Dr. Rausch János az első részben (link) a hatályos Ptk. államigazgatási, illetve bírósági vagy ügyészségi jogkörben okozott kárért való felelősséggel kapcsolatos rendelkezéseit és a jelenlegi joggyakorlatot ismertette.
Új szűrő épül be a rendszerbe
A közigazgatási jogkörben okozott kár fogalmában a Kúria PK 42. sz. állásfoglalása és az irányadó joggyakorlat alapján a jogalkotó immár külön feltételként előírja, hogy a közigazgatási jogkörben okozott kárt a közhatalom gyakorlásával vagy annak elmulasztásával okozzák.
Emellett érdemi újítás, hogy közigazgatási jogkörben okozott kár esetén az érvényesíthetőséghez nemcsak a rendes jogorvoslatot, hanem a közigazgatási határozat bírósági felülvizsgálatát is ki kell meríteni. Ez a Kúria korábban ismertetett PK 43. számú állásfoglalása lapján komoly szűrő lesz, mivel a jelenlegi joggyakorlat alapján a közigazgatási per elvesztése esetén nem lesz érdemi lehetőség a kártérítési igény megítélésére.
Dr. Rausch János szerint az elévüléssel kapcsolatos, az előző cikkben ismertetett gyakorlat a bírósági felülvizsgálat kötelezővé tétele fényében meghaladottá fog válni, mivel nehezen elképzelhető, hogy egy akár több évig tartó közigazgatási per folytán elévüljenek a károsult igényei. A bírósági, ügyészségi, közjegyzői, illetve végrehajtói jogkörben okozott kár esetén a kárigény érvényesítésének az előfeltétele továbbra is csak a rendes jogorvoslat kimerítése.
Egyértelmű lesz, hogy ki vonható felelősségre
A jogalkotó ezen felül a gyakorlatban kialakult szabályok törvényi erőre emelésével egyértelművé teszi, hogy ki vonható felelősségre a közhatalom gyakorlásával okozott kárért. Közigazgatási jogkörben okozott kár esetén a közhatalmat gyakorló jogi személy felelős, azzal, hogy amennyiben e jogkör gyakorlója nem jogi személy, akkor az a jogi személyiséggel rendelkező közigazgatási szerv lesz felelős, amely keretében az eljárt szerv működik.
Bírósági jogkörben okozott kár esetén továbbra is az eljárt bíróság lesz a felelős azzal, hogy amennyiben az nem jogi személy, akkor az illetékességi területén működő jogi személyiséggel rendelkező bíróságot (ez jelenleg az illetékes Törvényszék) lehet perelni. Ügyészségi jogkörben okozott kár esetén változatlanul a Legfőbb Ügyészséggel szemben lehet pert indítani.
Az új Ptk. a vonatkozó joggyakorlat felhasználásával egyértelműbbé teszi a közhatalom gyakorlásával okozott kárért való felelősség szabályait és a polgári bíróságok leterheltsége fényében hasznos szűrőt épít be a rendszerbe a közigazgatási per, mint előfeltétel kötelező igénybevételével - emelte ki a Bán, S. Szabó & Partners Ügyvédi Iroda szakértője.
A jogalkotással okozott kár jelenlegi gyakorlata
Dr. Rausch János szerint rendkívül lényeges változás, hogy a jogalkotással okozott kárért való felelősség tekintetében az új Ptk.-hoz fűzött indokolás szakít az irányadó bírói gyakorlattal, mintegy szabad utat engedve a jogalkotóval szembeni perek sokaságának
A jelenlegi bírói gyakorlat nem ismeri el a jogalkotással okozott kárért fennálló felelősséget. Arra a joggyakorlat szerint a közjog, az alkotmányjog szabályai vonatkoznak. A jogalkotással okozati összefüggésben álló károsodás nem hoz létre a jogalkotó és a károsult között polgári jogi (kötelmi) jogviszonyt (lásd EBH 1999.14), így a jogalkotó e tekintetben teljes immunitást élvez, amely még akkor is fennáll, ha az Alkotmánybíróság a jogszabályt hatálybalépésének időpontjára visszamenő hatállyal semmisíti meg (lásd KGD 1994.8, BH 1994.312).
