Hogyan változik a kereslet, milyen új designtrendek vannak és hogy is készül a karácsonyi üveggömb. A 81 éves üvegművessel, Szabó Lajosnéval beszélgettünk a karácsonyi üveggömbről.
A Szabó család tárnoki műhelyében még csak pár hete indult újra a munka. Egy tűzeset miatt az alapoktól kellett újraindítaniuk a vállalkozást, ahol hagyományos, kézműves technikával készítik a karácsonyi üveggömböket és változatos formájú üvegdíszeiket. 1963 óta Budán működő műhelyüket pályázati pénzből sikerült Tárnokra költöztetni, ahol a kis családias műhely dolgozói szép zöld kertre látnak rá a műhely hatalmas ablakain keresztül.
A vállalkozás 51 éve indult, kezdetben gyerekjátékokat készítettek, majd áttértek a karácsonyi dekorációkra, azóta készítik csodálatos kézzel festett üveggömbökjeiket és mellette különböző formájú szív, harang, toboz alakú díszeiket. A kézzel festett egyedi mintákat, magasan képzett dekorációs csapat készíti, akiknek nagyrésze már a nyugdíjas kor felé közelít.
Az olcsó távolkeleti műanyag termékekkel nem konkurál a Szabó Üveg Kft. Itt a szép, igényes, egyedi kivitelezésre, a minőségi anyagokra koncentrálnak.
A munka fortélyait az új generáció a régi mesterektől tanulja. Tavaly ment nyugdíjba az egyik legrégebbi munkatársuk, aki 81 éves koráig fújta az üveggömböket. A hagyományos eljárás, a szájjal fújt és manuálisan formázott darabok mellett modern gépeket is használnak az üzemben. Így a legrégebbi festési eljárás, az ezüst-nitrátos fényezés mellett modern csillámporokat és festékeket is használnak, és a díszek tervezésekor a legújabb designtrendeket is figyelik.
Szinte minden évben ellátogat a csapat a karácsonyi üveggömb „őshazájában”, Németországban megrendezett Christmasworld Frankfurt vásárra, ahol az év trendjeit, aktuálisabb díszeit, dekorációit mutatják be az egész világról érkező készítők. Itt dől el, hogy mi lesz a következő év irányvonala a minőségi karácsonyfadíszek, karácsonyi dekorációk piacán.
Az üvegdíszek története
A karácsonyfadíszek eleinte almák, cukorkák és különböző formázott aprósütemények voltak. Az első üveg karácsonyfadíszek Németországban, Lauschaban készültek és Hans Greiner (1550-1609) keze munkáját dicsérik, aki üveggyöngyből készített füzérekkel és ón figurákkal díszítette a karácsonyfát.
A díszek egyre népszerűbbek lettek, és később képzett mesterek agyagformákat használva készítették a különböző formájú díszeket. Felforrósított üvegbe mártották a fúvócsövet, majd a formába fújva alakították ki a formát, melyek a legelső díszek készítésekor gyümölcsöket és diót formáztak.
Miután az üveg kihűlt ezüst-nitráttal fényezték. Ezt a módszert Justus von Liebig fejlesztette ki az 1850-es években. Az ezüst-nitrát száradása után kézzel festették a díszeket, kaptak egy sapkát és egy zsineget.
A díszek egyre népszerűbbek lettek, és a lauschai üvegművesek bővíteni kezdték a formapalettát. Először Németországban terjedtek el az üvegdíszek.
Az ifjú Viktória királynő írásaiból tudjuk, hogy 1832 karácsonyán mennyire örült a fának, amit gyertyákkal és díszekkel ékesítettek és ajándékokkal raktak körbe. Az 1840-es években egy londoni újságban megjelent egy kép Viktória királynő fájáról, amin üveggömbök és formázott üvegdíszek voltak. A fát, a német származású Albert hercegtől kapta.
Így indult világhódító útjára a lauschai üvegdísz. Kezdetben nagy népszerűségre tett szert Európában, majd az 1880-as években jutottak el a díszek Észak-Amerikába is.
