eset, amikor a Facebook 2009 decemberében megváltoztatta adatkezelési gyakorlatát. (Az interjú második részét később olvashatják.)

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!