Rosszkedvű az idei Mikulás

Mikulásközvetítő szolgálatok
Vágólapra másolva!
Mikulás-közvetítőket kérdeztünk az idei szezonról: a cégek szerint egyre kevesebb megrendelés érkezik, nemcsak a családok szűkebb pénztárcája, hanem a magánzó Mikulások miatt is, aki viszont nem nyújtanak minőségi szolgáltatást. Kínálat ellenben bőven van: többek között öko-Mikulást, csinos Mikuláslányt, vagy pantomim-műsorral egybekötött Mikulás-programot is rendelhetünk.  
Vágólapra másolva!

"Rosszkedvű az idei Mikulás, feszültek a családok és a cégek is. Az örömteli készülődés a múlté" - kezdi Halász Etelka, a Mikulás Alapítvány kuratóriumának elnöke. A Mikulás attól még jön és mosolyog - teszi később hozzá. Az 1990-ben létrehozott alapítvány Magyarországon először kezdett el szervezett Mikulás-közvetítéssel foglalkozni. 2009-ben volt az első rossz évük, amikor a H1N1-járvány miatt a megrendelések 30-40 százalékát lemondták - és a megrendelések azóta is ezen a szinten maradtak. "A családi megrendelések száma a tíz évvel ezelőttihez képest töredékére csökkent, pedig az áraink változatlanok" - mondja Halász Etelka. "A Mikulás nem nélkülözhetetlen, erről a lehető legkönnyebb lemondani. Az emberek pedig meggondolják, hogy mire költenek. Ráadásul sokan csalódtak a rendelt Mikulásban, mert nem megfelelően felkészült Mikulást választottak, aki csalódást okozott" - mondja. Takarékosabbak a cégek is, nincsenek céges ünnepségek vagy megoldják házon belül a Mikulást. Halász Etelka úgy fogalmaz, "a Mikuláshoz és az ünnephez való hozzáállás érthető és komoly tükre a társadalmi folyamatoknak". A Mikulás Alapítvány alapítványi és vállalkozási formában is működik, a megrendelések mellett főként önkéntes felajánlás révén, jótékony formában látogatnak kórházakat, szervezeteket. Itt nem érzékelnek változást, sok helyről keresik meg őket, hogy tudnának-e menni, ők viszont értelemszerűen nem tudnak mindenkinek segíteni.

Az elmúlt évekhez képest idén a Magyar Mikulásszolgálatnál is megcsappant a magán-, vagyis a családoktól érkező megrendelések száma - tudtuk meg az ügyvezetől, Bálint Györgytől. A Magyar Mikulásszolgálat 1995 óta működik, a Mikulás Alapítvány után a második cég, amely Mikulás-közvetítéssel kezdett foglalkozni és néhány éve a kezdeményezésükre még egy Mikulás Szövetség is megalakult. Az érdeklődés visszaesésének egyik oka a gazdasági helyzet: az ajándékot a gyerekeknek átadó, hús-vér Mikulás öt-hat éve még általános volt a családoknál is, ma már viszont luxusnak számít az ügyvezető szerint. A másik ok, hogy egyre több magánzó Mikulás hirdeti magát főként az interneten, akiket Bálint csak "gazdaságos Mikulásnak" nevez: ők pár ezer forintért vállalnak megrendeléseket. Ezzel az árral a Mikulásszolgálat infrastruktúrája nem tud és nem is akar versenyezni. Ők sokkal komplexebben látják el a feladatot és ahogy Bálint fogalmaz, "állandó minőséget biztosítanak". Érdekes trend, hogy ma már kisebb cégek is rendelnek Mikulást, ahol körülbelül tíz gyerek részére szerveznek Mikulás-ünnepséget. Ennek oka az lehet, hogy több cég nem teheti meg, hogy a dolgozói számára prémiumot adjon, és ezzel az apró figyelmességgel próbálják jutalmazni a dolgozókat - a gyerekeiken keresztül.

