E-ügyintézés: lemaradásban van a jogalkotás

Vágólapra másolva!
Számos jogszabály tartalmaz tiltó rendelkezéseket az e-ügyintézés kapcsán, és a jogalkotás, néhány területet kivéve, lemaradásban van - tudtuk meg a Microsec Kft. szakértőjétől, Barsi András Attilától.
Vágólapra másolva!

Egyszerű állampolgárként, egy tanúsítvány tulajdonosaként, lehetőségünk lenne kényelmesen otthonról, sorban állás nélkül elektronikusan intézni ügyeinket e-aláírásunk segítségével.

Aláírhatnánk vagy módosíthatnánk szerződéseinket, intézhetnénk olyan hivatali ügyeinket, amelyek személyes azonosításunkat és aláírásunkat igénylik.

Ahhoz azonban, hogy az elektronikus aláíráson alapuló elektronikus ügyintézési modellek elterjedjenek a magánszektorban is, először az államigazgatásban kell megteremteni az elektronikus ügyintézés minél szélesebb körű felhasználásának lehetőségét.

A jogalkotás, néhány területet kivéve, lemaradásban van - hívta fel a figyelmet Barsi András Attila, a Microsec Kft. szakértője. Számos jogszabály több esetben tiltó rendelkezéseket is tartalmaz az e-ügyintézés kapcsán.

Amíg ezek a korlátok léteznek, addig nem elvárható, hogy az állampolgárok és cégvezetők spontán módon igényeljenek elektronikus aláírást, márpedig e nélkül nem létezhet valós e-ügyintézés.

Téves elképzelések

Általában téves elképzelések társulnak az elektronikus aláíráshoz, kevesen vannak tisztában azzal, hogyan lehet igényelni, miképp használható és legfőképpen mihez kezdhetnek vele. Sokan félnek a már működő modellek megváltoztatásától is, holott ez nem bonyolult.

Ahhoz, hogy elektronikus aláírást tudjunk létrehozni, alapesetben mindössze három dologra van szükségünk: egy chipkártyára, amely tartalmazza elektronikus aláírásunkat, egy programra, amely képes arra, hogy elektronikus dokumentumainkat összekapcsolja e-aláírásunkkal, valamint egy kártyaolvasóra.

Barsi András Attila elmondta: Magyarországon az elektronikus aláírásunkat tartalmazó chipkártyák kibocsátását minősített hitelesítő szolgáltatók végzik, akiket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság vesz nyilvántartásba.

Három-öt nap alatt elkészül a kártya

A tanúsítvány igénylése egy rövid és egyszerű folyamat, az esetek többségében az igénylés első lépései online is megtehetők. A beküldött adatok ellenőrzése után a szerződéskötés és a tanúsítvány átvétele már személyesen történik, hiszen a kártya átadása személyazonosítást igényel.

A kártya személyes átadása és átvétele fontos, mert e nélkül bárki bárkinek a nevében igényelhetne és kaphatna elektronikus aláírást, ami tulajdonképpen olyan jogokkal ruházná fel, mintha kézzel írott aláírásunk birtokába kerülne.

A teljes folyamat az igénylés beküldésétől a kártya átvételéig átlagosan mindössze három-öt munkanapot vesz igénybe.

A kártya átvétele után az aláírás-létrehozó program beszerzésére három lehetőség kínálkozik: vagy megvásároljuk valamelyik hitelesítő szolgáltatótól, vagy pedig a www.e-szigno.hu weboldalról letöltjük az e-Szignó Hitelesítés Szolgáltató által kínált ingyenes változatot.

A harmadik lehetőség, amely még a program telepítését sem igényli, az úgynevezett web-Szignó szolgáltatás, amelyet az e-Szignó Hitelesítés Szolgáltató szintén térítésmentesen nyújt elektronikus aláírással rendelkező felhasználók számára.

Az internetes felület lehetővé teszi elektronikusan aláírt iratok létrehozását és ellenőrzését. Ez a megoldás különösen azért nagyon hasznos, mert független az általunk használt operációs rendszertől.

Egyszerű használat

A program használata egyszerű és felhasználóbarát. A kezelőfelületen egy kattintással be tudjuk illeszteni azt a dokumentumot, amit elektronikus aláírással kívánunk ellátni. Lehet ez PDF, Word vagy bármilyen dokumentum, annak formátumára nincsen megkötés, a program egy úgynevezett e-aktába helyezi a beillesztett iratot.

Ezen túl lehetőség van a sokak által jól ismert PDF formátumú aláírás létrehozására is. A dokumentum beillesztése után a következő lépés az elektronikus aláírás létrehozása.

Ehhez be kell helyeznünk a kártyát az olvasóba, majd be kell írnunk személyes PIN kódunkat, és pár pillanat alatt el is készül az elektronikus aláírás, amely ezek után elválaszthatatlanul összekapcsolódik az aláírt dokumentummal.

Az irat aláírása után az már sem tartalmilag, sem formailag nem módosítható az aláírás érvényessége mellett. Utolsó feladatunk az e-akta mentése, és már készen is van a bizonyító erejű, elektronikusan is hiteles dokumentum. Egy másik felhasználótól kapott e-akta ellenőrzése is hasonlóan gyorsan, minden nehézségtől mentesen történik.

Pár ezer forintos költség

A kártyaolvasó beszerzése egy egyszeri, pár ezer forintos beruházás, sok esetben a számítógépek ezt már tartalmazzák is. Ehhez társul az aláírói tanúsítvány éves díja, ami évente szintén néhány ezer forintot jelent, a tanúsítvány fajtájától függően. Az aláírás előállításához szükséges program alapesetben ingyenesen letölthető, így ez nem jelent pluszköltséget.

Sikeresen működő modellek

A Microsec Kft. szakértője utalt rá, hogy sikeresen működő modellekkel legfőképpen az állami és a vállalati szférában találkozhatunk. Hazánkban például már teljes mértékben elektronikus úton történik a cégeljárás folyamata.

A cégbíróságokon céget bejegyezni, illetve egy már létező cég adatainak módosítását bejelenteni kizárólag elektronikus aláírással ellátott dokumentumok segítségével, elektronikus úton lehet.

Annak következtében, hogy a teljes magyar közjegyzői gárda rendelkezik digitális aláírással, a közjegyzőnél készült okiratokat, illetve például tulajdoni lapokat is kérhetjük elektronikus aláírással ellátva, elektronikus formában.

Az e-aláírással ellátott okiratok, illetve tulajdoni lapok előnye, hogy tetszőleges számú eredetinek minősülő példány készíthető az iratokból pluszköltség nélkül, tehát tulajdonképpen nincs másolati költségük.

Elektronikus számla

A vállalati szektor "legnépszerűbb" elektronikus aláíráson alapuló szolgáltatása az elektronikus számlázás, amelynek használatával jelentős idő- és költségmegtakarítás érhető el.

Például a számlák postázási és nyomtatási költsége teljesen a nullára csökkenthető, ami havi száz darab számla esetén csak a postaköltséget tekintve is több ezer forintos megtakarítást eredményez havonta.



Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!