A minap Oslóban élő ismerősöm mesélte, hogy amikor a Norwegian „félfapados" légitársaság először indította el járatát New Yorkba, ők az első utasok között voltak, és annyira olcsón kaptak repülőjegyet, hogy azt el sem akarták hinni. Gondoltam, utánanézek a dolognak, és ellátogattam a Norwegian oldalára. Nos, a legnagyobb téli zimankó közepette, 2015. január 13-i oslói indulással és február 3-i visszautazással a napfényes Florida 394 euróból, azaz 122 ezer forintból megjárható, s ebben az összegben a feladott csomagok is benne vannak. Más kérdés, hogy a vállalkozó szellemű utazónak Budapestről el kell jutnia Oslóba, s ennek az utazásnak a költsége még hozzáadódik az előbb említett árhoz. De önmagában az Oslo-Orlando-Oslo útért kért 394 euró télen tényleg nem mondható drágának.
Bármennyire különös, egyre többször találkozni különféle oldalakon „elhibázott" repülőjegyárakkal. Ez utóbbiak tulajdonképpen speciális akciók keretében kínált jegyek, amikor a légitársaságok adott útvonalra és járatra 5-10, irreálisan olcsó helyet kínálnak megvételre. A közös pont, hogy ezekhez a jegyekhez szinte kizárólag az interneten lehet hozzájutni, és a foglaláskor nagyon gyorsnak kell lenni.
Október végén például a svájci légitársaság gondolt egy merészet, és 218 angol fontért, azaz 85 ezer forintért adott jegyet Barcelonából Chilébe. Dél-Amerika az a földrész, ahova nem repülnek fapados járatok, s hazánkból az eljutás például Chilébe nem úszható meg 300 ezer forint alatt. Ehhez képest a 85 ezer valóban hihetetlen ár, csakhogy az ördög ezúttal is a részletekben lakozik.
Az utazónak először is Budapestről el kell jutnia a katalán fővárosba. Ez megoldható fapados járattal, a foglalás idejétől függően oda-vissza, csomaggal együtt 40-60 ezer forintból kijön egy jegy. A Chilébe induló gép viszont reggel 6.30-kor startol Barcelonából, tehát egy éjszakát ott kell tölteni, mert Budapestről nincs olyan gép, amely eléri ezt a korai indulást. Ha mindezeket összeadjuk, s abból indulunk ki, hogy az idő pénz, már nem is annyira olcsó az elhibázott ár. Fontos még, hogy ez a kedvezmény kizárólag 2015 márciusára vonatkozott, amely a déli féltekén az ősz kezdete. Az előttünk álló karácsonyi időszakra ilyen akciókkal nem találkozhatunk, és ez egyáltalán nem véletlen.
A karácsonyi ünnepek közeledtével a világ valamennyi légitársasága az egekbe emeli a repülőjegyek árait, hiszen azzal minden fuvarozó tisztában van, hogy a világon rengetegen akarnak az ünnepek közeledtével, illetve alatt utazni. Általában karácsony előtt 10-12 nappal jön el az a fordulónap, amely előtt még normál árakon kapjuk meg ugyanazt a jegyet, amelyet másnap már dupla annyiért. Idén a legtöbb társaságnál december 15-e, hétfő lesz az első ilyen nap, és 2015. január 11., vasárnap az utolsó.
Ezt saját bőrömön tapasztalhattam, amikor idén áprilisban megvettem a török légitársaság Budapest-Isztambul-Kuala Lumpur jegyét. December 15-én esti indulással még rendkívül kedvező áron, 505 euróért (155 ezer forint) tehettem ezt meg. Ha egy nappal később szerettem volna elindulni, akkor ez az ár már 655 euró (175 ezer forint) lett volna. November 18-án foglalva ugyanez az útvonal december 15-i indulással 1051 euró (321 ezer forint), de ha valaki közvetlenül az ünnepek előtt, december 20-án indulna, nem kevesebb, mint 2029 euróért, azaz 623 ezer forintért kapna már csak helyet erre a járatra. Jól látszik tehát az őrületes különbség az áprilisban megvásárolt jegy ára és a mostani összegek között.
Délkelet-Ázsia országaiban sokkal olcsóbb az élet, mint a világ bármely más pontján. Ez az állítás különösen igaz Indonéziára, ahol a nem túl igényes vándor akár „fillérekből" is megúszhat egy nyaralást. Egy kis óceánparti kalyibát egy éjszakára akár ezer forintért is megkaphatunk, s az az ételekért sem kell sokat fizetnünk.
Nem véletlen, hogy Kuala Lumpur az ebbe a térségbe utazók legfontosabb célállomása lett. Malajzia fővárosából ugyanis a régió legszínvonalasabb fapados társasága, az Air Asia szintén nagyon kedvező áron tudja az utazókat egyik helyről a másikra elrepíteni.
Szintén személyes példa, és szintén idén áprilisban történt meg a jegyvásárlás: a Bangkok-Denpasar (Bali) útvonalon az Air Asia feladott csomaggal és minden illetékkel együtt mindössze 17 ezer forintot kért egy jegyért. Márpedig a távolság ebben az esetben egyáltalán nem kicsi, légvonalban is majdnem 4000 kilométer. Az Air Aisa esetében is fontos az előrelátás és a tervezés. Ugyanerre az útra most, 28 ezer forintért tudunk jegyet váltani.
