Bárkivel előfordulhat, hogy olyan váratlan nagy kiadással járó esemény történik az életében, amely miatt esetleg nem tudja időben megfizetni a havi rezsi költségét. Ilyenkor sajnos a szolgáltatók egyből küldik a fizetési felszólításokat, valamint a szolgáltatás kikapcsolásával fenyegetnek – mondta el a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
A villamos energiáról szóló LXXXVI. törvény (Vet.) 47. § (7) bekezdése az alábbi feltételeket határozza meg, amelyeknek együttesen fenn kell állniuk ahhoz, hogy a szolgáltató kikapcsolhassa az áramot.
Három feltétel
Az első feltétel: a lakossági fogyasztó fizetési kötelezettségével 60 napot meghaladó késedelembe esett – ismertette dr. Fekete Klaudia.
Második szükséges feltétel: a lakossági fogyasztó által a fizetési haladék adásáról vagy részletfizetési lehetőségről kezdeményezett egyeztetés esetén az egyeztetés a villamosenergia-kereskedővel nem vezetett eredményre.
Harmadik feltétel: a villamosenergia-kereskedő a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről a lakossági fogyasztót legalább kétszer írásban értesítette, és az első értesítésben a lakossági fogyasztó figyelmét felhívta a szociálisan rászoruló fogyasztókat az e törvény és a Vhr. alapján megillető kedvezményekre, valamint az előrefizetős mérő felszerelésének a lehetőségére.
Ha nem történt megfelelő értesítés
Abban az esetben, ha az első két feltétel megvalósul, de a szolgáltató a kikapcsolás lehetőségéről nem értesítette legalább kétszer a fogyasztót írásban tértivevényes levéllel, nem szüntetheti meg az áramszolgáltatást, illetve, amennyiben megteszi, az jogellenes lesz.
Ennek pedig az lesz a következménye, hogy az áram kikapcsolásával okozott kárt a szolgáltató köteles lesz megtéríteni – mutatott rá a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Tipikusan ilyen kár lehet a fagyasztó leolvadása miatt megromlott élelmiszer, vagy az összetört villanyóraszekrény.
Dr. Fekete Klaudia kiemelte: a szolgáltató kárfelelőssége akkor állapítható meg, ha a fogyasztó helyesen adta meg az értesítési címét, de a kikapcsolási értesítés a szolgáltató hibájából rossz címre került kiküldésre.
Amennyiben a fogyasztó hibás adatot adott meg, vagy esetleg nem jelentette be a levelezési címe változását, a szolgáltató mentesül a kártérítési felelősség alól és a kikapcsolás sem tekinthető jogellenesnek.
A fentiek alapján, kellemetlenségek elkerülése érdekében minden esetben figyeljenek arra, hogy helyesen adják meg adataikat, illetve amennyiben abban változás következik be, időben jelentsék be a szolgáltatóknak – javasolta végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértője.