A nyár végének közeledtével egyre több szezonális terméket értékesítő üzlet csalogatja a vásárlókat különböző kedvezményeket, "kihagyhatatlan" akciókat meghirdetve. A D.A.S. JogSzerviz szakértői szerint azonban a jogszerű eljárásnak vannak feltételei, miként a meghibásodott termék kicserélésének is.
Az akciót meghirdető üzlet akkor jár el jogszerűen, ha megjelöli az akció pontos időtartamát (például: kirakatban, reklámújságban), feltünteti a termék eredeti és csökkentett (végső) árát is, rendelkezik az akciós termékből megfelelő készlettel, a kedvezményes áron meghirdetett terméket valóban ezen az áron értékesíti.
A felsorolt kötelezettségek megsértése, illetve ennek alapos gyanúja esetén a vásárló (fogyasztó) a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál bejelentést tehet. A Hatóság vizsgálatot folytat le, és amennyiben megállapítható a jogsértés, bírságot szabhat ki az érintett üzletre.
Amennyiben több ár szerepel egy adott terméken, a vásárlónak jogában áll az árut a feltüntetett alacsonyabb áron megvásárolni - mutattak rá a D.A.S. JogSzerviz szakértői.
Fontos, hogy miért kedvezményes az ár
Gyakran előfordul, hogy a kedvezményes áron vásárolt termék meghibásodása esetén az eladó az ilyenkor - jótállás vagy szavatosság keretében- fennálló kötelezettségeinek teljesítése elől elzárkózik arra hivatkozással, hogy a termék ára kedvezményes volt.
E tekintetben annak van jelentősége, hogy a megvásárolt termék ára miért volt kedvezményes. Ezt a körülményt az eladónak a terméken fel kell tüntetnie. Amennyiben a termék árát valamilyen megjelölt hiba miatt szállította le az eladó, az így megjelölt, ismert hiba miatt később igényt érvényesíteni nem lehet.
Más, meg nem jelölt hiba esetén erre természetesen van lehetőség. Önmagában a szezonvégi kedvezményes ár nem fosztja meg a vásárlót az eladó hibás teljesítése esetén az őt megillető jogok gyakorlásától.
Első lépés, második lépés
Ezek a jogok a következőket jelentik. Első lépésként a hiba kijavítását, vagy a termék cseréjét lehet kérni. Amennyiben ezekre nincs lehetőség, további árleszállítást lehet igényelni - húzták alá a D.A.S. JogSzerviz szakértői.
Előfordulhat az is, hogy a termék olyan jelentős hibája derül ki, hogy a fogyasztó úgy érzi, már nem áll érdekében a teljesítés (esetleg az üzlettel, termékkel szemben teljes bizalomvesztés következik be), ebben az esetben a szerződéstől el lehet állni, a terméket visszaadni, és visszakérni a vételárat.
Fontos szabály, hogy az elállásra a termék jelentéktelen hibája miatt nincs lehetőség.
A fogyasztó a szavatossági jogait olyan hibák tekintetében érvényesítheti, amelyek már a teljesítés időpontjában megvoltak, és két éven belül megnyilvánulnak.
Késlekedni mégsem lehet, hiszen a hiba felfedezése után a körülmények által lehetővé tett, legrövidebb időn belül, az eladóval közölni kell a kifogásokat - emelték ki a D.A.S. JogSzerviz szakértői.
Főszabály és kivételek A Polgári törvénykönyv 306. § (1) bekezdése alapján a vásárló, a fogyasztó választhat, hogy kijavítást, vagy kicserélést kér. Kivétel a főszabály alól, amennyiben a vevő választott igényének teljesítése lehetetlen (például: "kifutó" modellt vásárolt és nincs ugyanilyen másik raktáron, tehát kicserélésre nem kerülhet sor), vagy teljesítése a másik (nem választott) szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne. A felek vitája esetén irányadó szabály szerint minden egyes esetben figyelembe kell venni a dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, az adott szerződésszegés súlyát és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget, és csakis mindezen körülmények gondos mérlegelése eredményeképpen állapítható meg, melyik fogyasztói igény teljesítése jogszerű. |