A téli időszakban a magyarok közül is egyre többen utaznak Thaiföldre. Az ottani klíma, a meleg tenger, az olcsón kapható szolgáltatások nagyon csábítóak. Kevesen tudják, hogy Thaiföld ma már fapados társasággal is megközelíthető (Norwegian), illetve természetesen nem fapados fuvarozókkal. A következőkben mindkét lehetőségre mutatok példát (a próbafoglalások 2014. november 18-án készültek), az indulási időpontot 2014. december 20-ra, míg a hazautazást 2015. január 3-ra tűztem ki.
A rossz hír az, hogy a nem fapados társaságok esetében a Budapest-Bangkok-Budapest árak „elszálltak". Jelen pillanatban az Emirates 377 ezer forintért kínálja a legolcsóbb jegyet a thai fővárosba. (Ne feledjük, hogy idén áprilisban ennek az összegnek a feléért is megvehettük volna ugyanezt bécsi indulással.) Érdekesség, hogy az orosz légitársaság, az Aeroflot pontosan ugyanennyiért adta ezt a jegyet (1238 euró, azaz 378 ezer forint.)
A különbség nem sok, de a menetrendben mégis óriási. Az Emirates társasággal előbb Budapestről Dubajba, majd onnan Szingapúrba kell repülni, s a második átszállás után érkezünk meg Bangkokba (a közvetlen Dubaj-Bangkok járat nyilván megtelt). A menetidő odafelé 27 és fél óra (tehát több mint egy nap) visszafelé pedig ennél is több, 32 óra. Az oroszokkal Moszkván keresztül utazhatunk, ami azért is fontos, mert Budapestről rögtön irányba, azaz keletnek indulva repülhetünk.(Egy-egy keleti utazásom alkalmával sokszor elrepültem oda és vissza is a magyar főváros felett, s ez – különösen a hazaút esetében – idegesítő tud lenni.) Nem véletlen, hogy a moszkvai átszállással tarkított utazás menetideje oda is és vissza is megáll 15 óránál.
Lássuk ugyanezt most fapados társasággal, azaz nézzük, hogy a Norwegian milyen lehetőségeket kínál erre az időszakra. Jó híreim itt sincsenek, sőt. A Budapest-Oslo-Bangkok-Oslo-Budapest repülőjegy november 18-án 1760 euróba, azaz 543 ezer forintba került. Ez tehát jóval drágább, mint a nem fapados konstrukció. Ezen persze semmi csodálnivaló nincsen, hiszen az észak-európai emberek nagyon nagy számban utaznak a december-januári időszakban Thaiföldre.
Érdemes megemlíteni, hogy a Wizz Air Budapestről Dubajba tartó járata a karácsonyi időszakban mennyire drága jegyeket kínál. A tárgyalt időszakban november 18-i foglalással 181 ezer forint alatt nem lehet megúszni az utazást.
Nincs ez másképpen Európában azokon a helyeken, ahol az év végi ünnepi időszakban is elég egy rövidnadrág és egy póló. Ilyen a Kanári-szigetek, ahová a Ryanair többek között Brüsszelből, Londonból, Madridról vagy Bergamóból indít repülőgépeket. Az ebben a cikkben tárgyalt időszakban – azaz december 20. és január 3. között – ezek a repülőjegyek is rettenetesen drágák, így aki nem eszmélt időben, most foghatja a fejét.
Két próbafoglalást készítettem, mindkettő célpontja Gran Canaria volt. A belgiumi Charleroi repülőteréről december 21-én induló és oda január 4-én visszatérő gépre feladott csomagokkal (maximum 15 kilóssal) együtt 554 euró, azaz 169 ezer forint. Hangsúlyozom, ez Belgiumból indul, tehát ehhez az összeghez még hozzá kell, adjuk a Budapest-Charleroi utazás jegyárát is oda-vissza. A Londonból a Kanári-szigetekre repülő Ryanair-gépre pedig hasonló időszakban 612 angol font, azaz 233 ezer forint az ár, amihez szintén hozzá kell számolni a londoni utazás költségeit.
De, hogy valami jobb hírrel is szolgáljak: november elején a Wizz Air Izraelbe kínált viszonylag kedvező jegyeket. Izraelben az évnek ebben az időszakában is kellemes a klíma, az oda-vissza (csomagfeladással együtt) 67 ezer forintért megvásárolható jegyek pedig az ebben a cikkben említett lehetőségekhez képest valóban kedvezőnek mondhatóak.
A végére pedig csupán érdekességképpen készítettem néhány próbafoglalást egyéb távoli és kellemes klímával rendelkező célpontokra. November 18-i árak következnek. Budapest-Sydney-Budapest 2614 dollár, azaz 637 ezer forint (Emirates). Budapest-Miami-Budapest 1731 dollár, 422 ezer forint (Lufthansa). Budapest-Barbados-Budapest 4604 dollár, azaz 1 122 000 forint (American Airlines). Budapest-Hurghada (Egyiptom)-Budapest 611 dollár, azaz 149 ezer forint (Turkish Airlines). És végül Budapest-Honolulu-Budapest 2046 dollár, azaz 500 ezer forint (American).
Ezek az árak már valóban csillagászatiak, de akinek ilyenkor jut eszébe a foglalás, mással már nem találkozhat. Illetve egyetlen lehetőség még akad: már most el lehet kezdeni tervezni a 2015-ös karácsonyi utazást. 2015 márciusában ugyanis garantáltan kedvező jegyárakat kapunk majd a következő év végi ünnepi időszakra.
A cikk második részében azokat a célállomásokat vizsgáljuk meg, ahova európai fapados járatokkal el lehet jutni, s ahol télen szintén kellemes a klíma.