A január 31-ei kormányrendelet szerint az egyes igényeket legkésőbb 2012. március 31. napjáig kell benyújtani. A jogszabály adta lehetőségeket azok az utasok vehetik igénybe, akik a jegyüket a Malév járatainak leállása (2012. február 3.) előtt vásárolták meg, és az a légitársaság leállásának napjára, vagy az azt követő három napon belüli utazásra (azaz 2012. február 3-6. közötti időtartam alatt) jogosított fel.
Azok az utasok is kielégítést kereshetnek, akik 2012. február 3-a előtt már elutaztak, de legkésőbb 2012. február 29. napjáig érvényes visszautazásra feljogosító jeggyel rendelkeznek - húzta alá dr. Burján Zsuzsanna.
A kormányrendelet a légi utasok jogairól szóló uniós jogszabályban foglaltakat veszi alapul, figyelemmel a légitársaság várható fizetésképtelenségére és megszűnésére, a feltételeknek megfelelő utasok pedig igényt tarthatnak a repülőjegy más járatra történő átfoglalására, vagy más, alternatív közlekedési mód biztosítására (illetve ennek a költségének a megtérítésére) is.
Nem rendezett igények
Azok az utasok, akik csökkentett áron vásároltak repülőjegyet, vagy törzsutaspontért tették ezt meg, abban az esetben fognak a kormányrendelet hatálya alá tartozni, ha már elutaztak a célállomásukra és a retúrjegyük a 2012. február 3-6. közötti időszakra vonatkozott.
A D.A.S. JogSzerviz szakértője kiemelte, hogy mindez szűkebb mozgási lehetőséget jelent, vagyis korlátozott azoknak a köre, akik a rendelet hatálya alá tartoznak. Nincsenek rendezve ugyanis azon utasok igényei, akik 2012. február 29. utáni járatokra foglaltak jegyet.
Számukra az uniós rendelet szerinti igényérvényesítés adott. A problémát azonban az jelenti, hogy ha a Malév felszámolási eljárás hatálya alá kerül, úgy jogilag hiába lehet megalapozott követelésük, a sikeres behajtás kétséges.
Tehát, azok a személyek, akik nem tartoznak a kormányrendelet hatálya alá, legfeljebb biztosításuk terhére rendeztethetik igényeiket. Ilyen biztosítás lehet a repülőjegy vagy utazási szerződés mellé kötött biztosítás (pl. sztornó biztosítás vagy utasbiztosítás) is.
Célszerű a biztosítási szerződést megnézni
Ezért célszerű megnézni, hogy a megkötött biztosítási szerződés a repülőjárat törlésének eseményére kiterjed-e, és ha igen, úgy milyen feltételekkel kérhetjük a biztosító szolgáltatását (például: biztosítási összeg kifizetését, vagy más, természetbeni szolgáltatást). Ennek érdekében javasolt az érintett biztosítótársasággal a kapcsolatot mielőbb felvenni és bővebb tájékoztatást kérni - emelte ki dr. Burján Zsuzsanna.
Ez a fizetésképtelenség esete
A Malév esetében egy légitársaság fizetésképtelenségének esetéről van szó, így ha egy légi járatot törölnek, a légitársaságnak meghatározott kötelezettségei, míg az utasoknak jogai keletkeznek.
A járat törlése esetén az utasok többféle igényt támaszthatnak a légitársasággal szemben. Ilyen a lefoglalt, megváltott jegy árának visszafizetése, vagy az átfoglalás lehetőségének biztosítása. Ez utóbbi lehetőség a magyar légitársaságon belül nyilvánvalóan nem kerül szóba, mivel a Malév nem tud más járatra helyet biztosítani, ezért a fentebb felsorolt módon lehet rendezni a jegyek kérdését.
Kétszázötven eurótól hatszáz euróig
A D.A.S. JogSzerviz szakértője szerint mindenképp meg kell említeni a kártérítéshez való jogot, melynek feltételeit szintén az uniós jogalkotás határozza meg. A kártérítés összege kétszázötven eurótól akár a hatszáz euróig terjedhet. A mértéke alapvetően a tervezett repülőút távolságától függ.
Így a kétszáz eurós kártérítés a maximum 1500 km-es utakra vonatkozik, míg négyszáz eurós kártérítés követelhető - feltételekkel - az 1500 és 3500 km közötti távokra. A hatszáz eurós követelés a fenti két lehetőségbe nem tartozó esetekben követelhető, az utóbbi azonban nem tipikus.
Fontos előírás, hogy a légitársaság csak akkor mentesül a kártérítési követelés megtérítése alól, ha bizonyítani tudja, hogy a járat törlése olyan rendkívüli ok miatt következett be, melyet az elvárható gondosság mellett sem tudott volna elkerülni. Ez az indok nem áll meg a Malév esetében, hiszen a gazdasági társaság működésével összefüggő okokról beszélünk - mondta a szakember.
A bejelentések
A Malév Zrt. sajtóközleményében (www.malev.hu), vagy a malev@malev.com e-mail címen vagy a 1476 Budapest, Pf. 79 levelezési címen keresztül fogadják a bejelentéseket.
Aki kártyával vásárolt, számíthat kártérítésre Az utasok a hitelkártya-társaságoktól is számíthatnak kártérítésre, ilyenkor a Malév kártyaelfogadó bankja vagy bankjai állnak jót, tehát nem feltétlenül az a bank, amely a pórul járt utas kártyáját kibocsátotta. A kártyások tehát védve vannak, a kiindulópont ugyanis esetükben az, hogy a kártyabirtokos nem szenvedhet kárt olyan esetekben, amikor vétlenül járnak el és saját hibájukon kívül történik velük a káresemény. A helyzet ezzel együtt faramuci, hiszen a bankok is vétlenek a Malév csődjében, mégis nekik kell helytállniuk. Ami a menetrendet illeti: az utasnak a saját bankjába kell bemennie, és ott az utazás dokumentumaival igazolnia, hogy bankkártyával vásárolt repülőjegyet, ez alapján kérheti vissza a jegy árát. A bankban elbírálják a kérését, és ha minden igazolható, akkor az utasnak visszafizetik a pénzt. Hogy ez meddig tart, arról nem kaptunk információt, de általában a bankkártyás tranzakciókkal, panaszokkal kapcsolatos ügyintézés 40-45 napig húzódik, ennyi időn belül várhatóan most is visszakaphatja majd a pénzét az ügyfél. Végső soron azonban a kártyaelfogadó bank(ok) állják a cechet, de velük nem közvetlenül az utasnak kell felvennie a kapcsolatot. Ezt majd azok a bankok teszik meg, amelyekhez az ügyfelek kártérítési igényükkel jelentkeznek. Nekik kell bevasalniuk a kártyaelfogadó banktól az összeget, de ez a folyamat elvileg teljesen függetlenül zajlik az ügyfél panaszának kezelésétől. |