A Mikulás Centrumnál is kevesebb a megrendelés idén, mondja Lehoczki Mária projektvezető. A három Mikulást foglalkoztató Mikulásrendelés szerint viszont "a Mikulás Mikulás marad, nálunk nincsen kevesebb megrendelés,ami talán annak is köszönhető, hogy nagyon fontosnak tartjuk a reklámot, a promóciót, internetes hirdetésekre költünk" - mondta Kiss Csaba ügyvezető. A Mikulás-közvetítéssel is foglalkozó cég, amely a legolcsóbb profi Mikulás-műsorként hirdeti magát, egyébként partikat, esküvőket, céges rendezvényeket szervez.

A Mikulásból nem lehet meggazdagodni

"A Mikulás könnyű alkalmi keresetnek tűnik, ezért sok kérészéletű vállalkozás létezik. Ám nem lehet belőle meggazdagodni, és jól csinálni csak felkészülten lehet, úgy, ha pénzt is költünk rá" - mondja Halász Etelka. A Mikulás Alapítvány körülbelül húsz Mikulást foglalkoztat, ők komoly tréningen vesznek részt. "A Mikulások szomorúan veszik tudomásul, hogy nincs kihasználva a kapacitásuk. Nem tűnik egy vidám és nagyon szorgos cégnek ez a mostani, lehet hogy a gyerek is kevesebb, talán ezért is" - véli Halász Etelka.

Forrás: AFP

Miközben a cégvezetőkkel beszéltünk, mindenki elmondta, hogy fontosnak tartják, hogy a Mikulások képzettek legyenek - bár az OKJ-s Mikulás-képzés pár évvel ezelőtt bedobott ötlete nem valósult meg. "Mikulásaink több év alatt kipróbált, gyakorlott, tapasztalt szakemberek, akik nagy szeretettel látogatják meg a kicsiket és felnőtteket is. Minden évben személyes eligazításon vesznek részt, ahol megbeszéljük a Mikulás etikai követelményeket, a ruházat precíz használatát, és minden helyszín előtt külön felkészülnek a gyerekek jellemzéseiből is" - mondja Lehoczki Mária.
A Mikulásrendelés három Mikulást foglalkoztat, a legfontosabb feltétel, hogy "pocakos legyen az úriember, nehogy azt mondják a gyerekek, hogy lefogyott a Mikulás." Ők az "európai Mikulás-trendet" követik: fontos, hogy a ruhák varrottak legyenek, legyen normális szakálluk és krampuszok is kísérjék őket. A Mikulásszolgálat évek óta ugyanazzal a csapattal dolgozik: "több éve nem kellett felvételt hirdetni, közel húsz Mikulás és ugyanennyi segítő dolgozik nálunk. Az első szűrő a fizikai jellemző, de nem merül ki ebben a kiválasztás, a válogatást pszichológiai teszt kitöltése követi. A Mikulások szituációs játékok révén gyakorolnak, felkészítő tréningen vesznek részt" - mondja Bálint. Bálint szerint a szülők nagy része az utolsó pillanatban akarja megrendelni a Mikulást. Az idei rendeléseket ugyan már lezárták, de még mindig érkeznek megkeresések, ezeket esetleg be tudják szorítani a beosztásba: "a Mikulások már túl vannak a Mikulástréningen megkapták az útvonaltervet, tudnivalókat".

A Bál-Na Produkció rendezvényszervező céghez tartozó Mikulásszolgálat környezettudatos módon üzemel: az idei évtől a szervezés és a rendezvények lebonyolítása során kibocsátott szén-dioxidot megváltja az európai szabályozásoknak megfelelően, és tavasszal a kibocsátott szén-dioxid mennyiségnek megfelelően fákat ültet. Emellett lehet kérni bio-csokoládét és gyümölcsöt osztogató öko-Mikulást is.

Felmerül a kérdés, hogy nem azért csappant-e meg az érdeklődés, mert Mikulásból is túl sokat látunk magunk körül. A Mikulás Alapítvány elnöke szerint ezt igazából a felnőttek gondolják így, őket valóban idegesítheti a túlzott Mikulás-dömping. A gyerekek számára viszont ugyanolyan fontos és érdekes a Mikulás, mint mondjuk tíz évvel ezelőtt, ráadásul akkor sem volt kevesebb belőle - válaszolja kérdésünkre Halász Etelka.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!