Dr. Vizi András szerint nem árt több jogszabályi tudnivalóval is tisztában lennünk. A szmogriadó alapja a levegő védelméről szóló kormányrendelet, amely uniós elvárásokat hivatott kielégíteni. A rendelet alapján minden település köteles szmogriadó-tervet készíteni, ahol a szálló por koncentrációja túllépi az egészségügyi határértéket.
A települési tervek a már ismert tájékoztatási és riasztási fokozatok mellett a szmoghelyzet kialakulásának megelőzésével is foglalkoznak. Ennek keretein belül például a fővárosban december elsejétől tilos a főváros közigazgatási területén belül avart és kerti hulladékot égetni. A tilalmat megszegők ellen szabálysértési eljárás indulhat, és legfeljebb harmincezer forint bírságot kaphatnak.
A budapesti terv része elméletben az is, hogy a rendkívül környezetszennyező járműveket kitiltsák a Hungária körgyűrűn belüli területről. A tiltás a sárga matricás járművekre vonatkozna, de 2010. január elseje óta ilyen matricákat nem is adnak ki. A másik probléma, hogy csak egy külön hatályba léptető rendelkezéssel lehetne alkalmazni a tilalmat, amely mind ez idáig nem született meg - mutatott rá a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
A megelőzés mellett a központi rendelet alapján egészségügyi határértéket túllépő szennyezettség miatt tájékoztatási és riasztási fokozatot lehet bevezetni. A tájékoztatási fokozat tilalmat nem tartalmaz, ellentétben a riasztásival. A riasztási fokozatban már tilalmakat vezethetnek be az önkormányzatok, például a helyhez kötött légszennyező pontforrások (például: üzemek) működése és a közúti közlekedés is korlátozható.
A közlekedés korlátozására városonként eltérő módszerekkel kerülhet sor: Budapesten megtilthatják a piros és fekete matricás járművek használatát, Debrecenben pedig a páros-páratlan rendszám alapján vezethető be korlátozás. Amint azt már mindenki tudja, a fővárosi szmogriadó kihirdetését követő nap hat órától nem lehet közlekedni a járművekkel.
A kihirdetés úgy történik, hogy egyrészt közzéteszik a www.budapest.hu weboldalon, másrészt megküldik a Magyar Távirati Irodának. A távirati iroda jóvoltából a rendelkezésekről minden médium értesül, de az aktuális helyzet miatt érdemes a fővárosi honlapot megkeresni.
Dr. Vizi András aláhúzta: ha az érvényes és alkalmazható tilalmat valaki megszegi, a szabálysértési rendelet szerint legfeljebb százezer forint összegű szabálysértési bírságot kaphat. Ha azonban elfogadja a helyszíni bírságot, akkor legfeljebb húszezer forint bírságot kell fizetnie.
Tekintettel arra, hogy a bírság alapja a rendőr jegyzőkönyve, amely szerint a tilalom hatálya alatt álló járművet a tiltott területen igazoltatta, nem igazán lehet vitatni a felelősséget, ezért érdemes elkerülni a szabálysértési eljárást a helyszíni bírság elfogadásával.
A budapesti szabályozás a járművek környezetvédelmi besorolásán alapul. A műszaki és zöldkártya vizsgán a műszaki engedélyt tanúsító matrica mellett egy, a környezetvédelmi osztályra vonatkozó matrica is felkerül a járművek rendszámára.
Gyakorlati probléma, hogy egyes esetekben a járművek nem az igazi környezetvédelmi besorolást kapják, így méltánytalanul vannak kizárva a közlekedésből - hívta fel a figyelmet a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
A matricákra vonatkozó szabályozás szerint fekete színű plakett jár a korszerűtlen, nem környezetbarát járműveknek, amelyek környezetvédelmi osztályba sorolása: 0, 1, 3, míg a piros színű plakett a korszerűtlen, de kevésbé környezetbarát járműveknek, amelyek környezetvédelmi osztályba sorolása: 2.
Besorolási osztályok 0 - katalizátor nélküli, Otto-motoros, - a jóváhagyási előírások szerint nem minősített Dízel-motoros, - ENSZ-EGB 83.00-83.01/A vagy 49.00-49.01/A előírás szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros; 1 - katalizátoros, nem szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros; 2 - katalizátoros, szabályozott keverékképzésű, Otto-motoros [kivéve a 4. osztályba sorolt ENSZ-EGB 83.02/B. előírás (Euro-II.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott gépjárművet]; 3 - az ENSZ-EGB 83.01/C, vagy 49.02/A előírás (EURO-I.) szerinti jóváhagyási jellel ellátott Dízel-motoros |