Mats Gustafssonnal és Pándi Balázzsal stúdióban voltak. Készen is vannak a felvételekkel?
Azokat a felvételeket, amiket készítettünk, még meg fogom vágni otthon. Illetve Balázs hozzáad némi harmonikát, és néhány számhoz felveszi majd Csihar Attila énekét is.
[Pándi Balázstól megtudtuk, hogy a lemezt a Rare Noise kiadó fogja megjelentetni, amely például az Obakét is, és hogy a felállás tervez további koncerteket is, mert mindenki nagyon lelkes volt.]
Pándi Balázstól hallottam, hogy sok lemezt vásárolt Budapesten. Miket?
Magyar és kelet-európai, például lengyel jazzt és sok lemezt a hetvenes évek elejéről, kelet-európai progresszív rockot.
Igaz, hogy nagy gyűjtője az Omegának?
Nem, csak olyan lemezeim vannak tőlük, amiket német kiadók adtak ki. Nagyon szeretem a krautrockot is, és eleinte azt hittem, hogy az Omega is egy német zenekar.
Milyen zenéket hallgat otthon?
Leginkább a hetvenes évek zenéjét, annak is az elejéről. Nagyon szeretem az akkori hard rockot.
És zajzenét?
A maiakat?
Igen.
Nem. Nem érdekel.
Korábbiakat?
Azokat sem. Nem hatnak rám más zenék. Csak én magam hatok a zenémre.
És a nem zenei hangok? Mondjuk a világ különböző zajai?
Kezdetben érdekeltek az ilyen hangok, de ma már nem.
Különféle eseményeken lépett fel, például jazzfesztiválokon is. Milyen különbségek vannak a közönség reakcióiban?
Nem tudom.
Van valamilyen ideális közönsége a zenéjének? Vagy valami ideális állapot, amiben a legjobb hallgatni?
Nincs. Csak saját magam számára játszom a zenét. Úgyhogy nem érdekel, hogy az emberek hogyan reagálnak... semmi ilyesmi.
És a lemezei fogadtatását követi valamennyire?
Igazából az érdekel a legjobban, hogy a könyveimről milyen vélemények vannak, de majdnem minden kritikában ugyanazt olvasom: "a japán zajzene híres úttörője, blablabla". Nem túl érdekes. Majdnem hogy nem is igaz.
A zenéjéről olvasott valaha valami érdekeset? Valamit, ami eltér a többitől?
Amikor doboltam a lemezeimen, a zajzenében sokan nem szerették; sokkal inkább azok, akik a technót, house-t hallgatják, nekik tetszettek a dobhangok. A zajzenei szcénából érkező kritikák majdnem mindig rosszak, mert olyan emberek írják, akik csak zajzenét hallgatnak, mást nem is ismernek. Csak azt szeretik, ami durva, extrém. Ezért játszom Balázzsal. Ő sokféle zenét ismert, heavy metalt, jazzt, hiphopot.
Sok tematikus lemezt készített, például a 13 Japanese Birds sorozatot japán madárfajtákról. Ezek a témák milyen viszonyban vannak a lemezeken hallható zenével? Van egyáltalán kapcsolat közöttük?
Nincs kapcsolat, mert a zene sokkal absztraktabb. Csak szeretném, ha az emberek megismernék a gondolataimat az állati jogokról. Ezért adok ilyen címeket a lemezeimnek. Ezért írtam számokat különböző válogatásoknak, amik az állati jogokkal voltak kapcsolatosak; például a PETA-nak vagy nemrég a Sea Shepherdnek [utóbbi lemez itt meghallgatható]. Szerintem az állati jogok az emberiség felszabadulásának következő lépését jelentik.
A legtöbben a zajzenét destruktívnak tartják. De az állati jogok gondolata pont nem destruktív, nem?
Szerintem nagyon is destruktív elgondolás: a társadalom, az étkezési kultúra ellen van. A húsevő kultúra megsemmisítését szeretné. Sok zajzenészt ismerek, aki vegetáriánus, például John Wiese, New Blockaders.