A legrégebben működő déli-sarki kutatóállomás, az ausztrál Mawson-állomás helyzete egyre nehezebbé válik, hogy utánpótlást kapjon, a hajóknak be kell futniuk a közeli öbölbe nyáron, amikor a jég egy vagy két hónapra elolvad. Az elmúlt négy-hat évben ez nem történt meg minden esztendőben, bizonyosaknál pedig csak részleges volt az olvadás - közölte Wooding. A 2013-2014-es szezonban sehova nem tudtunk eljutni Mawson térségében a tengeri jég befagyása miatt, helikopterekkel kellett szállítani az üzemanyag-utánpótlást a kutatóállomásra, ami hosszú távon nem tartható fenn - hangoztatta, hozzátéve, hogy francia és japán kutatótársaik hasonló problémákkal néznek szembe.
Wooding szerint Ausztrália meg nem jutott arra a pontra, hogy bezárja a kutatóállomást a tengeri jég miatt, de szokatlan intézkedéseket kellett hozni, hogy működni tudjanak. Tony Worby, a Déli-sark klímáját és ökoszisztémáját kutató ausztrál központ szakértője elmondta, hogy az Észak-sarkkal ellentétben, ahol a globális felmelegedés miatt a tengeri jég egy nagyobb kiterjedésben olvad, és a gleccserek zsugorodnak, az Antarktisz körüli tengeri jég egyre növekszik. Múlt év szeptemberében a jég kiterjedése rekordot döntött, elérte a 20 millió négyzetkilométert. A kutatóknak nehézséget okozott előre felmérni a tengeri jég nagyságát, amelyre hatással vannak a Déli-óceán erős szelei, ezek hizlalják a jeget az Antarktisztól a tengerek, óceánok felé. "Tudjuk, hogy az antarktiszi jég kiterjedésének változása nagy mértékben függ a szélváltozásoktól" - tette hozzá Worby