A gyerekek számára a mese nem csak szórakozás, játék, kikapcsolódás, hanem lelki életük karbantartásának és lelki szükségleteik kielégítésének az egyik legnagyszerűbb eszköze. A mese, amit a szeretett felnőtt mond el, olvas fel nekik, biztonságos kereteket teremt az élet olykor bizonytalan, esetleg rémisztő eseményeinek, a gyermeki problémáknak a feldolgozásában. A jól kiválasztott mese segíti a gyereket abban is, hogy szembe tudjon nézni a nehézségekkel, megoldandó feladatot lásson bennük, leküzdhető akadályt, ahol ráadásul sok-sok segítő is mellé áll az út során, és mindez az örök optimizmus páncéljával is felruházza őt.
A mese képi világa és valóságábrázolása teljes mértékben megfelel a gyermeki gondolkodásmódnak, emiatt a mese tulajdonképpen a gyermek szemével nézett világ. A mesék ugyanolyan egyszerűnek és szélsőségesnek mutatják a világot, mint amilyennek azt a gyermek megéli.
A mesei csoda megkérdőjelezhetetlen elfogadása a gyermek mágikus világképében gyökerezik. A mese pontosan azon a nyelven szólítja meg őt, amelyen maga is gondolkodik: felnagyítja a dolgokat, szereplői szélsőségesek, és bármilyen vágy teljesülése lehetséges ebben a keretben.
A mesei optimista világkép és a gyermek vágyai egymásra rímelnek, a mesei vágyteljesülést nem akadályozzák sem természeti törvények, sem időbeli vagy térbeli korlátok. Minden lehetséges, mindenné át lehet változni. A mesei világban minden rendbenvan, és a gyermek ugyanerre vágyik a saját életében is: egyértelmű és kiszámítható dolgokra - fejti ki Kádár Annamária.
"Mindig azt a mesét mondjuk a gyereknek, amit kér. Ha megtetszik neki a róka meg a farkas, és mindig azt kéri, akkor azt mondjuk el neki százszor. Ha ezerszer kéri, ezerszer" - osztja meg gondolatait Körmöczi-Kriván Andrea Gyopárka mesemondó és édesanya.
A gyermek azért kéri ugyanazt a mesét többször, mert lehetősége van a mesehőssel való azonosulás során a saját problémáinak, szorongásainak a feldolgozására. Addig hallgatja ugyanazt a mesét, ameddig elkészíti hozzá a belső illusztrációt, szimbolikus úton választ kap az őt foglalkoztató kérdésekre - magyarázza a pszichológus.
Kádár Annamária pszichológus Mesepszichológia és a nemrégiben megjelent Mesepszichológia 2. könyvéből részletesen tájékozódhatunk a mesék és a gyermeki lélek kapcsolatáról.
A legkisebb korosztály az olyan meséket, történeteket kedveli, amelyben a hétköznapi élet tárgyai, eseményei, az általa már ismert világ alakjai szerepelnek. Nem kell bonyolult dolgokra gondolni, a lapozgatós, sok képpel illusztrált böngészők, leporellók a picik kedvencei lehetnek. A legjobb, ha a könyvet együtt is tudjuk időnként lapozgatni a kicsivel, megnevezzük a képeken látható tárgyakat, embereket, állatokat. Nem muszáj ragaszkodni a könyv esetleg még túl bonyolult és hosszú szövegéhez, bátran, saját szavakkal, a gyerek fejlettségéhez igazítva is lehet izgalmas élmény az olvasás. A kicsik szívesen nézegetik a családjukról, ismerősökről készült fotókat is, közben újra fel lehet idézni a közös együttlétek pillanatait is.
Kádár Annamária könyvajánlatai:
- Rotraut Susanne Berner: Téli böngésző, Naphegy Kiadó, 2013
- Gazdag Erzsi: Itt a tél, Móra Könyvkiadó, 2012
- Hajnal Anna: A náthás medve, Móra Könyvkiadó, 2011
- József Attila: Betlehemi királyok, Móra Könyvkiadó, 2010
- Weöres Sándor: Télország, Móra Könyvkiadó, 2011
- Vidám nyüzsgés karácsonykor, Könyvmolyképző Kiadó Kft., 2010
- Jane Brett: A karácsony története, Móra Kiadó, 2012
- Vicki Howie: Aki bújt, aki nem - Karácsonyi nyitogató, Harmat Kiadói Alapítvány, 2011
A hároméves már élvezettel hallgatja a láncmeséket, a kalandos állatmeséket, a rövid történeteket. Legmegfelelőbbek a rövid és minél egyszerűbb cselekményű, ismétlődő részeket és kevesebb konfliktust tartalmazó hétköznapi történetek.
