Dr. Vida Enikő kifejtette: már egyre többen választják a vásárlásnak az alapvetően kényelmesebb és gyorsabb online formáját. Az online kereskedést szabályozó 2014-ben hatályba lépett kormányrendelet számos joggal ruházza fel a fogyasztót, azonban vannak olyan kötelezettségek is, amelyek elmulasztása vagy nem határidőben való gyakorlása jogvesztéssel jár.
Indokolás nélküli elállási jog
Talán az egyik legfontosabb jog, hogy a fogyasztó a termék átvételétől számított 14 napon belül elállhat a szerződéstől, amely esetben visszakapja a kifizetett vételárat. Természetesen még a termék átvétele előtt is elállhat a fogyasztó a vállalkozással már létrejött szerződéstől. A vállalkozás köteles a fogyasztót írásban tájékoztatni ezen jogairól. Ha ezt elmulasztja, az elállási határidő tizenkét hónappal meghosszabbodik.
A fogyasztó az elállási jogát a kormányrendelet mellékletében található nyilatkozat-minta felhasználásával, vagy az erre vonatkozó egyértelmű nyilatkozat útján gyakorolhatja.
A Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértője szerint fontos hangsúlyozni, hogy a fogyasztót terheli annak bizonyítása, hogy az elállási jogát a kormányrendeletben foglaltakkal összhangban gyakorolta.
Kevesen tudják, hogy elállás vagy felmondás esetén a vállalkozás a fogyasztónak visszajáró összeget a fogyasztó által igénybe vett fizetési móddal megegyező módon köteles visszafizetni. Csak a fogyasztó kifejezett beleegyezése alapján választhat a vállalkozás a visszatérítésre más fizetési módot. A fogyasztót ebből adódóan természetesen semmilyen többletdíj sem terhelheti.
A vállalkozás nemcsak a fogyasztó által ellenszolgáltatásként megfizetett teljes összeget, hanem a teljesítéssel összefüggésben felmerült költségeket is köteles visszafizetni a fogyasztó részére, mégpedig az elállásról való tudomásszerzésétől számított tizennégy napon belül.
A fogyasztó kötelezettségei elállás esetén
Ha a fogyasztó jogszerűen eláll a szerződéstől, köteles a terméket haladéktalanul, de legkésőbb az elállás közlésétől számított tizennégy napon belül visszaküldeni, illetve a vállalkozásnak vagy a vállalkozás által a termék átvételére meghatalmazott személynek átadni. A visszaküldés határidőben teljesítettnek minősül, ha a fogyasztó a terméket a határidő lejárta előtt elküldi.
Nem terheli e kötelezettség a fogyasztót, ha a vállalkozás vállalta, hogy a terméket maga fuvarozza vissza.
A fogyasztó kizárólag a termék visszaküldésének közvetlen költségét viseli, vele szemben egyéb fizetési kötelezettség nem áll fenn.
Addig, amíg a fogyasztó a terméket vissza nem szolgáltatta, vagy kétséget kizáróan nem igazolta, hogy azt visszaküldte, addig a vállalkozás visszatarthatja a fogyasztónak visszajáró összegeket – hangsúlyozta végezetül dr. Vida Enikő.