A világért sem szeretnénk elrontani a karácsonyi vacsorát benzingőzzel meg fülsüketítő motorzúgással, de ha még mindig nem tudja, mivel lepje meg a holtszezonban bánatosan tengő-lengő szeretteit, adunk pár hasznos és/vagy sokkoló tippet a véghajrára.
Az egyik legkézenfekvőbb ajándék valamilyen ruházati cucc, értelemszerűen a meglepetés áldozatának kedvenc versenyzőjéhez vagy csapatához kötődő kollekcióból. Nyugalom, bármilyen elegáns lenne, nem lotusos nyakkendőre gondolunk, hanem valami sokkal kevésbé kínosra, mondjuk a Lewis Hamilton második vb-győzelméről megemlékező pólóra. Ha ez giccsesnek tűnik, a választék gyakorlatilag az összes árkategóriában korlátlan: a Ferrari télikabátja ugyan nem olcsó, de nem is nagyságrendekkel drágább a hasonló minőségű, más márkás termékeknél, a Red Bull sísapkája pedig ebben vagy ebben a változatban is praktikus viselet. A McLaren sportosan elegáns inge évszaktól függetlenül hordható, és érdemes megjegyezni, hogy a csapatok kollekciójában kifejezetten hölgyeknek is találunk ruhákat bőséggel.
Ilyenkor, a szezon után a kifutó modellekhez akciósan juthatunk hozzá, ám ezzel érdemes résen lenni, mert például a ferraris Alonso-sapkák és Red Bull-os Vettel-pólók szavatossága lényegében lejárt. Kivéve, ha mondjuk Adrian Newey, Mark Webber, Christian Horner és Vettel aláírása is szerepel rajtuk, mint ezen az exkluzív, bár kissé boros árú, gyűjtőknek szánt darabon. Az autogramokhoz így hozzájutni nyilván nem akkora sikerélmény, mint a pályán vagy a szálloda előtt várakozva, de ennyi sztárét személyesen megszerezni gyakorlatilag csak bennfentesként lehet.
A Forma-1 szerelmeseinek megörvendeztetéséhez szerencsére nem feltétlenül kell könyékig a pénztárcánkba nyúlunk. És ha már a pénztárcánál tartunk, abból a csapatok jelentős része forgalmaz valamilyet, a Ferrari sportos modellje például egészen menő, de más stílusok kedvelői is biztosan fognak találni maguknak az ízlésükhöz passzolót. Cipők, hátizsákok, napszemüvegek, fürdőköpenyek, törölközők: szinte minden ruhadarabból és kiegészítőből létezik az F1-hez köthető. Nem túl meglepő módon a brandelt termékek értékesítése terén a Ferrari vezet, a telefontokjaikat, mint például ezt, sok itthoni mobilbolt is árulja a legnépszerűbb márkákhoz és típusokhoz. Sokan vannak Michael Schumacher rajongói is, nekik jó ajándék lehet ez a bögre, amelyen a rekordjai szerepelnek.
A legendás autógyár kiegészítők egész tárházát kínálja a rajongóinak (a dobókocka és a csaknem félmillióba fájó karbonötvözetű sakk-készlet felett nehéz napirendre térni), de a legmenőbbek ezek közül alighanem az órák. Több tucat különféle stílusból és dizájnból lehet válogatni, és az árak az órapiaci trendekhez képest nincsenek is különösebben elszállva: egy egyszerű, egyszámlapos kvarchoz például már 31 ezer forintért hozzá lehet jutni, sőt még a képen látható bonyolított automata is „csak" 199 ezer forintba kerül. Ennyit nyilván kevesen engedhetnek meg maguknak, de aki odavan a mechanikus órákért és a Ferrariért is, a menő svájci márkákhoz képest viszonylag jutányos áron szerezhet magának egyet. A kedvencünk talán ez a minden csicsát nélkülöző, kellemesen konszolidált klasszikus. Egyébként a Casio is gyárt a Red Bull-os, a Certina sauberes , a Tag Heuer és az Hublot pedig F1-es órákat, az utóbbiak azonban már egyértelműen a drága kategóriába tartoznak. Régebben a Jacques Lemans-nak is volt egy hivatalos, megfizethető darabokból álló kollekciója, de azokhoz már legfeljebb az ebay-en vagy hasonló helyeken lehet hozzájutni.
Az F1-es makettek gyűjtésének óriási kultusza van. Gyerekkori kedvencem, Michéle Alboreto gyönyörű Ferrari 156-85-ösének kicsinyített, aprólékosan kidolgozott mása például az én íróasztalomon is ott figyel, hogy emlékeztessen a kezdetekre. A nagydíjhétvégéken a versenypályák mellett rendezett kirakodóvásárokon, főleg Monzában alkalmasint már párezer forintért be lehet szerezni ilyen kincseket, de a határ a csillagos ég: Fernando Alonso 2010-es Ferrarijának 1:8 méretarányú, az aero-csomaggal együtt tökéletesen kidolgozott kópiájának árából (konkrétan 1,1 millió forintból) már nagyszerű használtautót vehetünk. Azért nem kell megijedni, Felipe Massa 2013-as Ferrarijának kisebb makettje már 12 ezer forintért a miénk lehet, míg az a McLaren MP4/5, amellyel Ayrton Senna megszerezte a pole pozíciót az 1989-es Monacói Nagydíjra, 31 ezer forintba kerül.
