A múlt heti cikkünkben három olyan európai várost mutattunk be, melyek zeneileg "túlnőttek" a saját jelentőségükön.
A popzene szempontjából legfontosabb két angolszász országban viszont már szinte minden nagyvárosnak saját zenei színtere van, melyek közül többen világviszonylatban is fontosnak mondhatók. Most a brit rock kulcsfontosságú városaiból választottuk ki azt a kettőt, melyekről nyugodt lélekkel elmondható, hogy megváltoztatták a világot, és mellette még állandó rivalizálás is jellemzi viszonyukat.
Ez nem jelenti azt persze, hogy a briteknél Liverpoolon és Manchesteren kívül nincs számottevő zenei élet: hogy mást ne mondjunk, legendás a "Bristol soundként" elhíresült triphop szcéna, az egykor az elektropop fővárosaként emlegetett Sheffield vagy a glasgow-i posztpunk-színtér.
Aztán London esetében magától értetődő, hogy a popzene szálai is itt futnak össze, és egy olyan gazdag popkultúrával rendelkező országban, mint Nagy-Britannia, a főváros egyben a popipar fővárosa is, nem beszélve a klubokról, patinás koncerttermekről és a közel tízmilliós lakosságról, aminek következtében London egyes negyedei esetében talán beszélhetünk összefüggő zenei színtérről, de a város esetében ez kizárt dolog.
Koncentráljunk tehát a két északangol szomszédvárra, melyek történelmük egy-egy szakaszában vitathatatlanul a popzene legfontosabb városai voltak, és azelőtt, illetve azóta is folyamatosan tényezőnek számítanak. Mint a többi nagy angol város, Liverpool és Manchester esetében is komoly hagyományai vannak a lokálpatriotizmusnak, sokan előbb vallják magukat mondjuk liverpoolinak (vagy ahogy ők mondják, scousernek), mintsem angolnak. Ez az erős városi identitástudat nyilvánul meg a történelmi hagyományokkal rendelkező rivalizálásban, mely természetesen a futballban látszik a leglátványosabban, de a zenei színterek is - kezdetben önkéntelenül - versenyeztek egymással. Lássuk, mire jutottak!