Nehéz értékelni az elmúlt hét történéseit az amerikai lemezpiacon, mert az eredmény meglehetősen kettős. Mondhatnánk ugyanis, hogy elég nagy a pangás, hiszen az egész Top 100-ban mindössze hat új lemez található. Ebből az is valószínűsíthető, hogy az eladások tekintetében nem kell világraszólót produkálnia egy előadónak sem, hogy egy új megjelenéssel a lista élmezőnyében végezzen. Másrészről viszont két olyan album jelent meg az értékesítési rangsor csúcsán, amelyek valószínűleg akkor is nagyot szakítottak volna, ha néhány héttel korábban, a lemezdömping idején jelentek volna meg. Az mindenesetre biztos, hogy Avril Lavigne és a Nine Inch Nails megérdemelten robbant be az értékesítési rangsor csúcsára, letolva onnan az elmúlt hetek unalomig nyüstölt standard sztárjait, és némileg új színt adva az R&B és country által uralt felhozatalnak.
Az elmúlt héten már az első helyről visszaköszönő slágerparádé, a NOW válogatás 24. része ez alkalommal visszacsúszott a dobogó legalsó fokára, hogy utat adjon két új belépőnek. Mindjárt a legelőkelőbb pozícióba érkezett meg ugyanis a tinisztárrá visszavedlett Avril Lavigne új lemeze, a Best Damn Thing. A most 22 éves rockerlány, aki 2002-es debütjével egy csapásra vált a világ összes lázadó kamaszlányának példaképévé, az abszolút véleményvezér cím mellé már anno begyűjtött néhány tetszetős eladási eredményt is. A beköszönő nagylemez, a Let It Go második lett az USA lemezeladási listáján, a húzó számok pedig rendre ott voltak a slágerlista Top 10-jében. Ezt követte egy imázsváltás, sötétebb tónusokkal és gótos beütéssel, ami az eladásokat nem különösebben befolyásolta, a második album, az Under My Skin ugyanis már meghozta Lavigne-nak az első csúcspozíciót.
Most itt a harmadik lemez, ahol visszafiatalodott, levedlette sötét korszakát, és már a borító tanulsága szerint is leginkább egy kezdő Pinkre hasonlít, ami az életrevalóság tekintetében csak jó hír lehet. Az új lemez első slágere, a Girlfriend már hetek óta jelen van a Hot 100 listán, mostanra meghódítva annak csúcsát, ezzel párhuzamosan pedig a pop kategória és a letöltések rangsorában is élre állt. Így már egyértelmű volt a nagylemez várható útja is, ami erre nem is cáfolt rá, és rögtön a megjelenés után átvette a vezetést.
Az első helyet nem kisebb legenda elől halászta el, mint a kultbandák panteonjából letekintő Nine Inch Nails, amely szintén jól kikövezte az Year Zero útját, de a módszerek merőben mások voltak. Slágergyártás helyett a NIN ugyanis inkább elkötelezett rajongói bázisát használta ki, mellé pedig olyan kampányt társított, ami az utolsó cseppet is kifacsarta a gerilla marketing fogalmából. A turnépólókról kiolvasható üzenettől kezdődő kampány koncerteken "elhagyott" pendrive-okon és az interneten beindult a honlapok egész sorozatán ívelt át, hogy kirajzolja a frontember Trent Reznor által megálmodott anti-utópisztikus párhuzamos NIN-valóságot. Reznor ugyan úgy nyilatkozott, hogy a marketing kifejezés használata itt kérdéses, inkább egy újfajta szórakoztatási formáról van szó, az akciók azért biztosan jót tettek az eladásoknak. A kereskedelmileg rapszodikusan szereplő zenekar ugyanis 2000-es Things Falling Apart óta tartó kátyújából két évvel ezelőtt tudott kimászni a With Teeth elsőségével a Billboardon, most pedig sikerült ezt a kiugrást megtartani az indító második hellyel. Nagylemez tekintetében egyébként ez az ötödik Top 10 helyezése a bandának 1992-es első áttörése óta, amit a Broken című lemezzel tudott nyélbe ütni.
Nine Inch Nails |
A lemezlista élmezőnyének további egyetlen új belépője Bucky Covington, akinek saját nevét viselő debütáló anyaga igaz, hogy éppen leszorult a dobogóról, viszont az amerikai megasztárosok sokadik tagjaként felütve fejét, jó helyezésnek mondható a negyedik pozíció. A 30 éves countryzenész 2006-ban bukkant fel az American Idol című tehetségkutatóban, ahol a döntőt nyolcadikként volt kénytelen elhagyni. A műsort követő turnén ajánlottak számára lemezszerződést, amelynek mostanra érett be a gyümölcse. A Billboard Top 10 helyezettjei között további újdonságról már beszámolni nem tudunk, csupán a múlt hét sztárjai vesztettek illetve nyertek néhány helyezést, és Carrie Underwood volt az, aki öt helyezést javítva vissza tudta verekedni magát a legjobb tíz közé.
A lemezlista hátralevő részében még két újdonságot találunk. A 15. helyen jelentkezik új albumával a szintén countryban utazó Clay Walker, aki a '90-es évek derekán lesöpörte stílusbeli riválisait, majd némileg veszítve fényéből erős közepesként maradt meg a szcénában. A country lemezek között általában jól szerepelt, az összesített listán viszont változékony eredményeket ért el, de a 2003-as határozottan jó eladást produkáló A Few Questions után most megcsípte élete eddigi legjobb eredményét a Fall című új kiadványával. Az eladási eredmények rangsorában új belépő még Lumidee, aki második lemezét prezentálja a 44. helyen. Lumidee Cedeno az előzőekben taglalt Walkerhez hasonlóan nagyobb lánggal égett pályakezdőként, mint most: induló slágere, a Never Leave You harmadik volt a Hot 100-as listán négy éve, azóta viszont nem tudott ehhez hasonlót produkálni. Az összesített listán való közepes szereplés azonban betudható a megváltozott pozícionálásnak is, ugyanis a független albumok között mindjárt második, az R&B/Hip-Hop listán pedig 14. a most megjelent Unexpected.
Bucky Covington |
A slágerek világában a már említett Avril Lavigne uralom a jellemző, a Girlfriend átvette az első helyet a múlt heti csúcstartó Timbalandtől, aki most a második a Nelly Furtadót és Justin Timberlake-et is felvonultató Give It To Me-vel. A dobogó harmadik fokát Akon gyűjtötte be az elmúlt heti adatok alapján, méghozzá úgy, hogy közben ismét regisztrált magának még egy nagy dobást, ugyanis a Bone Thugs-N-Harmony-val közös I Tried című szám az előző 35. helyről ugrott előre a 7. pozícióba. Újdonság egyetlen van a slágerpiac első ötvenesében, ami Fergie nevéhez fűződik: a Big Girls Don't Cry a 41. helyen nyitott.