A múlt hónapban Whitney Houston az első koncertjét adta Angliában azóta, mióta majdnem teljesen tönkretette a karrierjét a drogügyeivel. Az egyórás buliról a hétköznapi rajongók jó része valószínűleg nem is tudhatott, hiszen az esemény semmiféle publicitást nem kapott, tekintve, hogy nem volt nyilvános. A privát bulit egy milliárdos szervezte, aki a hírek szerint több mint egymillió fontot fizetett ki az énekesnőnek. Igazából nem lehet csodálkozni azon, hogy a művészek ehhez hasonló fellépéseket is elvállalnak manapság. Egyrészt, mint tudjuk, a poppiac átrendeződése folyamatban van: visszaestek a lemezeladások, így a zenészlét, az eddigi életmód fenntartása és a további gazdagodás forrása egyre inkább a fellépések irányába tolódott át. Másrészt, ha ehhez hozzávesszük azt, hogy egy előadó (ez esetben Whitney Houston) következő lemezével akár bukhat is (mondjuk a botrányai miatt), akkor mindjárt jobban átlátjuk a haknik jelentőségét.
Sőt nem is kell leáldozóban lévő sztárnak lenni ahhoz, hogy valaki egy privát rendezvényen lépjen fel. A hírek szerint tavaly novemberben maga Madonna állt kötélnek ötmillió font ellenében Dubajban, míg a templomi ceremóniák avatott mestere, Elton John már több ilyen jellegű eseményen részt vett. Legutóbb 5 millió dollárt szurkolt le egy moszkvai hotel az énekesnek azért, hogy ő előadjon majd néhány dalt a szálló idén őszre tervezett megnyitóján. Amy Winehouse pedig Párizsban énekelt tavaly két divatbemutatón, melyekért összesen egymillió fontot kasszírozott.
Napjainkban a celebrity-ügynökségek kapcsolatban vannak a legnagyobb sztárokkal, így bárki számára elérhető egy Elton John- vagy akár Foo Fighters-koncert, aki rendelkezik a megfelelő mennyiségű pénzzel. Ha a kuncsaft azt akarja, hogy Beyoncé énekelje el a Happy Birthday című örökbecsűt a fia ötéves szülinapi zsúrján, akkor nem is kell mást tennie, mint tárcsázni a megfelelő promótert, aki aztán leszervezi a bulit. Manapság már odáig is eljutnak egyesek, hogy a saját ünnepi vacsorájuk mellé rendelik a popsztárokat. Mint azt Hannah Sandling, a neves celebrity-stylist a Timesnak elmondta, napjainkban státusszimbólumnak számít, ha igényelsz egy-egy híres zenészt a saját bulidra. Tom Jonest, Diana Rosst vagy akár Justin Timberlake-et megnyerni egy estére már nem nagy kunszt, ők zokszó nélkül rábeszélhetők, ha ki tudod fizetni őket.
Manapság már a Sugababes is megnyerhető egy-egy privát fellépésre. A menedzserük, Mark Hargreaves azt nyilatkozta a Timesnak, hogy a lányok több mint 15 ilyen jellegű fellépést vállalnak évente, s valahol ez bizonyítja az igazi népszerűségüket, hiszen egyesek képesek vagyonokat kifizetni értük. "Menő indie zenekaroktól nem lenne túl hiteles, ha ilyen rendezvényeken játszanának, de egy popzenekartól ez még elmegy" - mondta a Timesnak Hargreaves. A Sugababes általában 30-45 percet játszik, van hogy zenei alapra énekelnek, de igény szerint együttes is kíséri őket. Azt nem árulta el a menedzser, hogy mennyiért vállalnak egy ilyen haknit, de a becslések szerint 100-250 ezer font (30 és 75 millió forint) közötti összegről van szó. Sőt, aki ennél mélyebben is hajlandó a pénztárcájába nyúlni, az extraként le is fényképezkedhet a lányokkal, autogramot kérhet tőlük, sőt egy koktélt is elszürcsölhet velük.
Ha már a Sugababes menedzsere azt mondta, hogy menő indie zenekarok nem vállalnak ilyen jellegű szereplést, szólnunk kell az ellenpéldáról is. A Londonban élő orosz olajmágnás, Roman Abramovics 185-185 ezer fontot költött a Mercury-díjas Klaxonsra és a brazil CSS-re. A két zenekar a lánya születésnapi partiján lépett fel. Nemrég viszont egy másik születésnapi bulin Pete Doherty mindössze 100 fontért játszott, miközben ugyanő 15 ezer fontot kért egy kaliforniai milliomostól, aki Dohertyt a saját lakásában nézte meg. Utóbbi példája remekül illusztrálja, hogy a privát partik piaca még nincs teljesen kialakulva, és most külön ügynökség is alakult arra a célre, hogy kisebb pénzű zenebarátok összefogására alapozva rendeljen házhoz sztárokat.