A második világháború után a lauschai üvegdíszek nagyrészt állami üzemekben készültek. A berlini fal leomlása után a legtöbb kis cég újra kis vállalkozások formájában tudta folytatni a működését. Napjainkban 20 kisebb műhelyben készítik Lauschaban az üvegdíszeket.
Csendes méltóság, a geometrikus vonzás, az árnyalt szerénység és a kápráztató szépség, ezekkel a címekkel foglalta össze a bora.herke.palmisano designtanácsadó cég a divatrendeket, melyek 2014-2015-ös évben a karácsonyi dekorációt jellemzik.
Tisztán elkülönülő, elegáns és kulturált megjelenés. A stílus központi eleme a harmóniára való törekvés és a formai egyszerűség- némi ázsiai beütéssel kiegészítve. Domináns színek a sárgabarack, a lila és a világoskék. A mandulafehér, a sötétbarna és a fekete lakk a stílus tekintélyét hangsúlyozza.
A japán stílusú lakkozás, a kerámia, a finom füstszínű fa, a fa erezete jól harmonizálnak ezzel az irányzattal. Az elegánsan elhelyezett fűszálak és fagallyak józan, dekoratív megjelenéssel egészítik ki. Az ázsiai magaskultúra művészi stílusjegyei is megjelennek: hagyományos kimonomotívumok, finoman rajzolt virágok, tinta és faszén rajzok.
Erős kontrasztok, a felszín színeinek éles törései és a vibárló színek jellemzik ezt a stílust.
Csillagszerű geometrikus formák éles fekete-fehér kontraszttal. Minimalista bézs és szürke tónusokkal izgalmas árnyékok kelthetők. Az erőteljes színek sima felszíneken jelennek meg. A sötétkék és az intenzív sárga fokozza stílus egyszerűségét.
Vonalak, körök, pontok, sokszögek jelennek meg többféle variációban, mozaik, kocka, párhuzamos vonalak és vonalszerű motívumok formájában. Cikk-cakkok és op-art effektusok teszik mozgóvá a stílust. A természetes elemek itt is megjelennek, főleg virágok formájában.
A sima, egyszerű felületeken megjelenik a festett fém, a lakk, a műanyag, az üveg, a króm és az acél. A matt és fényes kombinációja fokozza a vizuális hatást.
A természetes életet tükrözi vissza ez a stílus - laza, szerény és földközeli. Olyan anyagokat használ, melyekben az erős minőség találkozik ködös árnyakkal. A földszíneket és az okkert kombinálja sötékékkel, burgundival és mogyoróbarnával, kiegészítőként a lila különböző árnyalataival és rezedazölddel kombinálva. Anyagok tekintetében a kő, a beton, a márvány, megmunkálatlan fém vagy akár szövött vagy kötött bőrműves anyagok adhatják az alapot, nemezelt gyapjú, moher, jutafonal, nyers fonalból készült kötött anyagokkal variálva a felszín minőségét.
A díszítésre jellemző az egyszerű szépség hangsúlyozása, a kő felszíni mintázata, a fa természetes textúrája. Réti virágok, fűszálak, gyümölcsök teszik komfotossá és üdévé ezt a stílust. A ragyogást a kerámia, a türkiz és a kőgyöngyök adják hozzá. Egy vonás eleganciát pedig a króm, bronz vagy réz hozzáadásával érhetünk el.
Élénk színek virágmotívumokkal és szimbolikus formákkal. Ragyogó összetett színek: napsárga, lazac, kárminpiros, levendulalila, hideg türkiz, az olajbarna több árnyalata kontrasztos kombinációkban. Egzotikus virágformák és klasszikus alakok erős színekben, festett porcelán, horgolt vagy akár nyomtatott felületeken is megragadják a figyelmet. Ennek a stílusnak fontos eleme a valós fotónyomtatás, a lézeres gravírozás, a csillámló fényvisszaverődések.