Az érintett társaság valójában egy cégcsoport tagja, mely villamosenergia termeléssel és értékesítéssel foglalkozik – ismertették a Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértői.
A cégcsoport egy olyan mesterséges körbe-számlázási konstrukciót dolgozott ki, melynek során papíron értékesítették egymás között a villamos-energiát, de valós „energia-átadásra" nem került sor, az egész ügyletsorozat pusztán azt célozta, hogy a körbe-számlázások eredményeképpen a cégcsoport bevételi mutatói kedvezőbbek legyenek és így kedvezőbb banki finanszírozási csomaghoz juthassanak.
Az egymás irányába, valódi teljesítés nélkül kiállított számlák után az érintett vállalkozások az ÁFA-t minden esetben befizették, a vevői oldalon pedig levonásba helyezték. Az egyik vizsgált időszak ilyen érintett levonási jogait utasította el az adóhatóság.
Fontos körülmény, hogy az érintett társaságok jogszabályszerűen minden esetben megfizették az ÁFA-t, és mivel ezt követően a villamosenergia azonos mennyiségét, ugyanazon az áron visszavásárolták, a levonásba helyezett ÁFA összege is azonos volt az általuk megfizetett ÁFA mértékével, ezért nem érte kár a költségvetést.
Két alapelvet rögzített az EUB ítélete
Az Európai Bíróság ítélete két alapelvet rögzített az ügy kapcsán a fiktív számlákhoz kapcsolódó levonási és bírságolási gyakorlatot illetően.
Elsőként, hogy amennyiben bizonyítást nyer, hogy az ügylet fiktív volt, és a vevő adóalany adólevonási jogát korlátozzák, akkor az eladó adóalanynak joga van a vonatkozó számlát érvényteleníteni, a számlában szereplő, megfizetett ÁFA-t pedig visszaigényelni, ellenkező esetben a költségvetés duplán szedi be a vonatkozó adó-terhet, ami sem nem igazságos, sem nem jogszerű.
A másik megállapítás, hogy az ügylettel kapcsolatban kiszabásra kerülő bírságnak arányban és összhangban kell állnia az ügylettel okozott költségvetési kárral, azaz, ha az ügylet valójában költségvetési kárt (bevétel kiesést) nem okozott – mint például a fenti esetben – akkor nem jogszerű a bírság alapjául a levonási korlátozással sújtott összeget venni.
Milyen hatással lesz ez a magyar adóhatósági gyakorlatra?
A közelmúlt kúriai döntései már analóg módon kezelték a fiktív számlákhoz kapcsolódó korrekció kérdését, azaz kimondták, hogy amennyiben a levonás alapjául szolgáló számla fiktív és ezért a levonásba helyezett ÁFA visszafizetését a NAV megtagadja, akkor egyúttal az eladói oldalon kibocsátott számla érvénytelenítésére is sor kell kerüljön és az eladó vissza kell, hogy tudja igényelni a befizetett ÁFA-t.
Nem ilyen egyértelmű a helyzet a bírságolás tekintetében, ahol az adóhatóság csak kivételes esetekben mérsékli az adóhiány 50%-ban megállapított adóbírságot, sok esetben figyelmen kívül hagyja, hogy a költségvetést valójában érte-e kár és az ügyletek valójában adókijátszást céloztak-e.
Bár kötelezően közvetlen hatással nincsenek az adóhatósági gyakorlatra az EUB döntései, de várható, hogy hosszú távon a bírságolási szemlélet is változik az EUB döntések hatására változó kúriai gyakorlatnak köszönhetően – hangsúlyozták végezetül a Kovács Réti Szegheő Ügyvédi Iroda szakértői.