A négy-ötéves kor mérföldkő a mesei érdeklődés szempontjából. Elkezdődik a nagy mesekorszak, amikor a gyermek már el tudja különíteni a valóság elemeit a mesei elemektől. Ez a valódi tündérmesék, a csodák korszaka. A magyar népmesék világa, mely azt az ősi szimbólumrendszert tartalmazza, amit évszázadokon keresztül csiszolt ki az emberi szellem, tökéletesen megfelelő meseanyag ennek a korosztálynak. Kezdetben rövidebb, egyszerűbb cselekményű meséket válasszunk, majd öt-hétéves korban jöhetnek a terjedelmesebb és bonyolultabb tündérmesék, valamint a cselekménydúsabb novellamesék.
Kádár Annamária kortárs szerzők művei közül hozott egy válogatást:
- Jonathan Emmett: Téli varázslat, Naphegy Kiadó, 2007
- Jutta Gorschlüter: A Mikulás és a kiscica, Naphegy Kiadó, 2007
- Marék Veronika: Kippkopp karácsonya, Ceruza Kiadó, 2010
- Marék Veronika: Kippkopp a hóban, Ceruza Kiadó, 2010
- Hana Doskocilová, Zdenek Miler: A kisvakond és a tél, Móra Könyvkiadó, 2013
- Jiri Zacek, Zdenek Miler: A Vakond és a hóember, Móra Könyvkiadó, 2012
- Sajdik Ferenc, Csukás István: A Nagy Hohohorgász Karácsonya, Totem Plusz Könyvkiadó, 2008
- Sajdik Ferenc, Csukás István: A Nagy Hohohorgász mint Mikulás, Totem Plusz Könyvkiadó, 2008
- Sajdik Ferenc, Csukás István: Pom Pom ajándéka, Totem Plusz Könyvkiadó, 2006
- Francesca Simon: Rosszcsont Peti karácsonya, Animus Kiadó, 2008
- Liane Schneider, Eva Wenzel-Bürger: Bori karácsonya, Manó Könyvek, 2013
- Bosnyák Viktória: Puszedli és Habcsók, Kolibri Gyerekkönyvkiadó Kft., 2012
- Fred Rodrian: Szarvas Szilárd, Könyvmolyképző Kiadó, 2010
- Lackfi János: Karácsonyi vándorok, Móra Kiadó, 2011
- Mauri Kunnas: Mikulás és a varázsdob, Cartaphilus, 2007
- Mauri Kunnas: Mikulás tizenkét ajándékot kap, Cartaphilus, 2006
- Richard Scarry: Karácsonyi kavarodás Tesz-vesz városban, Gulliver Kiadó, 2006
- Kamarás István: Betlehembe kéne menni-karácsonyi mesék, Móra Kiadó, 2006
- Hartman Bob: Karácsonyi mesélő könyv, Harmat Kiadói Alapítvány, 2011
- Miklya Luzsányi Mónika: Zoknimanó karácsonya, Egmont Hungary Kft., 2010
Kisiskolás korban elérkezik az önálló olvasás korszaka, de még ilyenkor is nagyon szeretik a gyerekek, ha a számukra kedves felnőttel együtt olvassák, vagy felolvassák nekik a történeteket. A kisiskolás egyre reálisabban látja a dolgokat. A mesére való beállítottság nyolc-kilenc éves korig tart, ezután a valós világban zajló rendkívüli események érdeklik őket.
A tündérmesék fokozatosan kiszorulnak, a régi és mai gyerekek életéről szóló, valós mesék felé fordul a gyerekek érdeklődése, és szívesen olvasnak valódi állatokról szóló történeteket.
Néhány könyvajánlat Kádár Annamáriától kisiskolásoknak:
- Hambraeus Axel: Az első karácsonyi ajándékok legendája, Koinónia Kiadó, 2010
- Sven Nordqvist: Pettson karácsonya, General Press Kiadó, 2007
- Sven Nordqvist: Lesz nemulass, Findusz! General Press Kiadó, 2008
- Olivier Tallec, Jean-Philippe Arrou-Vignod: Liza és Micsoda Karácsonya, Vivandra Könyvek, 2009
- Elfelejtett lények boltja - Mai szerzők ünnepi antológiája, Cerkabella Könyvkiadó, 2013
- Legszebb karácsonyi ajándék a nátha - Mai erdélyi mesék, Koinónia Kiadó, 2010
- A titokzatos csizmaevő szörny - mesegyűjtemény, Látóhatár Kiadó, 2013.
- Mészöly Ágnes: Hófehér karácsony, Cerkabella Könyvek, 2013.
- Pataki Andrea: Nől a dér, álom jár, Napraforgó Kft., 2011.