A parfüm és az illatszer kézenfekvő megoldás, akár férfinak, akár nőnek keresünk meglepetést a fa alá. Egyrészt, mert ilyesmivel nagyon ritkán lepi meg magát az ember, jellemzően inkább másnak akarunk kedveskedni egy szépen becsomagolt üvegfiolával. Az a vád sem érhet minket, hogy a kézenfekvő megoldással próbálunk egyszerűsíteni az ajándékválasztás egyébként bonyolult procedúráján, parfümöt választani ugyanis egyáltalán nem egyszerű.
Míg a Maslow-piramisról csak-csak hallunk az iskolában, az illatpiramis meglétéről keveseknek van tudomása. A háromszögforma azt szimbolizálja, az egyes alkotóelemek elillanásával párhuzamosan hogyan változik a parfüm illata bőrünkön. Amit a drogériában, tesztelés közben megérzünk, az a legillékonyabb aromák együtteséből születő fejillat. Ha 10-30 perc után kezdjük el szimatolni fehér papírszalagjainkat, közelebb jutunk a szívillathoz, ekkorra egyértelműen kiderül az is, milyen típusú illattal van dolgunk. Néhány óra is szükséges ahhoz, hogy találkozzunk a tulajdonosát fél-egy napig kísérő alapillattal. Aki többet akar olvasni az egyes illatok párolgási sebességéről, itt megteheti.
A rövid fejtágító után könnyű belátni, hogy nem érdemes az első benyomások alapján dönteni, jobban járunk, ha egy kis nyomozásba kezdünk a vásárlás előtt. Derítsük ki, milyen illatokat kedvel a célszemély, aromásat, frisset, keleties vagy gyümölcsöt? Nézzük meg, van-e kedvenc márkája, és azt se felejtsük el, hogy, hogy az illatokat – akár a ruházatot – az uralkodó évszakkal is összhangba kell hoznunk. Karácsonyra nyugodtan jöhetnek az édesebb, testesebb, fűszeres kreációk, ezeket a nyári melegben nem kívánnánk magunkon viselni. Ha elvégeztük a kutatómunkát, s azt is tudjuk, mindennapos, vagy „alkalmi” kreációt keresünk, indulhatunk.
Az első benyomások megszerzése után válasszunk ki 4-5 terméket. Figyelembe véve, hogy az ember több ezer szagot tud megkülönböztetni egymástól, ez kevésnek tűnhet, ennél többel viszont könnyű összezavarodni. Praktikus, ha viszünk magunkkal egy tollat, és ráírjuk a márkát a papírszalagra, akár jegyzettömböt is az első benyomások rögzítéséhez, megelőzvén a későbbi zűrzavart. Szinte minden nagy név külön kreációval készül a karácsonyra, az ünnepi motívum sok esetben az üvegeken, dobozokon is megjelenik. Ha beleillik koncepciónkba, néhányat mindenképp versenyeztessünk meg közülük.
Az első fújások után adjunk magunknak pihenőt, intézzük el a bevásárlást, s csak ezt követően térjünk vissza a témához. Ekkorra biztosan megjelennek papírjainkon az alapillatok, talán a végső döntést is sikerül meghozni. Ha mégsem, a nem tetsző mintákat dobjuk ki képzeletbeli kosarunkból, a döntőbe jutottakhoz pedig keressünk újabb versenytársat. Ha megvan a választott, de valami nagyobbal szeretnénk előrukkolni, válasszunk több terméket, a parfüm mellett testápolót, tusfürdőt, kézkrémet, dezodort is tartalmazó szettet.
Módszerünk célravezető, de nem tökéletes. Tévedés azt hinni, hogy ugyanaz a permet mindenkin egyformán illatozik. Könnyen lehet, hogy barátnőnk kedvence bennünket egészen más felhőbe burkol, hiszen a végeredményt bőrünk saját illata, kémiája is befolyásolja. Az ajándékba vásárolt parfümnél ennyit igazán kockáztathatunk.
Nyilvánvalóan anyagi kérdés, hogy ragaszkodunk-e az eredetihez, vagy beérjük bizonytalan eredetű, illetve kimért termékkel. A magukra adó áruházak és webáruházak olyan nagykereskedőktől rendelnek, melyek közvetlenül a gyártótól rendelik meg az üvegcséket, garanciát vállalnak a termék eredetiségére. A webshopok előnye, hogy részletesebb leírást adnak az egyes termékek összetevőiről, kategóriánként is összegyűjtik az illatszereket.
Mit rejt a név?
Az illatszereket az illóolajok mennyisége, töménysége alapján osztályozzák. Legtartósabb az Eau de parfum-ök illata. Következő kategória a gazdáját néhány órára illatosító Eau de toilette, végül következik az Eau de cologne. Az édes illatok általában tartósabbak, szakértőnk szerint hajunk is sokáig őrzi az aromákat.