A kaliforniai Tehachapi mellett terül el az Egyesült Államok legnagyobb szélerőmű-farmja, ezért a helyieknek nehéz újat mutatni a témában, minden gyártmányt és méretet ismernek már. Mégis meglepődtek a GE új szélturbináján: kinek egy bohócorr, kinek egy becsapódott ufó jutott eszébe róla.
Pláne, hogy az új szerkezet kimagaslik a többi közül, hiszen a talpától a függőleges állású lapát csúcsáig 137 méter magas.
A lapátok tövénél, az orrkúp előtt pedig
egy 18,3 méter átmérőjű, kilenctonnás alumínium félgömb látható,
amelyről azt állítják fejlesztői, hogy megújítja az iparágat.
Az új konstrukció neve a kissé bonyolult ecoROTR, azaz Energy Capture Optimization by Revolutionary Onboard Turbine Reshape, magyarul energiatermelés optimalizálása forradalmi turbinaforma-módosítással.
Része a GE 2005-ben indított zöld programjának,
amelynek célja, hogy hatékonyabbá tegye a szélturbinákat,
mivel a mai berendezések túlságosan "pazarlóak".
"A szél nem hasznosul a rotor orránál
– mondta Mike Bowman, a cég fenntarható projektjeinek vezetője. – A lapátok ugyanis erőkarok: a végüknél hat rájuk legnagyobb mértékben az áramlásból származó erő", emiatt a tövüknél nulla a forgatónyomaték.
A megoldás: a szelet át kell terelni oda, ahol hasznosul, vagyis a lapátok végéhez.
Az új turbina kicsinyített modellváltozatait először a GE New York-i laboratóriumában, majd háromméteres méretben a németországi Stuttgarti Egyetemen tesztelték,
és három százalékos teljesítménynövekedést állapítottak meg.
Ez önmagában nem tűnik soknak, ám egy több tucat generátorból álló turbinafarm esetén összeadódva már jelentős a különbség.
Az alumínium félgömböt egy 1,7 megawattos turbina orrára szerelve
néhány hete élesben is tesztelik Tehachati mellett, méghozzá egy kilencven méter magas tornyon,
amely maga is újszerű: a hagyományos fémhenger helyett poliészterszövettel bevont hálós acélszerkezet alkotja.
Az új konstrukció előnye, hogy kis darabokra szétbontva egyszerű konténerekbe is befér.
Ennek köszönhetően mostantól olyan helyeken is lehet szélturbinát építeni, ahol kiválóak a szélviszonyok, csak a fejletlen úthálózat nem tette lehetővé az eddig hatalmas részegységekből álló szélturbina odaszállítását.