Ezek a dalok vezettek egy új élet felé

Palya Bea
Vágólapra másolva!
Citerás stadionbuli, rítus, altató és bátor csendek - Palya Bea Ezeregy szefárd éjszaka című új lemezéről beszél, ízelítőt is lehet hallani belőle.
Vágólapra másolva!

Palya Bea új lemeze csak itt a Quarton volt meghallgatható a megjelenés előtti héten, augusztus 5-ig. Most az alábbi lejátszóban minden számból 30-30 másodperces részletek nyújtanak ízelítőt.

Az augusztus 6-án megjelenő, Ezeregy szefárd éjszaka című album a szefárd zenéből indul ki. A Spanyolországból menekült, a mai bolgár, török, görög, szíriai területeken letelepedő zsidók zenéjére Palya Bea egy francia lemezboltban talált rá: mint a Quartnak elmesélte, véletlenszerűen emelte ki a sok ezer közül az albumot, amin két törökországi asszonytól gyűjtött dalok voltak hallhatók. "Oda-vissza hallgattam a lemezt" - mondta az énekesnő, aki persze ezután más szefárd zenéket is keresett. A hatást azzal magyarázta, hogy sok minden találkozott ebben a zenében, ami már korábban is foglalkoztatta: a zsidó hagyomány az arab és a középkori keresztény zenével, illetve a befogadó országok hagyományaival.

A dalok kihívást jelentettek számára, nemcsak mert technikai értelemben nehezek, hanem az is, hogy "átszűrjem magamon, hogy az enyémek legyenek" - mondta a Quartnak. Nem akart ugyanis a mára a világzenében, régizenében kialakult szefárd kánonba illeszkedő albumot készíteni, hanem személyessé kívánta tenni a dalokat. "Hagytam, hogy inspiráljon, burjánozzon bennem" - mondta; így készültek az új szövegek, dallamok, amelyek végül a lemez több mint felét kiteszik. Ezek nagyon könnyen születtek meg; az Ezeregy álom című, utoljára megírt dal például nem is nagyon változott az első vázlathoz képest, amelyet az énekesnő az utolsó szefárd koncert előtt két nappal jegyzett le.

A lemez felépítése többé-kevésbé történetszerű; mint Palya Bea a Quartnak mondta, ez részben ösztönösen alakult így. Észrevette, hogy a dalok között van, ami a maradni vágyásról (Közelebb), majd az esküvőről szól (5-9. dal), van gyermekeknek szóló altató is. Nem teljesen tudatosan, az új életszakasz, a várandósság hatására alakult ez így először; vagy talán fordítva: "mintha ezekkel a dalokkal vezettem volna magam az új élet felé" - fogalmazott az énekesnő. De persze tudatos része is volt a számsorrend kialakításának, így például a nyitó dal, a Rítusének a rítusok hangulatának megidézésével vezeti fel az - első hallásra talán "egzotikus" - hagyományokból táplálkozó dalokat.

A lemez anyagát idén április és június közötti koncertek élő felvételeiből válogatta össze Palya Bea. Zenésztársai Bolya Mátyás és Dés András voltak - velük 20 illetve 15 éve zenél együtt, de, mint az énekesnő mondta, még mindig meg tudják lepni egymást. Igyekeztek a hangszerparkból (Bolya Mátyás négy citerája és kobza, illetve Dés András rengetegféle ütőhangszere) új hangzásokat kihozni. Az egyik legfontosabb zenei újdonság, hogy "a trió felállás alkalmas arra, hogy annyi csend legyen a zenében, amennyi jólesik" - mondta Palya Bea; vagyis akár több is annál, mint amit a hallgató vagy maga az énekesnő várna. "Már van bátorságom egy hangon annyi ideig időzni, ameddig jólesik" - fogalmazott az énekesnő, aki bevallotta, amit kevesen szoktak: régebben azért igenis figyelte, hogy mit vár tőle a közönség. Persze nem csupa csend a lemez; a Szefárd lakodalmas ciklus Aranylépcső című részének végén például ott a buli. Amikor ez a koncerten elhangzott - mesélte Palya Bea a Quartnak -, igazi "stadionfeeling" volt a Művészetek Palotájában, azzal a stadionokban elképzelhetetlen kiegészítéssel, hogy a közönség 9/8-ban tapsolt.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!