Közel háromezer zenészt, dalszerzőt és zenei szakírót faggattak egy kutatás során, melynek eredményeképp kiderült, hogy szinte mindegyikük rendszeresen használja az internetet arra, hogy ötleteket találjon - tudatta a BBC. Az inspiráló netes szörfözés mellett tízből kilenc előadó nem csak használja, hanem felhasználja a világhálót: arra, hogy reklámozza új albumát, kislemezét, esetleg könyvét, DVD-jét.
Az adatok alapján az előadók 80 százaléka lehetővé teszi, hogy a látogatóik belehallgassanak zenéjükbe, ugyanakkor a vizsgáltak kétharmada adott már el közvetlenül, interneten keresztül zenét. Sokan arra használják a világhálót, hogy zenéjük terjesztésének jobb módjára leljenek (új kiadót keressenek, esetleg), de egyben a rajongókkal való kapcsolattartás egyik legkedveltebb formája a honlapon keresztül történő levelezés, fórumokba való írás. Sok zenész az interneten keresztül néz utána annak, hogy milyen jogai vannak, miféle jogok védik a szerzeményeit.
Néhány hazai előadó kínálatát, honlapját is megvizsgáltuk. Mennyire ismerheti meg zenei munkásságukat a látogató, van-e lehetőség belehallgatni zenéjükbe? Mennyire használják az internetet értékesítésre, pólók, bögrék, vicces kulcstartóik, poszterek eladására?
A jelenlegi MAHASZ-listavezető, Irigy Hónaljmirigy honlapján is persze megvan a teljes diszkográfia, de a belehallgatáshoz már regisztrálni kell. A shop részben megrendelhető tőlük a plüss-mirigy (egyfajta kabalaállat) de a Nyolc Kan című könyv is.
A Kartel.hu oldalán Ganxstáék szinte teljes életműve megrendelhető, cédék, hangkazetták, VHS, DVD - de itt lehet megszerezni az interjúkönyvet vagy éppen a Pokoli Lecke pólót is. A lemezek összes dala meghallgatható itt, de a régebbi klipeket is újranézhetik a hívek. Az általunk megnézett honlapok közül ez nyújtja a legtöbbet, regisztráció nélkül is - ellentétben például a Princess hölgytrió oldalával, amelynél csak egy titokzatos felirat fogadja a látogatót: "Az oldal működése a menedzsment kérésére szünetel."
A MAHASZ-lista harmadik helyén a volt Megasztáros Oláh Ibolya található, természetesen az ő lemeze is megrendelhető online. A műsor ezüstérmesének első videoklipjét is letölthetik a rajongók, de dalokat már nem: csak egy december 1-jén készült rádióinterjú van fenn a regisztrálás nélkül hozzáférhető anyagok közt.
A Tankcsapda honlapja egy fényes példa arra, hogy országos sikerhez, a nagy népszerűséghez nem kell feltétlenül feltenni mindent a zenekar oldalára. Az audioanyagok közt mindössze egy felvétel szomorkodik, tavaly szeptemberi keltezésű - egy debreceni rádióinterjú. A videók közt sem sokkal bővebb a kínálat, itt két anyagra lelhet a kutató.
A Kispál és a Borz honlapján regisztráció után férhet hozzá a felhasználó zenei anyagokhoz, a videókhoz. Itt megrendelhető egyben az új lemez, de 1600 forintért már olívazöld Kispál-pólóhoz juthat a rajongó. A hosszú ujjal rendelkező, borzot ábrázoló felső persze ennél többe kerül.
Ákos honlapján regisztráció nélkül nincs lehetőség belehallgatni a zenékbe, ellenben ezt különböző termékek eladásával igyekeznek kompenzálni - lehet itt kapni könyveket, nyakszalagot, pólót és esőkabátot, a zenei kiadványok (DVD, VHS, CD, MC) mellett.
Az Amorf Ördögök honlapján is van lehetőség arra, hogy belehallgassunk a dalokba - de ezek csak 10-20 másodperces ízelítők, kifejezetten arra szolgálnak, hogy a pár taktus után a látogató megvegye a lemezt (érthető a szándék). A Quimby oldalán megtekinthető tíz klip, de a lemezek, dalok mellett csak a szövegek vannak, nem lehet belehallgatni a nótákba. A Heaven Street Seven oldalán már van erre lehetőség, néhány dal mellett hét klipet is megnézhet a látogató, kedvcsinálónak.
Ez persze csak néhány példa - de az látszik, hogy a legtöbb hazai együttes halad a korral és egyre fontosabbnak tartja a világhálót, a neten keresztül történő önreklámot, az értékesítést.