Januártól az ellenkező bizonyításig vélelmezni kell, hogy az áru teljesítésének időpontjától számított
egy éven belül felismert hiba már az áru teljesítésének időpontjában fennállt – fejtette ki dr. Nagy
Andrea Ilona.
Korábban csak fél évig kellett a vállalkozásnak bizonyítania, hogy a termék hibája a gyártáskor
keletkezett-e, vagy a nem rendeltetésszerű használatból ered. Most már a bizonyítási teher 1 évig
van a vállalkozás oldalán.
Ugyancsak fontos változás, hogy a fogyasztó és vállalkozás közötti ingó dolognak minősülő áru
adásvételére, digitális tartalom szolgáltatására vagy digitális szolgáltatások nyújtására irányuló
szerződés esetén a fogyasztó a hibát a vállalkozás költségére maga nem javíthatja ki, illetve mással
sem javíttathatja ki azt.
Míg a szavatossági jogok minden értékesítendő termékre érvényesek, addig jótállás meghatározott
termékkörre vonatkozik. A kötelező jótállás a termékek jogszabály által meghatározott körét érinti,
vállalható azonban a hivatkozott 373/2021. (VI. 30.) Korm. rendeletben részletezett önkéntes jótállás
is.
Ez utóbbi önkéntes jótállás esetén a társaságnak jótállási nyilatkozatot kell kiadnia tartós
adathordozón (pl. papíron vagy e-mailben), amelynek tartalmaznia kell egy nyilatkozatot, hogy az áru
hibás teljesítése esetén a fogyasztót a jogszabály szerinti kellékszavatossági jogok gyakorlása
térítésmentesen megilleti, és e jogait a jótállás nem érinti; továbbá tartalmazza a jótállásra kötelezett
nevét és címét, az érvényesítéskor követendő eljárást, az áru megjelölését és a jótállási feltételeket.
Amennyiben a vállalkozás a jótállási nyilatkozatban a fogyasztóra nézve kevésbé kedvező feltételeket
rögzít, mint amelyekről a kapcsolódó reklámok szólnak, úgy a kedvezőbb feltétellel számolhat a
fogyasztó.
Például a vállalkozás a jótállási nyilatkozatban 2 éves jótállási időt vállal, a terméket viszont 4 év
jótállási idővel reklámozza, a fogyasztóra a 4 éves vállalás fog vonatkozni.
A Korm. rendelet ugyancsak rögzíti az alábbiak szerint a szerződésszerű szolgáltatás kritériumait:
- meg kell felelnie a szerződésben foglalt leírásnak, mennyiségnek, minőségnek, típusnak,
valamint rendelkeznie kell a szerződésben meghatározott funkcionalitással, kompatibilitással,
interoperabilitással és egyéb, a szerződés szerinti jellemzőkkel;
- alkalmasnak kell lennie a fogyasztó által meghatározott bármely célra, amelyet a fogyasztó
legkésőbb a szerződés megkötésekor a vállalkozás tudomására hozott, és amelyet a
vállalkozás elfogadott;
- rendelkeznie kell a szerződésben meghatározott valamennyi tartozékkal, használati útmutatóval - ideértve az üzembe helyezésre vonatkozó utasítást, a telepítési utasítást, valamint az ügyfélszolgálati támogatást -; valamint
- biztosítania kell a szerződésben meghatározott frissítéseket.
Ezeket meghaladóan
- alkalmasnak kell lennie azokra a célokra, amelyeket azonos típusú szolgáltatás esetén
jogszabály, műszaki szabvány vagy műszaki szabvány hiányában az irányadó magatartási
kódex előír;
- rendelkeznie kell a fogyasztó által ésszerűen elvárható azon mennyiséggel, minőséggel,
teljesítmény- és egyéb jellemzőkkel - különösen a funkcionalitás, a kompatibilitás, a
hozzáférhetőség, a folyamatosság és a biztonságosság tekintetében -, amely azonos típusú
szolgáltatás esetén szokásos, figyelembe véve a vállalkozás, annak képviselője vagy az
értékesítési láncban részt vevő más személy a szolgáltatás konkrét tulajdonságaira vonatkozó
nyilvános - különösen hirdetésben vagy címkén tett - kijelentését;
- rendelkeznie kell a fogyasztó által ésszerűen elvárható tartozékokkal és útmutatókkal - ideértve a csomagolást, illetve az üzembe helyezésre vonatkozó utasítást -; és
- meg kell felelnie a vállalkozás által a szerződéskötést megelőzően mintaként, modellként bemutatott vagy próbaverzióként elérhetővé tett szolgáltatás tulajdonságainak, leírásának.
A webshopokat üzemeltető vállalkozásoknak tehát – ha eddig nem tették meg – a megfelelés érdekében érdemes felülvizsgálniuk az általános szerződési feltételeiket, mivel a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet értelmében a vállalkozás köteles világosan és közérthető módon tájékoztatni a fogyasztót többek között a kellékszavatosságra és a termékszavatosságra vonatkozó jogszabályi kötelezettségről.
A felülvizsgálat azért is javasolt, mert a 712/2020. (XII. 30.) Korm. rendelet többek között módosította a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Korm. rendeletet is. A módosítás az online piactereken az átláthatóság fokozása érdekében volt szükséges, melynek keretében az „ingyenes" digitális szolgáltatásokkal kapcsolatban további jogokat kaptak a fogyasztók, többek között a tájékoztatási jogot.
A tájékoztatás itt arra terjed ki, hogy C2C vagy B2C ügyletről van szó, hiszen nem mindegy, hogy magánszemélytől, vagy cégtől vásárol a fogyasztó, a fogyasztói jogok ugyanis nem gyakorolhatók a nem fogyasztói szerződés tekintetében.
Emellett számos pontosítás is megjelent a 45/2014. (II. 26.) Korm. rendeletben, közöttük a webshopoknál használandó elállási és felmondási nyilatkozat-mintával és a mintatájékoztatóval kapcsolatban is.