Talán az egyik legizgalmasabb kérdés, hogy ki és milyen feltételek mellett hasznosíthatja, aknázhatja ki kereskedelmileg a játékos képmását? Itt válik a helyzet igazán kényessé, és ezen a területen van leginkább a játékosnak szüksége magas szintű jogi tanácsadásra.
Ráadásul a nemzetközi gyakorlat ezen a téren az utóbbi néhány hónapban változóban van - hívta fel a figyelmet a Kajtár Takács Hegymegi-Barakonyi Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda szakértője. Alapesetben a játékos a klubbal kötött játékos szerződésében kizárólagos engedélyt ad a klubnak a klub működésével összefüggő körben készített képmásának nyilvánosságra hozatalára, felhasználására és kereskedelmi hasznosítására.
Fizetés és kereskedelmi hasznosítás
Ez azt jelenti, hogy a klub jogosult a csapatmezben fényképet készíteni a játékosról és azt különböző formákban (naptár, bögre, kulcstartó stb.) kereskedelmileg hasznosítani, marketing illetve márkaépítési célokra felhasználni.
A gazdasági visszaesés (Olaszország, Spanyolország) és az UEFA Financial Fair Play szabályainak kettős szorításában (Egyesült Királyság) lévő sztárklubok már nem tudnak magasabb fizetéseket ajánlani kiszemeltjeiknek, ezért a játékos a klub működésével összefüggő körben készített képmásának kereskedelmi hasznosításából származó bevételekből tudnak egyre nagyobb és nagyobb szeletet kínálni a játékosoknak - magyarázta dr. Kui Szilárd.
Szabad döntés a klub működésével nem összefüggő körben?
A játékos természetesen továbbra is szabadon dönthet a klub működésével nem összefüggő körben képmása nyilvánosságra hozataláról, kereskedelmi hasznosításáról és egyéb anyagi kiaknázásáról. A játékos szabadon lehet reklámarca bármilyen terméknek, szolgáltatásnak mindaddig, amíg az így készített anyagban nem klubja játékosaként jelenik meg. A klubok tehát tipikusan nem jogosultak a játékos képmásának valamilyen harmadik személy (sportszergyártó, italgyártó) termékeinek vagy szolgáltatásának népszerűsítésére felhasználni.
Természetesen, a játékos képmásának felhasználásával kapcsolatosan számos jogvita adódik tekintettel arra, hogy előfordulhat olyan helyzet, amikor a klub és a játékos felhasználási és hasznosítási joga átfedik egymást.
A Kajtár Takács Hegymegi-Barakonyi Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda szakértője szerint példaként említhető olyan eset, amikor a játékos csapata mezében jelenik meg valamilyen termék vagy szolgáltatás népszerűsítésén. Az ilyen szituációk elkerülésében illetve kezelésében kulcsszerepet játszik a játékos menedzsere/ügynöke és azt őt támogató háttércsapat. Kiemelt fontosságú, hogy az ügynök és csapata naprakész legyen abban a tekintetben, hogy a játékos pontosan milyen jogokat ruházott át klubjára illetve más harmadik személyre.
A játékos egyben közszereplő is
A fentiek fényében nem meglepő tehát, hogy a játékos egyes média megjelenései előtt minden érintett igényt tart az előzetes értesítésre. A média megjelenést és az előzetes értesítést meglétét minden érdekelt, a klubtól a játékossal szponzori szerződést vagy reklámszerződést kötő vállalatokig, gondosan figyelemmel kíséri, hisz a játékos részét képezi arculatának, megjelenésének és márkájának.
Dr. Kui Szilárd kiemelte: mivel a játékos egyben közszereplő, és ezért gyakran megkeresik a különböző médiumok, a játékosnak folyamatosan figyelemmel kell lennie az ilyen megjelenések és nyilatkozatok során a klubja és a szerződéses partnerei felé fennálló kötelezettségeire. A felelősségteljes arculatkezelés a modern profi futball játékos második legfontosabb feladata a pályán nyújtott játékát követően, hisz saját arculata hatással van partnerei arculatára. Egy, a játékossal kapcsolatos botrány gyakran eredményezi a szponzorok és egyéb szerződéses partnerek azonnali visszalépését.
Megjelenés a közösségi médiában
A szponzorral vagy a játékos által népszerűsítendő vállalattal kötött szerződések zavarba ejtően részletesek, és aprólékosak tudnak lenni. A játékos számára gyakran előírják ezek a szerződések, hogy mit és mit ne mondjon vagy tegyen közzé a saját közösségi média felületén (Twitter, facebook) illetve, hogy a játékosnak saját honlapján pontosan hol, milyen méretben és tartalommal kell elhelyezni a szponzor bannerjét.
A Kajtár Takács Hegymegi-Barakonyi Baker & McKenzie Ügyvédi Iroda szakértője szerint bár mindez talán túlzott alaposságnak tűnhet, de ha jobban belegondolunk nem is olyan meglepő. Végső soron a termékét a játékossal népszerűsítő vállalat számára a játékos arculata alapvetően befolyásolja a termék értékesíthetőségét és így a vállalat nyereségességét.
Minél jobb a játékos arculata, az őt követő tábor is annál nagyobb, és ezen keresztül a játékos arculatának piaci értéke is magasabb. A termékeit a játékossal népszerűsítő vállalat számára tehát alapvető fontosságú, hogy a játékos arculata minél jobb legyen, ami a legfőbb magyarázata annak, hogy az ilyen szerződések miért nyúlnak be ennyire mélyen a játékos magánszférájába.
A játékost körülvevő szerződéses háló, és a mindennapi életét meghatározó kötelezettségei mellett kész csoda, hogy korunk profi labdarugója továbbra is koncentrálni tud a játékra. A játék manapság már csak egy kis szelete a játékost körülvevő hatalmas iparágnak - mutatott rá végezetül dr. Kui Szilárd.