A matematikának vannak olyan terĂĽletei, ahol a magyar kutatások a világ Ă©lvonalába tartoznak. ErdĹ‘s Pál elĹ‘dei Ă©s utĂłdai pĂ©ldául jĂłformán "magyar tudománnyá" tettĂ©k a kombinatorikát. Ez a tudományág eredetileg játĂ©kos, rejtvĂ©nyszerű problĂ©mákon alapult, a számĂtĂłgĂ©p megjelenĂ©sekor azonban kiderĂĽlt, hogy a kombinatorika a számĂtástudomány egyik alapja. Ennek köszönhetĹ‘, hogy az utĂłbbi idĹ‘ben robbanásszerű fejlĹ‘dĂ©snek indult. A kombinatorikának ráadásul megvan az az elĹ‘nye, hogy viszonylag könnyen bemutathatĂł laikusoknak is. Az elĹ‘adás az elmĂşlt 40 Ă©v fontos hazai eredmĂ©nyei közĂĽl ismerteti azokat, melyek bonyolult kĂ©pletek nĂ©lkĂĽl is jĂłl szemlĂ©ltethetĹ‘k.
I. A kombinatorika mĂşltja Ă©s jelene
A kombinatorika a 20. században gyors fejlĹ‘dĂ©snek indult, jelentĹ‘s rĂ©szben magyar matematikusoknak köszönhetĹ‘en. A század derekán szĂĽletett eredmĂ©nyek többnyire játĂ©kos, fejtörĹ‘ jellegű feladatok voltak. Megoldásuk gyakorlati haszonnal ugyan nem kecsegtetett, de nehĂ©zsĂ©gĂĽk komoly szakmai kihĂvást jelentett. Amikor azonban a számĂtĂłgĂ©pek megjelentek, a kombinatorika egy csapásra kulcsfontosságĂş terĂĽlettĂ© vált, hiszen a számĂtástudomány egyik alapja Ă©ppen ez a tudományág.
II. Mennyi Madonna Latabár-száma?
A matematikusok a maguk szĂłrakoztatására megalkottak egy gráfot, melyben a pontok matematikusoknak felelnek meg, kĂ©t pont (kĂ©t matematikus) között pedig akkor van Ă©l, ha az illetĹ‘knek van közös tudományos cikkĂĽk. Ennek alapján meghatározhatĂł az Ăşn. ErdĹ‘s-szám, ami azt jelenti, hogy ebben a gráfban hány lĂ©pĂ©sen (ponton) keresztĂĽl vezet Ăşt ErdĹ‘s PáltĂłl az illetĹ‘ig. HasonlĂłkĂ©ppen, az amerikai fiatalok körĂ©ben nĂ©pszerű Kevin Bacon-játĂ©kban a pontok szĂnĂ©szek, Ă©s kettĹ‘ pont akkor van összekötve, ha játszottak egy közös filmben. Ez alapján fel lehet tenni pĂ©ldául azt a kĂ©rdĂ©st: milyen messze van egymástĂłl Latabár Kálmán Ă©s Madonna?
III. Véletlen gráfok
ErdĹ‘s Pál Ă©s RĂ©nyi AlfrĂ©d az 1960-as Ă©vekben dolgozták ki a vĂ©letlen gráfok elmĂ©letĂ©t. VĂ©letlen gráfhoz Ăşgy juthatunk, hogy a pontok között kiválasztunk egy Ă©let vĂ©letlenĂĽl, az összes Ă©lbĹ‘l egyforma valĂłszĂnűsĂ©ggel. Ezután veszĂĽnk egy Ăşjabbat a maradĂ©k Ă©lek közĂĽl, ismĂ©t egyforma valĂłszĂnűsĂ©ggel Ă©s Ăgy tovább. Az elmĂ©let akkor válik izgalmassá, amikor a pontok száma elegendĹ‘en nagy. Ha ez a szám egymilliárdnál is nagyobb, akkor tetszĹ‘leges gráfban találhatĂł valamilyen jĂłl használhatĂł rendszer: az ilyen nagy gráfokban kijelölhetĹ‘k olyan ponthalmazok ("kupacok"), melyek között az Ă©lek Ăşgy viselkednek, mintha vĂ©letlenek lennĂ©nek. Ez a SzemerĂ©di-tĂ©tel, amelynek ugyan mĂ©g nincsenek gyakorlati alkalmazásai, de igen fontos az elmĂ©let számára.
IV. Sakkjátszmák párosĂtása - avagy miĂ©rt kellett elhalasztani az 1883-as NĂĽrnbergi Tornát?
A sakkversenyek rendezĂ©sĂ©hez is kell gráfelmĂ©let. A játĂ©kosok a pontok, az összekötĂ©sek a játszmák. Azt szeretnĂ©nk, hogy minden nap mindenki játsszĂ©k valakivel, Ă©s nĂ©hány nap után előálljon az a helyzet, hogy mindenki mindenkivel pontosan egyszer játszott. Csakhogy nem olyan nyilvánvalĂł, hogy ezt meg lehet csinálni, Ă©s ha igen, hogyan. EmlĂ©kezetes eset törtĂ©nt 1883-ban, amikor el kellett halasztani a NĂĽrnbergi Torna kezdĂ©sĂ©t, mert a verseny menetĂ©t leĂrĂł táblázatot kĂ©szĂtĹ‘je otthon felejtette.
V. A halmazok "árnyékvilága"
Az előadás utolsó részében megismerkedünk a halmazokon értelmezett árnyékhalmazokkal, megtudjuk hogy néz ki egy halmaz árnyéka, majd megfogalmazzuk a hatvanas években született Kruskal-Katona-tételt.