Több karakterrel több lehetőség

Jukebox Babiez, Kozsó új lánycsapata
Vágólapra másolva!
Újra felfutóban a fiú- és lánycsapatok világszerte, és a trendből Magyarország sem marad ki. Annyira nem, hogy Kozsó és a Jukebox Babiez egyenesen világsikerre tör, a másik két megkérdezett együttes egyelőre hazai népszerűségre gyúr.
Vágólapra másolva!

Miközben két évvel ezelőtt arról szólt minden, hogy a zeneipar a következő Justin Biebert keresi, és a szóló tinisztárok vették át a fiú-, illetve lánycsapatok korábbi helyét, most a jelek szerint újra visszaleng az inga. A brit tévés tehetségkutatókból kikerülve világszerte népszerűvé vált előbb a JLS, majd tavaly év végén a One Direction, és szép sikereket ért el a 14 év alatti lányok körében a The Wanted nevű brit-ír fiúcsapat is. A lánycsapatoknál kicsivel lassabban történik a generációváltás, de ott egyelőre - hacsak az európai piacra éppen csak betörő koreaiakat nem számoljuk - még nem került ki közülük hasonló sikerű formáció. Miközben eredetileg arra voltunk kíváncsiak, hogy itthon hol tart ez a műfaj, azt is megtudtuk, hogy ezt a piaci rést pont Magyarországról próbálják majd meg betölteni.

"Óriási a nemzetközi érdeklődés" - Jukebox Babiez

Legalábbis a többéves távollét után visszatérő, fiú- és lánycsapatok világában egyaránt otthonosan mozgó menedzser, Kozsó úgy véli, hogy a huszonharmadik csapata, a hattagú Jukebox Babiez képes lesz erre, viszont azt állítja, hogy őt egyáltalán nem befolyásolja az, hogy mi divatos éppen: "Én abszolút trendektől függetlenül és a zenei market belső szabályai szerint csinálom, amit csinálok, noha zenei producerként természetesen naprakész vagyok abban, amit kitalálunk" - mondta a Quartnak Kozsó. "A lánycsapatok mezőnyében most hatalmas űr tátong világszerte: megszűnt a Pussycat Dolls, nem működik a Girls Aloud sem, hiszen Cheryl Cole-nak épp most jelenik meg szólólemeze, a brit Saturdaysből pedig ketten is szülési szabadságon vannak. Van aztán egy szintén brit csapat, amit Beyoncé apja, Matthew Knowles hozott össze, a From Above, de ők csak nemrég indultak" - vázolta a nemzetközi helyzetet Kozsó, aki szerint ezt az űrt töltheti be a Jukebox Babiez, és úgy véli, nagyon komoly lépések is történtek már az ügyben, hogy így történjen.

"Szerződést kötött velünk az Interscope Records, amely olyan előadók dalait adja ki, mint az LMFAO, Lady Gaga vagy a Black Eyed Peas. Óriási a nemzetközi érdeklődés, a lányok énekelnek angolul és magyarul is" - folytatta Kozsó, aki egyébként még három másik projekten is dolgozik jelenleg, de azok még titkosak. "A Jukebox Babiez videóinak már 300 ezres össznézettsége van, ami szerintem egy hónap után zseniális dolog. Beszélnek is róla az emberek itthon, de az igazi célunk a világsiker. Az első számunk egy időben jelenik meg majdnem mindenhol, az iTuneson már most is megtalálható. A jövő héten indul a világkampány, 1100 külföldi rádió fogja játszani a számot, és abban bízunk, hogy a rádiós játszások gerjesztik majd a letöltéseket" - mondta az Erdős Péter több mint három évtizedes, magyar világsztárra vonatkozó ígéretének beváltásán fáradozó Kozsó.

De miért bízik ennyire a csapatokban, amikor a szóló előadókkal ránézésre sokkal egyszerűbb dolga lenne? "Egy lány- vagy éppen fiúcsapatnak az lehet az előnye, hogy több karakterrel sokkal nagyobbak a lehetőségek. Pláne, hogy már az idol-kultusz annyira erős lett, hogy azt nem lehet überelni: lásd Lady Gagát például - ha ezzel az image-dzsel akarsz versenyezni, megbuktatod saját magad" - mondta a Quartnak Kozsó, akit hidegen hagynak a tévés tehetségkutatók sztárjai is: "Ezekkel az énekesekkel az a baj, hogy ők egy hamis képet festenek magukról a közönségnek és az ítészeknek, hiszen más sztárok dalait éneklik, más sztárok bőrébe bújnak, és nincs lehetőségük a saját egyéniségük kiteljesítésére" - mondta az X-Faktor és a Megasztár döntőseiről a menedzser. Szerinte azonban ezekben a műsorokban más szempontok alapján ítélnek a tévénézők, ami nem kedvez az előadók hosszú távú érdekeinek, csak az erőszakos sztárgyártásnak: "A show nézettsége minden más szempontot felülír, és nincs idő a tökéletes produktum felépítésére. Velük szemben az olyan produkciók, amelyeket egy-két évig készítenek elő, hátrányból indulnak ugyan, hiszen nincs ilyen erős image-ük, viszont hosszabb távon meg tudnak maradni" - ezzel utalt arra is, hogy a Jukebox Babiezt tavaly október óta készítették fel, mielőtt a nyilvánosság elé került volna az első klip.