Ha ennyi túlzásnak tűnik egy kis játékautóért, érdemes körülnézni az ebay-en, mert utángyártott makettek nagyságrendekkel olcsóbban is beszerezhetők. Amúgy lehet kapni például sisakreplikákat is, az egyik legbizarrabb ajándék azonban bizonyára Niki Lauda 1:18-as méretarányú figurája a legendás 1976-os szezonból.
Ha nemcsak nézegetni, hanem vezetni is akarunk egy F1-es autót, persze csak játékból, érdemes körülnéznünk a távirányítós modellek között. Ezekből óriási a szórás: az egészen egyszerű, 8 ezer forintos Ferraritól és 9 ezer forintos Red Bulltól kezdve a benzinmotoros, önállóan megépítendő csodákig széles a paletta. Sötét téli estékre jó móka a klasszikus sínautópálya, amelyből létezik F1-es változat: ebben például egy Red Bull-lal és egy Ferrarival harcolhatunk egymás ellen, és kiegészítő elemeket vásárolva a vonalvezetéssel is szabadon kísérletezhetünk, ha unjuk Hermann Tilke sablonos kreációit.
Mi tavaly kipróbáltunk egy ilyet, és amellett, hogy korosztálytól függetlenül a család összes tagja türelmetlenül állt sorba a távirányítókért, kárörömbe hajló csodálkozással tapasztaltuk, hogy a miniatűr Ferrari sokkal túlkormányzottabb volt a Red Bullnál, ezért nem lehetett vele olyan gyorsan kanyarodni. Hát persze, nyilván a befújt diffúzor miatt... Leellenőriztem, a Red Bull első szárnya nem volt hajlékony.
Ha valaki tényleg elszánt, és képes, illetve hajlandó rááldozni egy vagyont, élesben is belekóstolhat a száguldásba. Egy kisebb, 160 lóerős formaautóval a Kakucsringen illetve a tököli reptéren 33 ezer forintért is megtehetünk pár kört (bár ezek közül az első kissé szűk pálya hozzá), Jenson Button 2004-es BAR-Hondájának kipróbálása azonban már sokkal drágább, több mint 800 ezer forintba kerül – igaz, ez tartalmazza a gyakorlást is egy Formula Renault 2.0-val.
Ez a program a legtöbbünk számára már az álmodozás kategóriájába tartozik, ám aki szereti az autósportot, biztosan örülni fog pár élménykörnek is a Hungaroringen, ahol izgalmasabb egy profi pilóta mellett, az ötpontos övvel a jobbegybe préselődve eltölteni néhány izgalmas percet, mint körbebohóckodni a saját autónkkal. Az ár a típustól és a program hosszától függően változik, de 3 kör a Renault Mégane RS-sel 39100 Ft-ért elég jó ár/érték arányt képvisel. Egyébként, ha már itt tartunk, egy kurzus a vezetéstechnikai centrumban nemcsak remek szórakozás, hanem sokkal hasznosabb is, mint hinnénk.
Nem olcsó (12 ezer forint), de angolul tudóknak jó ajándék a Forma-1 hivatalos 2014-es évkönyve, amelyhez szokás szerint Bernie Ecclestone írta az előszót, s amely a futamok összefoglalóján túl bőségesen tartalmaz valóban új háttérinformációkat is. Technikai érdeklődésűek biztosan örömmel forgatják a Giorgio Piola rajzaival illusztrált, a 2013/14-es műszaki trendekről és újításokról szóló füzetet, magyarul pedig ajánlhatjuk a Száguldás és cirkusz 2014-2015-ös kiadását.
Ha pedig inkább filmet néznénk, ott van a már DVD-n és Blu-rayen is kapható, Niki Lauda és James Hunt 1976-os világbajnoki küzdelmét nem túl történelemhűen, de annál izgalmasabban bemutató Hajsza a győzelemért. Magyarországon sajnos nem forgalmazzák, holott lebilincselő a sport hőskoráról és biztonságtechnikai fejlődéséről szóló, „1" című dokumentumfilm – aki meg tudja szerezni (az Amazonról például megrendelhető), annak érdemes egy kis pénzt szánnia rá, ha nem akadály, hogy angolul van. A videojátékok kedvelői sem maradnak szórakozás nélkül, nekik jó választás a hivatalos, Xboxra, Playstationre és PC-re elérhető F1 2014 szimulátor.
Ez az F1-es vezetéshez hasonlóan szintén inkább az egzotikum, semmint a praktikum körébe tartozik, de érdemes vetni egy pillantást a leselejtezett versenyautók alkatrészeinek újrahasznosításával keletkezett tárgyak némelyikére is. A Force India féktárcsájából készült, karbonszámlapos falióra például az autószerelő-műhelyek stílusos dísze lehetne, ha történetesen nem kerülne 117 ezer forintba, s így nem fenyegetne az a veszély, hogy egy sportrajongó ügyfélnek túlságosan megtetszik. A sebességváltó-fogaskerékből épített, tetszetős asztali óra ehhez képest bagóért kapható, a felniből eszkábált dohányzóasztal viszont sajnos szintén nem filléres tétel.
Kedvenceink közé tartozik a 2012-es Force India hűtőjének felhasználásával készített övcsat (potom 27 ezer forintért), de szellemes ötlet az is, hogy a Red Bull kerékagyából borosüveghez csináltak dugót. A kategória csúcsát szintén a Red Bull képviseli a leömlőből készült – leírni is alig merjük – 5,6 millió forintos, de tényleg hiperexkluzív állólámpával, amelyhez képest a Fernando Alonso 2006-os Renault-jának leömlőjéből fabrikált, potom 1,4 millióért megvehető LED-lámpa határozottan piaci bóvlinak tűnik.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!