A GVH múlt hónapban lezárult eljárása az eMAG akciótartási gyakorlatát – így különösen az országos médiában hirdetett Black Friday akciókat – vizsgálta, 2014-ig visszamenőleg szúrópróbaszerűen ellenőrizve a webáruház mintegy 800 reklámkampányát.
A vizsgálat eredménye alapján az eMAG nem alakított ki olyan belső szabályokat, amik biztosították, hogy a kampányok során „eredeti" árként egy korábban ténylegesen érvényesülő, jellemző ár jelenjen meg. A kampányok során feltüntetett kedvezmények így megtévesztőek voltak a fogyasztók számára.
A cégcsoport az eljárás során együttműködött a Versenyhivatallal, és a jogsértés jóvátételét célzó intézkedéscsomag megvalósítását vállalta a hatóság felé. A GVH a cégcsoport vállalásait végül bírságcsökkentésként vette figyelembe, így az együttesen nagyságrendileg minimum 4 milliárd Ft értékű vállalás előírása mellett 200 millió forint versenyfelügyeleti bírságot rótt ki a webáruház üzemeltetőire.
Vállalásainak keretében az eMAG rögzítette, hogy a megelőző 12 hónapban vásárló fogyasztók egyenként 3000 forint értékű kuponkedvezményben részesülnek, összesen legalább kb. 1,08 milliárd forint értékben.
Ez csupán a vállalás minimális, garantált összege: ha a kuponok felhasználására ennél alacsonyabb értékben kerülne sor, akkor a cégek a különbözetet jótékony célra fordítják. A kedvezményt ugyanakkor természetesen akár mind a kb. másfél millió érintett fogyasztó igénybe veheti.
Az eMAG-nak a GVH határozata átvételét követő 30 napon belül, vagyis június közepéig kellett kibocsátania a kupont minden egyedi felhasználó számára, aki a megelőző 12 hónapban az eMAG platformon vásárolt.
A kupont minden jogosult egyedi e-mail üzenetben kapta meg, akik egy kattintással automatikusan hozzáadhatták azt az eMAG fiókjukhoz. A vállalások alapján az eMAG a kuponok felhasználási ideje alatt – vagyis a kibocsátását követő 6 hónapon keresztül – legalább 4 alkalommal fog emlékeztető e-mail üzenetet küldeni azon jogosult felhasználók számára, akik még nem adták hozzá a kupont a saját eMAG fiókjukhoz.
Az eMAG a fogyasztók közvetlen jóvátétele mellett vállalta azt is, hogy felhagy a megtévesztő akciókkal, megfelelően átalakítja árképzési és árfeltüntetési gyakorlatát, és ezt a piactéri partnereitől, azaz az eladóktól is elvárja.
Emellett mintegy 2,88 milliárd forintnyi értékben segíti elő a magyar vállalkozások online kereskedelmi jelenlétét: többek között jutalék-csökkentéssel, oktatással, hirdetési felülettel és logisztikai szolgáltatásokkal támogatja majd partnereit.
A vállalások lehetőséget biztosítanak magyar cégek külpiaci terjeszkedésre is az eMAG külföldi (román és bolgár) platformjain. Mindez hozzájárulhat a magyar vállalkozások külpiacra jutásához, export árbevételének növeléséhez, gazdasági helyzetének javításához - különösen nagy segítség ez számukra pandémiás helyzetben.
„A magyar vállalkozások online aktivitásának elősegítése kívánatos, hiszen hazánkban a legtöbb vállalat nem használja ki a digitális technológiák adta lehetőségeket. Az uniós átlagnál kevesebben értékesítenek online, mely tényt az Európai Unió Digitális Gazdaság és Társadalom Index (Digital Economy and Society Index, DESI) felmérésének adatai is alátámasztanak.
Bár a magánszemélyek általi online vásárlás növekedett, 2019-ben a hazai KKV-knak csupán 12%-a értékesített árukat online, szemben a 18%-os uniós átlaggal. A koronavírus-válság utáni gazdasági újraindítás és növekedés szempontjából sem mindegy, hogy a magyar vállalkozások hogyan élnek a hatékonyságnövelő digitális technológiákkal." – fejtette ki korábban Rigó Csaba Balázs, a nemzeti versenyhatóság elnöke.
A piactereken való értékesítés elősegítheti a gazdasági fejlődést azáltal, hogy az eladók számára alacsonyabb költségszinten teszi lehetővé új piacokhoz való hozzáférést és új fogyasztók elérését.
A platformhoz való csatlakozást egyszerűsítő lépések közé sorolható az eladók felé irányuló kampány indítása, az oktatás és mentorálás révén nyújtott segítség, a későbbiekben is folyamatosan biztosított tájékoztatás, képzés és tanácsadás.
A piactéri értékesítés pénzügyi terheit enyhítik a jutalékmentességre, illetve jutalékcsökkentésre vonatkozó vállalások, a logisztikai feladatok átvállalása, illetve a platformon történő hirdetéshez nyújtott kedvezmény.
A logisztikai jellegű intézkedések (fordítási szolgáltatás, ingyenes ügyfélszolgálat és a szállítás megszervezése) a vállalkozások külföldi értékesítésével kapcsolatos legfőbb akadályaira koncentrálnak (így különösen a kiszállítás és visszaküldés magas költségei, nyelvi és jogi korlátok, panaszkezelés és vitarendezés nehézségei).
A választék bővülése közvetlen haszonként jelentkezik fogyasztók számára. A szélesebb kínálat az eladók közötti versenyt is élénkítheti, ami alacsonyabb árakat, illetve jobb minőséget eredményezhet a vásárlók számára - utóbbi elsősorban a kiszolgálás színvonalát érintheti az online kereskedelem esetében.