Kozsó szerint arról, hogy idáig nem sikerült belépni a nemzetközi piacra, leginkább mi magunk tehetünk: "A rádiókban negligálják a magyar számokat, sok nagyszerű előadó van, akinek egyáltalán nem is játsszák a dalait. Nem véletlenül Románia lett a térség popzenei nagyhatalma, mert ők büszkék a saját piacukra, és meg is lett az eredménye" - mondta erről. "Nálunk meg lehet nézni, hogy hiába vannak jó előadók, egyszerűen alig vannak slágerek, mert leborulunk a külföldiek előtt, pedig meg kell nézni, mi történik most: az összes amerikai popsztár az általunk gagyinak ítélt, európai dance popból lopott hangszíneket használva csinál slágereket, Flo Ridától Pitbullig." Ha viszont most Kozsó reményei valóra válnak, akkor a Jukebox Babiez visszacsempészne majd valamit abból a bizonyos európai popörökségből.

"Egy energia kevesebb, mint három energia" - Sophistic

Ha nem is ilyen világhódító szándékkal, de megjelent a placcon idehaza egy másik lánycsapat is: a háromtagú Sophisticot leginkább az Eurovíziós Dalfesztivál itthoni selejtezőjéből ismerheti a közönség, hiszen be is jutott a döntőbe, ám ott menedzsere, Juhász József szerint leginkább a hangtechnikával történt MTV-s bakik miatt nem tudott érvényesülni. A menedzser elmondta a Quartnak, hogy abszolút tudatos volt, hogy lánycsapat menedzselésével kezdtek foglalkozni, mert nem volt ilyen a piacon: "A Fresh és a Baby Sisters eltűnése óta igazából nem is tűnt fel komolyabb név ebben a műfajban, miközben külföldön meg folyamatosan jöttek."

Juhász korábbi munkahelyéről, az EMI kiadóból ismerte az ott énektanárként is dolgozó, korábban szólólemezt is megjelentető, Kanadában nevelkedett Rozman Alexandrát, aki tanította is a másik két tagot, és a közös éneklések alkalmával alakult ki a Sophistic, nem is kellett castingolni. "Egy csapat mindig erősebb, mint a szóló előadó, és utóbbiakkal különben sem lehet versenyezni, mert ott az x-faktorosok sokkal erősebb háttérrel indulnak. Egy energia kevesebb, mint három energia" - indokolta a menedzser, hogy miért ragaszkodtak a lánycsapat formátumhoz.

A tavaly komoly tervekkel induló trió menedzsmentje azonban pár dolgot már másként lát, mint az induláskor: "Az alapkoncepció az volt, hogy nem haknizunk diszkókban, hanem csak rendes koncerteken lép fel az együttes, de megélhetési okok miatt ezen változtatnunk kellett. Sok évnek el kell telnie, amíg erre a szintre el tudunk jutni" - mondta Juhász József, aki szerint televíziós háttér nélkül nehezen térül meg egy ilyen vállalkozás, hobbinak meg elég drága, de azért továbbra is bíznak benne, hogy itthon is érvényesülhet a Sophistic, melynek itthon a VIVA tévé játszotta ugyan az angol nyelvű klipjeit, a rádióba azonban hiába próbáltak betörni, "pedig Bulgáriában és Romániában is játsszák a dalt a rádiók". A Sophistic számait egyébként a nemzetközi sztárokat is remixelő Karmatronic tagja, Krajczár Péter írja, ám most már inkább a magyar szövegű dalokkal próbálkoznak a jövőben.

"A történelem ismételni tudja önmagát" - Apollo23

Ami a magyar fiúcsapatokat illeti, jelenleg az X-Faktor 2011-es évadában feltűnt Apollo23 tartja magasra a zászlót: a három tag ugyan eredetileg szólóban indult, a zsűri javaslatára azonban csapatként folytatták tovább. "A külföldi zenei piacon már egy ideje megjelentek az új fiúcsapatok, ezért mikor felmerült a kérdés, hogy egy csapat leszünk, nem volt kétség bennünk hogy működhet, mivel Magyarországon épp az ilyen csapatban van/volt hiány" - mondta az Apollo23 egyik tagja, Varjú René, míg Kumich Tamás számára ez akkor még nem is volt egyértelmű: "Az, hogy ebből a trendből akár előnyt is lehetne kovácsolni, később tudatosult bennem" - mondta.

Szerintük vannak a csapatként való működésnek árnyoldalai is: "A fiúcsapatoknak nehezebb, mint egy egyéni előadónak, mivel ott megoszlik a figyelem, több személyiséget kell megkedvelnie a hallgatónak, ellenben a szóló énekesnél csak az ő személyisége van, amit vagy szeretnek, vagy nem" - mondta erről Varjú René, de mindhármuk szerint az előnyök vannak túlsúlyban. "Jelenleg Magyarországon az olyan jellegű csapatból, mint mi vagyunk, hiány van, így nagyon jó esélyünk van arra, hogy annyira népszerűek legyünk, mint a szólisták" - mondta Nánássy Tibor, aki szerint a teljes paradigmaváltás sem elképzelhetetlen: "Szerintem tényleg igaz, hogy a történelem ismételni tudja önmagát, és ha most újra jön a 'boyband' korszak, akkor mi állunk elébe."

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!