Dr. Sári Judit elmondta: megtérül ugyanis a gépjárműkára, a járműben beállott értékcsökkenés, a mentéssel és szállítással járó költségek, mindezeken felül pedig, amik e speciális esetben részletesen kiemelendő kárelemek, azok a következők.
A járműben szállított tárgyakban keletkezett károk
Ebbe a kategóriába sorolhatjuk a járművezető személyes tárgyait, mint például szemüvegét, mobiltelefonját. Amennyiben utasokat is szállított, úgy az ő személyes használati tárgyaikban esett kár is ide sorolandó, valamint a jármű által szállított rakomány is védelmet élvez.
Vagyis, ha ez utóbbiban is kár esik, a kötelező biztosítót helytállási kötelezettség terheli – húzta alá a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
Személyi sérüléssel kapcsolatos károk
Ez egy meglehetősen összetett kategóriát jelent, hiszen magában foglalja többek között a szükséges gyógykezelés valamennyi költségét. Ide tartoznak a gyógyszerek, gyógykezelések, ápolási költségek, orvosi számlák, illetve a lelki trauma, esetleg maradandó sérülés ellentételezéseként járó sérelemdíj – korábbi nevén nem vagyoni kártérítés – is.
Kieső munkabér
Személyi sérülés, vagy adott esetben a jármű sérülése esetén azzal is kell számolnunk, hogy a balesetet szenvedett járművezető bizonyos ideig kiesik a munkából, vagy a járműben esett kár miatt meghiúsul egy külföldi, több hetes fuvar.
Ilyen esetekben az igazolható munkabér-kiesést is meg lehet téríttetni kötelező biztosítóval.
Elmaradt haszon
A fenti példához visszanyúlva, egy nyerges vontatóban esett jelentős kár előidézhet olyan helyzetet, hogy a vállalkozó nem tud másik járművet előállítani, így elesik egy jelentős fuvarmegbízástól, ami súlyos anyagi teherrel járhat számára.
Ilyen esetben az igazolt elmaradt hasznot szintén köteles megtéríteni a biztosító.
Ám ne feledjük, a pontos dokumentáció, a bizonyítékok szolgáltatása (úgy, mint fuvarlevelek, számlák, megbízási szerződés felmutatása) minden esetben a károsult felelőssége – mondta végezetül dr. Sári Judit.