A Nemzeti Színház tavaly tavasszal bemutatott Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból című előadásának legnagyobb erőssége a témaválasztás és a színpadi elrendezés. Egy olyan dráma, amelyben egy anya azt kívánja, bárcsak halálra vernék nemkívánatos fiát, és amelyben vérdíjból újítják fel a templomot, valószínűleg felolvasó-színházi formában is jól működne. A németek inkább mernek vájkálni a múltjukban, Martin Sperr bajor színész és drámaíró sem óvatoskodott, amikor megmutatta, hogyan vadásszák le a második világháború után, a nácizmusból épp kilábalt dél-németek az egyik falubelit, csak azért, mert "olyan".
Van ugyanis a faluban egy meleg férfi. Nemcsak a falubeliek vetik ki maguk közül utálkozva, de még saját édesanyja is szívből gyűlöli. A férfit leköpik, markolásszák, megszégyenítik minden úton és módon. Az Ábrámot játszó Stohl András vörös arccal áll, nem szól vissza, hiszen éppen most próbál "normális" életet élni: el akar venni egy lányt. Tompos Kátya a menyasszony szerepében hisztis, felszínes teremtés: rémült nyúlként ugrándozik összevissza, nem ért semmit, saját kis sérelmével van elfoglalva. Viszont tud szeretni, ami a többieknek nem megy. Mert a falusiak egymást sem szeretik, szexuális irányultságtól függetlenül áskálódnak. Gyűlölik a lelkileg sérült fiút, a hűtlen asszonyt, a kurvának csúfolt lányt, a menekült anyát, a jól kereső irodistát. A gyűlölet nagy közösségteremtő erő.
Kattintson a fotóra, és nézze meg a próbán készült képeinket! (Fotó: Pályi Zsófia)
A szokatlan színpadi elrendezés fontos hatáselem: a színészek a terem szélein játszanak, az egyik sarok az egyik lakó fáskamrája, a másik a hentesüzlet, a harmadik a buszmegálló. A középen, szalmazsákokon kuporgó közönség a falu részévé válik: van olyan néző, akire vér is fröccsen. A Nemzeti Színházban a hatodik emeleti festőműhelyben játsszák az előadást, a POSZT-on azonban egy Pécs melletti faluban, Pellérden tartják a bemutatót, egy ipari csarnokban. A színészeknek a fővárosinál nagyobb térben több időbe telik eljutni egyik pontból a másikba, így mintha kicsit tempóját vesztené a produkció, túl sok a szünet a mondatok között. Ez néhol csökkenti a jelenet drámaiságát, de mindez apróság az előadás erejéhez képest.
Kattintson a fotóra, és nézze meg a próbán készült képeinket! (Fotó: Pályi Zsófia)
Ugyanis olyan mondatokat vágnak a képünkbe, hogy nem győzünk nyelni. Kérdés, hogy valóban vicces-e, amikor egymást fúrják az emberek. Itt, ha van is nevetés, inkább a kínos fajtából. Szarvas József jobban kihozza a helyzetben rejlő poénokat. Amikor mellékesen megjegyzi, hogy ez az "olyanság" nem olyan szörnyű, hiszen ők "a háborúban is csinálták", akkor mintha megkönnyebbült nevetés suhanna át a közönségen. Jó, hogy az előadás nyitva hagyja a kérdést, hogy mi teszi az embert gyűlölködővé és az aljasságig intoleránssá. A történelmi helyzet, a szegénység, a talajvesztettség? Több utat is kínál a dráma.
A Nemzeti Színház Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból című előadása logikusan illeszkedik abba a sorba, amelybe a Magyar ünnep és az Egyszer élünk is. Önelemzést kívánó, fontos előadás ez is: mellbevágó közösségi pszichoterápia, amiért megéri végigülni a szalmazsákon a két órát.