Nemrégen még azt sem tudtuk, mik azok a drónok, manapság viszont már senki sem lepődik meg, amikor a feje fölött elhúz egy ilyen kis zümmögő szerkezet – fejtette ki elöljáróban dr. Pusztai Máté.
A drónok az élet egyre több színterén követelnek helyet maguknak. Pintér Sándor belügyminiszter egy nemrég megtartott konferencián megjegyezte, hogy a hazánk határaihoz érkező migránsok kezelésében kiváló szolgálatot tettek a drónok, segítségükkel sokkal könnyebb volt a Szerbia felől áramló embertömeg felmérése.
A miniszter ugyanakkor azt is elismerte, hogy pont a megnövekedett számú alkalmazási lehetőségre tekintettel sürgősen meg kell teremteni a pilóta nélküli légi járművek használatának pontos jogszabályi hátterét.
Veszélyt jelentenek a légi közlekedésre
A drónok veszélyt jelentenek a légiközlekedésre – ez az elsődleges szempont, amit egy leendő szabályozásnak figyelembe kell vennie. Ennek fontosságát hangsúlyozza az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) által kibocsátott javaslat is.
A VJT & Partners szakértője szerint a törvény megalkotásához szükség lenne egy olyan szempontrendszer kialakítására, mely az egyes drónok használatának jellegét, helyét és idejét figyelembe véve meghatározná az adott drón használatának kockázatát.
A kialakított szempontrendszer alapján az egyes drónokat különféle kategóriákba lehetne sorolni. Az egyes kategóriákon belül eltérő műszaki és „pilótaképesség”-beli előírások lennének irányadók.
Játékdrónok és kereskedelmi drónok
Magyarországon a legtöbb drón hobbidrón. Az ember bemegy egy játékboltba, vásárol magának egy egyszerű drónt, és hétvégenként megröpteti a szabadban. A drónok világában ezek a legveszélytelenebbek, így érdemes lenne számukra egy külön „játék”-kategóriát felállítani.
Ebbe a kategóriába azok a drónok tartoznának, amelyek korlátozott méretük és képességeik miatt eleve képtelenek komolyabb károkozásra. A tömegük nem léphetné túl a 0,5-1 kg-ot, legfeljebb néhány tízméteres magasságig lennének képesek emelkedni, és az irányító készülékük hatótávolsága is korlátozott lenne.
Mindezt ellensúlyozná, hogy mindenfajta korlátozás nélkül lehetne megvásárolni őket, és nem kellene hozzá pilótavizsga sem. Így a repülés élvezete olcsón és biztonságosan elérhetővé válik – hangsúlyozta dr. Pusztai Máté.
Egy másik, sokkal összetettebb kategóriát képviselnének azok a drónok, amelyeket kereskedelmi célból (pl. csomagküldés) használnának. Ezeket a gépeket – mivel nagyobbak, gyorsabbak – csak megfelelő engedély birtokában, kötelező felelősségbiztosítással lehetne üzemeltetni, és az irányító személyzet is csak képesített személyekből állhatna.
Az engedélyezés és a „drónpilótá”-vá válás feltételei annak alapján alakulnának, hogy mire és hol használják az adott drónt.
Mivel a különféle drónok mérete, felhasználásának célja, helye, ideje nagyon különböző lehet, fontos, hogy a törvényalkotók ebben a kategóriában egy olyan rugalmas rendszert alakítsanak ki, mely minden fontos szempontot figyelembe vesz.
(A VJT & Partners szakértőjével készült írás második részét hamarosan közöljük – a szerk.)