A tökéletesen boldognak tűnő, látszólag idillikus házasságban élő pár vendégségbe hívja a traumákon átesett, szétcsúszott sógornőt és egy érzelmileg szintén labilis régi barátot. Tiffany (Jennifer Lawrence) hamar ráérez az álságos műboldogságra és vacsora közben azonnal helyre teszi az irritálóan anyáskodó nővérét. A kiszámíthatatlan Pat (Bradley Cooper) kedélyesen eltársalog a lánnyal a különböző antidepresszánsokról és nyugtatókról, antiszociálisnak és bunkónak nevezi, majd hazakíséri.
Al Pacino mesterien alakítja a végtelenül bunkó, szabad szájú és nagyképű vak veteránt, akit egy jól fésült, elitiskolából szalajtott fiú (Chris O’Donnell) kísér el New Yorkba. Charlie és Frank között azonnal kialakul a kölcsönös ellenszenv, de az ezredes a családjával is hadilábon áll. „Sajnos ilyen az én családom. Buták, mint a föld, ráadásul bunkók is”- mutatja be őket Charlie-nak. A bátyjához hálaadás napi vacsorára ellátogató Frank bácsi ráhajt a sógornőjére, valamint unokaöccse feleségére is, nem képes megjegyezni a nevüket, és a feszült lakmározás csúcspontján a szemtelenkedő unokaöcs torkának esik.
A pulykába ragadt fejű Joey, valamint a szuper szexi Brad Pittes hálaadás napi epizódok is felejthetetlenek, de a legbotrányosabbra mégis a Geller-szülőkkel súlyosbított Jóbarátok rész sikerült. Monica titkolja szülei előtt, hogy Chandlerrel jár, mert Ross hazugsága miatt azt hiszik, hogy drogos. Chandler sikertelenül igyekszik bevágódni az apósánál, miközben Rachel véletlenül marhahúst kever a desszertbe, a fiúk pedig a dögös táncos lányos vacsorára sietnének. Végül mindenki bevall mindent, és a süti is elfogy.
Ezen a halotti toron van minden. A nagyapja temetéséről tévézni hazasiető tinédzser, („Azon aggódtál, hogy hazaérsz Az operaház kibaszott fantomjára?”), drogfüggő, mindenkivel kötekedő anya (Meryl Streep), válófélben lévő házaspár, és elképesztő mennyiségben felgyülemlett feszültség. A családtagok hiába igyekeznek minduntalan visszatérni a szószok, raguk és sütik témaköreihez, győz az agresszív mama és a vacsora dulakodással végződik.
Woody Allen csodálatos filmjében három lánytestvér, a sikeres színésznő és családanya Hannah (Mia Farrow), a szexi Lee (Barabara Hershey) és a zűrös, folyton pénzt lejmoló, hamvában holt vállalkozásokba kezdő Holly (Dianne Wiest) sorsát figyelhetjük jó közelről. Az étteremben ismét feszült a hangulat, mert Holly megint kölcsönkér, és bár nővére finoman és kedvesen próbálja lerángatni a földre, ő mégis kiakad. Lee eközben idegesen üldögél és láthatóan feszíti a bűntudat, mert egy ideje már Hannah férjével kavar.
A magyar filmek is bővelkednek botrányos és kínos családi vacsora jelenetekben. Itt van mindjárt a jogosan hatalmas közönségsikernek örvendő VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan című film, amelyben a csodálatosan összerakott névnapi ebéd jelenetben a szülők a zöldségekről vitatkoznak, az arrogáns báty várandós feleségének hányását pedig a főhős takarítja fel. Ugyancsak a téma nagyszerű példái Tarr Béla Panelkapcsolat című filmjének házassági évfordulós jelenete, valamint a Családi tűzfészek hideglelős zabálása.
Jancsó Miklós Nekem lámpást adott kezembe az Úr Pesten című filmjének kínos családi eszegetését azonban nehéz felülmúlni. Az unokahúg bejelenti, hogy kiirtotta az egész családját, mert rossz tételt húzott a vizsgán és felidegesítette magát. Kapa (Mucsi Zoltán) kicsit leragad a részleteknél és felhergeli magát, de Pepe (Scherer Péter) hidegvérrel kezeli a helyzetet és alternatívákban (plasztikai műtét, rejtőzködés, az ország elhagyása) gondolkodik.