Mindezek ellenére egy 2002-ből származó Alkotmánybírósági határozathoz fűzött különvélemény már kimondja, hogy az Európai Unió Bíróságának Frankovich-ítélete óta kialakított joggyakorlat alapján (lásd továbbá a Brasserie du pecheur , Factortame , Brittish Telecommunications és egyéb releváns ügyeket) az EU csatlakozás kapcsán szembesülnie kell a jogalkotónak az állami immunitás csökkenésével és a jogalkotással okozott károk megtérítésének kötelezettségével, bár mindezidáig erre nem került sor.
Az új Ptk. indokolása jelentős változást hozhat a jogalkotással okozott kár megtérítése terén
A szerződésen kívül okozott kárra vonatkozó általános jogelmélet szerint a jogellenes károkozással úgynevezett kárkötelem keletkezik a károkozó és a károsult között, ami kétség kívül sajátos, relatív szerkezetű, de mindenképp polgári jogi jogviszony, amelynek tárgya a kár közvetlen megtérítése. Ez önmagában kérdésessé teszi a jogalkotással okozott kárért való felelősséget jogviszony hiányára alapozott elutasító bírói álláspontot, azaz deliktuális alapon elvileg nem lehetne kizárt a jogalkotó felelősségének megállapítása.
A fenti okfejtéssel egyezően az új Ptk-hoz fűzött indokolás szerint (ami a jogalkotói szándékot, illetve jogértelmezést fejezi ki) azért nem szabályozza külön az új Ptk. a jogalkotással okozott kárért való felelősséget, mivel a jogalkotó azért az általános felelősségi alakzat (deliktuális felelősség) szerint felelős. Ezen jogalkotói jogértelmezés - hirtelen felismerve a kárkötelem mibenlétét - egyértelműen szembemegy a jelenlegi joggyakorlattal és utat nyithat a jogalkotással okozott károk megtérítésének mintegy elismerve az immunitás korlátait és az EU joggyakorlatából levezethető elveket - hangsúlyozta a Bán, S. Szabó & Partners Ügyvédi Iroda szakértője.
A fentieket az is megerősíti, hogy az új Ptk-ban felsorolt kötelem-keletkeztető tények között szerepel a károkozás, így bár az új Ptk. alapján jogszabályból csak akkor keletkezik kötelem, ha a jogszabály is így rendelkezik és a kötelezettet, a jogosultat, valamint a szolgáltatást is meghatározza, egyértelmű, hogy jogalkotással okozott kár esetén nem maga a jogszabály, hanem az azzal okozott kár hozza létre a polgári jogviszonyt (kárkötelmet) a jogalkotó és a károsult között, azaz deliktuális alapon még a jogalkotó felelőssége is megállapítható.
A kártérítés megítéléséhez természetesen a jogellenességet is bizonyítani kell, ami jelen esetben az adott jogszabály alkotmányba és/vagy nemzetközi szerződésbe ütközését jelenti, miképp arra az új Ptk. indokolása is utal. Ehhez főszabály szerint az Alkotmánybíróság utólagos normakontrolljára, és/vagy előzetes döntéshozatali eljárásban vagy kötelezettségszegési eljárásban az Európai Unió Bíróságának döntésére van szükség.
Az átmeneti rendelkezések még váratnak magukra
Az új Ptk. 2014. március 15-én lép hatályba, azonban az átmeneti rendelkezéseit tartalmazó törvény még nem került elfogadásra. Az átmeneti rendelkezések ismeretének hiányában nehéz megjósolni, hogy a fenti változások hogyan hathatnak ki az új Ptk. hatálybalépése előtt okozott és/vagy bekövetkezett károk megítélésére.
A Bán, S. Szabó & Partners Ügyvédi Iroda szakértője szerint azonban a jogalkotással okozott kárért való felelősségre vonatkozó változások - mivel azok nem a törvény szövegében, hanem a jogalkotói jogértelmezésben vannak - valószínűsíthetően a hatálybalépés előtti esetekre is alkalmazhatók - főleg annak fényében, hogy a jogalkotó nem valami merőben új elmélettel ált elő, hanem a kárkötelem régóta meglévő elveit ismerte el a jogalkotással okozott károk tekintetében, amelyre már hosszú évtizedek óta sor kerülhetett volna.
Dr. Rausch János rámutatott: egy biztos, annak ellenére, hogy a közigazgatási jogkörben okozott kárért való felelősség új szabályai csökkenteni fogják a vonatkozó perek számát, a jogalkotással okozott kárért való felelősséggel kapcsolatos - jelenlegi ítélkezési gyakorlattal szembemenő - jogalkotói jogértelmezésre tekintettel a közeljövőben számos nagyobb horderejű per várható.