A polgári törvénykönyv értelmében hibás teljesítés esetén 2 évig élhetünk szavatossági jogainkkal. Érdemes tudni, hogy a kellékszavatosság használt dologra is vonatkozik, ebben az esetben minimum 1 éves elévülési idő érvényes – fejtette ki dr. Albert Enikő.
Igényeink érvényesítésénél az első, s legfontosabb, hogy a hibát a felfedezése után haladéktalanul közölni kell az eladóval.
A két hónapon belül közölt hiba
A polgári törvénykönyv alapján a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződéseknél a 2 hónapon belül közölt hibát késedelem nélkülinek kell tekinteni. Amennyiben jeleztük a tényleges, tehát minőségi hibát a megvásárolt áruval kapcsolatban, kérhetjük annak kijavítását, vagy kicserélését.
Ha ennek nem tud eleget tenni a vállalkozás, vagy egyik megoldás sem lehetséges, akkor árleszállítást kérhetünk, végső soron pedig elállhatunk a vásárlástól, tehát visszakaphatjuk a vételárat.
Akciós áron megvásárolt termékek esetén a vállalkozások gyakran adnak félrevezető tájékoztatást a fenti jogokról – figyelmeztetett a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Akciós termék esetén is él a szavatossági jog
Fontos tudni, hogy szavatossági jogainkkal akciós termék esetén is élhetünk, tehát a kereskedőnek panaszunkkal attól függetlenül kell foglalkoznia, hogy az le volt-e értékelve.
Ez alól akkor mentesül az eladó, ha olyan hiba miatt élünk reklamációval, amelyről az eladó tájékoztatást adott (például, a hibával együtt volt meghirdetve) vagy amely egyébként alapját képezte az árleszállításnak (például, valamilyen minőségi hiba miatt árulják olcsóbban a terméket).
A fentieken kívül azzal is gyakran lehet találkozni, hogy a kereskedő ugyan elismeri szavatossági igényeinket, mégsem ad vissza készpénzt, hanem lehetőséget biztosít arra, hogy az üzletben levásároljuk a termék árát.
Dr. Albert Enikő megjegyezte: ezen állítás sem helytálló, ugyanis nincs olyan jogszabályi rendelkezés, amely alapján kötelezni lehetne a fogyasztót arra, hogy levásárolja a részére visszajáró összeget.
Érdemes körültekintően eljárni
A leírtakkal természetesen akkor élhetünk, ha a panaszunk tárgya a termék rendeltetésszerű használatát akadályozza, sajnos, a pusztán esztétikai hibákra hivatkozással nem köteles eleget tenni a kereskedő igényünknek.
Ebből eredően, akciók esetén még körültekintőbben érdemes eljárni, nehogy abba a csapdába essünk, hogy „olcsó húsnak híg a leve” – tanácsolta végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
A javíttatás kérdése
Az igényérvényesítésnek van egy fokozatossága, ezért ha tetszik, ha nem, ezt be kell tartani. Ha a javítás után másik hiba jön elő, azt is javíttatnunk kell. Ugyanazt a hibát azonban már nem, ugyanis ha többszöri javítás ellenére sem lehet a terméket rendeltetésszerűen (hibamentesen) használni, akkor kérhetjük, hogy cseréljék ki a terméket (díjmenetesen).
Ha ez sem lehetséges, akkor még további két lehetőség közül lehet választani: árleszállítást és vételár visszafizetést kérhetünk. Előbbit csak akkor érdemes, ha a terméknek csak esztétikai jellegű a hibája, ami a működést vagy használhatóságot egyébként nem befolyásolja.
Gyakori vitaforrás, hogy az üzlet századszor is arra akarja a vevőt „kényszeríteni”, hogy javíttasson. Bár nincs kifejezett jogszabályi előírás arra, hogy hányszor kell belemennie a vásárlónak a javításba, a bírói gyakorlat alapján elmondható, hogy ha kétszer átadta valaki a terméket javíttatás céljából, és még mindig hibás, akkor többé nem várható el tőle ugyanez.
Jó tudni, hogy a javítás időtartamával a jótállási idő meghosszabbodik. Ha pedig valamit kicserélnek a termékben (például egy telefon kijelzőjét), akkor erre külön újra indul a jótállási idő.