Dr. Zsemberi Roland emlékeztet arra, hogy a jogi képviselővel eljáró felek, és a magyarországi székhellyel rendelkező gazdálkodó szervezetek 2016. július 1. napjától kizárólag elektronikus úton nyújthatják be beadványaikat a bíróság számára. Habár a szabályozás számos kérdést rendez, nem teljesen egyértelmű, hogy informatikai hiba fellépése esetén hogyan alakul a határidő esetleges elmulasztása miatt benyújtott igazolási kérelmek sorsa.
Egyszerűbb a helyzet, ha nem a fél vagy jogi képviselője, hanem az e-per alapjául szolgáló informatikai kézbesítési rendszer elérhetetlensége, vagy más hibája miatt nem lehet a kívánt beadványt elküldeni. Ilyenkor (4 órát meghaladó üzemzavar esetén) az üzemzavar napja nem számít bele a törvény vagy a bíróság által meghatározott határidőbe. Az üzemzavarról az OBH minden esetben közleményt tesz közzé a www.birosag.hu honlapon, meghatározva azt a napot vagy napokat is, amelyek nem számítanak bele a határidő(k)be.
A Sárhegyi és Társai Ügyvédi Iroda szakértője szerint azonban a fenti szabály csak részben nyújt megoldást a más informatikai rendszer hibájából eredő késedelem esetén, mivel ha az Azonosításra Visszavezetett Dokumentumhitelesítés (AVDH) vagy az e-szignós aláírás nem elérhető, az nem tekinthető „törvényileg igazolt" mulasztásnak.
Ha a saját informatikai háttérrendszerünk hibás
Más a helyzet azonban, ha a hiba a peres fél, illetve jogi képviselője „érdekkörében", azaz a saját informatikai háttérrendszerében merül fel, például szerverleállás vagy internet kimaradás esetén. Dr. Zsemberi Roland leszögezte: ez utóbbi kérdésre még nincs egyértelmű törvényi szabályozás, és az idő rövidsége miatt kapcsolódó bírói gyakorlat sem alakulhatott ki eddig.
Határidők elmulasztása esetén a fél – a törvényi feltételek fennállása esetén – igazolási kérelemmel élhet. Az igazolási kérelemben – az elmulasztott cselekmény pótlása mellett – elő kell adni a mulasztás okait és azokat a körülményeket, amelyek a mulasztás vétlenségét valószínűvé teszik.
Vagyis az előterjesztett igazolási kérelem akkor lehet alapos, ha a mulasztás vétlenségét alátámasztja, márpedig egy áramszünet vagy szerverleállás olyan objektív körülménynek, akadálynak mutatkozik, amely független a peres fél vagy a jogi képviselő magatartásától, akaratától.
Ebből kiindulva valószínűnek tűnik az, hogy egy ilyen indokkal benyújtott igazolási kérelem – amennyiben a hibáról, leállásról a szolgáltató igazolása is benyújtásra kerül – megalapozottnak tekinthető - fejtette ki a Sárhegyi és Társai Ügyvédi Iroda szakértője.
A fenti képet némiképpen árnyalja, hogy a korábbi bírói gyakorlat szerint a peres fél vagy jogi képviselője ügyintézésében, ügykezelésében, illetve ügyvitelében előálló hiányosság nem mentesít a határidő elmulasztásához fűződő következmények alól. Ugyanakkor, ha a késedelem nem munkaszervezési okból ered, ezen ok igazolása alkalmas lehet a vétlenség alátámasztására.
Mindezek alapján az igazi kérdés az, hogy mennyiben tekinthető egy áramszünet vagy szerverhiba a fél vagy jogi képviselő ügyviteli rendszere hiányosságának, illetőleg elvárható-e a féltől vagy jogi képviselőjétől, hogy ilyen esetben alternatív megoldás alkalmazása útján gondoskodjon a beadvány határidőben való elektronikus előterjesztéséről. Ezekre a kérdésekre – minden bizonnyal – a későbbiekben kialakuló bírósági gyakorlat fog válasszal szolgálni.
A lehetséges megoldási javaslatok
Az imént említett alternatív megoldási körbe tartozhat példának okáért az érintett beadvány nem lokalizált számítógéppel (laptoppal) történő elektronikus beküldése, amelynek vonatkozásában – WIFI útján – az internetkapcsolat biztosított. Mindazonáltal, amennyiben szerverhiba, így a beadvány elkészítéséhez szükséges információk, dokumentumok elérhetetlensége áll fenn problémaként, úgy ez a megoldás sem lehet célravezető.
A leghatékonyabb megoldás az érintett beadványnak a határidő utolsó napját megelőzően történő beküldése. Amennyiben ilyen „előredolgozásra" nincs lehetőség, és a határidő utolsó napján a jelzett problémák valamelyike fennáll, úgy az irányadó bírói gyakorlat kialakulásáig valamilyen alternatív megoldás választása indokolt.
Abban az esetben, ha alternatív megoldás nem alkalmazható, úgy feltétlenül indokolt az érintett szolgáltatótól (áram-, szerver-, illetve internetszolgáltató) igazolást beszerezni a hiba fennállásáról és annak időtartamáról, amelyet a benyújtandó igazolási kérelemhez mellékelni kell a mulasztás vétlenségének alátámasztása érdekében – foglalta össze javaslatait dr. Zsemberi Roland.