"Nagyon szeretem Dvorákot, akinek a Rusalka a legszebb operája, ezért választottam bemutatkozásként ezt a darabot" - mondja kérdésünkre Fischer Iván. A lyoni előadás rendezője Jean Claude Berutti volt, aki színpadi koncepciójának kialakításakor rendkívül fontos szerepet juttatott az egyedi tervezésű, különleges díszletnek. "A színpadon egy hatalmas víztárolót helyeztek el, így az egész opera a vízen játszódik, ami a harmadik felvonásban jéggé változik." A bemutatónak egyébként hatalmas közönségsikere volt, és a francia kritikusok is egyöntetű elismeréssel nyilatkoztak róla. Rusalkát egy fiatal szlovák énekesnő, Klaudia Dernerova, míg a herceget a világhírű tenorista, Francisco Araiza alakította.
Bár Fischer Iván irányításával most tartották az első premiert Lyonban, a magyar karmester és a francia operatársulat kapcsolata nem új keletű. "Néhány éve, egy szimfonikus koncerten dolgoztam először a lyoni zenekarral, s később a társulat igazgatója több koncertemre, opera-előadásomra eljött. Ezután érkezett a meghívás. A szerződés értelmében évente két bemutatót és összesen tizenhat előadást kell vezényelnem, emellett döntenem kell az énekesek, zenekari és kórustagok szerződtetéséről, és felelős vagyok az intézmény zenei színvonaláért." A Lyoni Nemzeti Operát egyébként Franciaország második legnagyobb és legfontosabb operatársulataként tartják számon. Fischer Iván előtt is jelentős, sokszor világhírű zeneigazgatók működtek a francia városban, köztük a kilencvenes években John Elliot Gardiner és Kent Nagano. Az intézmény kiemelt figyelmet fordít a kortárs zenére: számos ősbemutatót tartanak Lyonban. A többi között Eötvös Péter is a Lyoni Nemzeti Opera megrendelésére írta azóta világszerte sikerrel játszott operáját, A három nővért. A művész- és repertoárpolitikát Fischer Iván szerint az jellemzi, hogy a nagy szerepekre általában nemzetközi sztárokat hívnak, az állandó társulat viszont elsősorban fiatal énekesekből, tehetséges pályakezdőkből áll. "A lyoni opera nagy gondot fordít új énekes tehetségek felkutatására, a zenekar és a kórus minősége kiváló, s ennek köszönhetően Lyonban az elmúlt időszakban számos operalemez-felvétel készült."
Fischer Iván decemberben lesz legközelebb itthon, s ezúttal is ő vezényli a Fesztiválzenekar hagyományos karácsonyi koncertjeit (december 26-27.) a Zeneakadémián. A két hangversenyre különleges programot állított össze: a műsort Verdi e-moll vonósnégyesének a világhírű karmester, Arturo Toscanini által készített szimfonikus zenekari átirata nyitja, majd Mozart Esz-dúr szimfóniájának concertante-ja, Smetana Az eladott menyasszony című operájának nyitánya és a Hazám című sorozat három szimfonikus költeménye csendül fel. A szimfónia concertante-jának két szólóját nemzetközi hírű művészek - Thomas Zehetmair (hegedű) és Ruth Killius (brácsa) - játsszák. Januárban a Fesztiválzenekar kéthetes dél-európai turnéra indul, amely Görögországban (Athén, Megaron Hall) kezdődik, a Kanári-szigeteken, Tenerifén, Spanyolországban és Franciaországban folytatódik, majd Szardínia szigetén, Cagliari városának csodálatos akusztikájú színháztermében zárul.
Amikor a zeneigazgató Lyonban dolgozik, vagy más nyugat-európai és tengeren túli meghívásoknak tesz eleget, a Fesztiválzenekar - lassan egy évtizede bevált gyakorlat szerint - neves külföldi vendégkarmesterek irányításával készül fel koncertjeire. Ezen a hét végén például - pénteken és szombaton este, illetve vasárnap délután - a középgenerációhoz tartozó itáliai karmester, Gianluiggi Gelmetti vezényletével lépnek fel a Zeneakadémián. A koncertek szólistája Michael Sanderling német gordonkaművész lesz, a műsorban Dvorák Csellóversenye és Schubert IX. szimfóniája szerepel.