„A reggae még sosem volt ilyen széleskörűen elfogadott, mint most" – lelkendezett egy Larry Flick nevű, reggae-rajongó újságíró a Billboardban 1993 júniusában. Arra is kitért, hogy a nagykiadók is reggae-nyárra készültek, miután addig példátlan módon egyszerre négy olyan szám is feltűnt a top 100 amerikai kislemez között, mely a reggae valamely irányzatához volt sorolható. Az irányzat a kilencvenes évek elejétől egyre komolyabb mainstream sikereket aratott, és ekkor végre úgy tűnt, semmi sem állhat a nagy áttörés útjába.
Igaz, „az igazi" roots reggae rajongói közül már jóval kevesebben voltak, akiknek ez tetszett. Az újonnan sikeres előadók ugyanis nemhogy nem a műfaj legendái közül kerültek ki, hanem a zenéjük sem sokban emlékeztetett Bob Marley vagy Jimmy Cliff munkásságára. A jamaicai zenének addigra számos mutációja is megjelent a színen: a dancehall vagy a ragga keveredtek egymással ugyanúgy, mint idegen stílusokkal, és a kilencvenes évek reggae-beütésű slágerei már mind-mind valami mutálódott formái voltak a hetvenes évek reggae-jének. Sokan a azt is vitatják, hogy Snow vagy Shaggy slágerei egyáltalán reggae-nek nevezhetők-e.
Mindenesetre '93 nyarán nemcsak Amerikában, hanem Európában is egymást érik a fúziós reggae-slágerek: mondjuk pont a UB40 sikerében semmi új nincs, ám a Big Mountain, a már említett Snow új nevek, míg az Inner Circle egy hat évvel azelőtti dalával tör be az élmezőnybe, mely a Zsaruk (Cops) című népszerű tévésorozat főcímdalaként lett most igazán ismert. És ugyan a Flick által megjövendölt reggae-uralom nem jött el, két-három évig példátlanul sok, új előadó arat sikereket ilyen-olyan fúziós reggae-slágerekkel. Közülük a többség egy vagy két szám után el is tűnik, ám a legtöbb sláger még húsz év után is jól ismert, a jamaicai eredetű műfajok pedig még több mutációban lesznek jelen az évtized hátralévő éveiben.
Shabba Ranks: Mr. Loverman (1992)
Ha másról nem, a „Shabba!" kiáltásokról emlékezni fog rá mindenki, aki húsz éve akár csak párszor is bekapcsolta az MTV-t. Shabba Ranks akkorra már komoly sztár volt, legalábbis Jamaicában, ő pedig elsőként tört ki a dancehall-gettóból ezzel a számával. A többször is felvett Mr. Loverman ebben a formájában mondjuk olyannyira fúziós, hogy gyakorlatilag sima R&B popszám, a kor divatjának megfelelően, Shabba Ranks meg kicsit toastol néha, ennyiben ki is merül a jamaicázás benne.
Listaszereplés: '92 nyarán már ott van a listák középmezőnyében, de aztán az egy évvel későbbi dancehall-őrületből nem akart kimaradni a kiadó sem, ezért újra kiadták kislemezen, amely ezúttal a harmadik helyig jut a brit listán, és ezzel Shabba Ranks messze legnagyobb sikere.
Tovább él: A Birmingham City szurkolói a dán csatáruk, Peter Løvenkrands tiszteletére költötték át a számot, ami náluk úgy hangzik, hogy „Peter Løvenkrands, Shabba!".
Snow: Informer (1992)
A fúziós reggae motorját igazából ez a szám rúgta be '93 elején. Biztos mindenki ismeri Snow történetét arról, hogy a szám egy régi balhéját dolgozza föl, miközben a megjelenése után épp egy másik erőszakos bűncselekménye miatt ült börtönben. A hiphop-reggae fúziós Informer sikere aztán mindent egy csapásra megváltoztatott, bár Snow világszinten egyslágeres előadó maradt, odahaza, Kanadában azért nem felejtették el teljesen.
Listaszereplés: Az Informer az évtized 28. legnagyobb slágere volt Amerikában, számos országban No. 1, és ez nagyon rendben is van így.
Tovább él: Jim Carrey nagyon viccesen parodizálta ki nemcsak az Informert, de a felvizezett, kommercializált reggae miatt hisztiző rasztákat is. Mostanában azonban Snow a CIA-t megtréfáló Edward Snowdennel való hasonlósága miatt került elő újra.
Reel 2 Real: I Like to Move It (1993)
Az addig szerény sikerekig jutó Erick Morillo igen hamar ráérzett a house és a jamaicai zenék keverésének ízére, és amikor a Reel 2 Real nevű egyszemélyes projektjéhez segítségül hívta a Trinidad és Tobagó-i születésű The Mad Stuntmant, a prosztó eurohouse és a ragga olyan ellenállhatatlan elegyét hozta össze, hogy még ma sem lehet elfeledni. Morillo aztán komoly dj-karriert indított, ám épp most júniusban jelentette be, hogy átmenetileg visszavonul és az egészségére koncentrál, miután a biztonságiak segítették le a színpadról Bostonban, miután annyira elintézte magát, hogy egyszer csak eltűnt a közönség szeme elől, miközben a lemezjátszón ugyanaz a loop pörgött percekig.
Listaszereplés: Különösen Európában robbant nagyot, ahol '93-94 egyik legnagyobb slágere volt Németországban és Franciaországban.
Tovább él: Sok-sok reklámban is előkerült, de igazán a Madagaszkár című animációs filmben futott be karriert, ahol magyarul is elhangzott a Riszálom úgyis-úgyis.
Apache Indian: Boom Shack-A-Lak (1993)
A reggae-fúzió legegzotikusabb állomása kétségtelenül a bhangramuffin volt, vagyis India és Jamaica találkozása Nagy-Britanniában. Közülük messze Apache Indian (született Steven Kapur) volt a legnagyobb ász. A kilencvenes évek közepén több kisebb slágere is volt, ám ezeket a Boom Shack-A-Lak sikere alapozta meg. Kapur azóta is szorgalmasan nyomja multikulti tánczenéjét, de a bhangramuffin csúcskorszakát már nem tudja megközelíteni.
Listaszereplés: A dal a Nuff Vibes című EP vezető dalaként került be a brit top 5-be.
Tovább él: Számos reklám- és film betétdalaként is ismert, de nekünk egyértelmű, hogy a Happy Gang egy évvel későbbi feldolgozása, a Boomshaka (Milyen alak ez a Lala) ugrik be, amely nemcsak, hogy Cory, Mohaman és Vitamin első slágere volt, de az egyetlen jó számuk is egyben, rendszeridegenül vicces szöveggel.
Ace of Base: Don't Turn Around (1993)
Aztán jött a euro-reggae, vagyis a eurodance és a reggae szuperhatékony keveréke, melyet leginkább a svéd Ace of Base-nek köszönhetünk. Ők ugyan az All That She Wantsszal robbantak be, de arról egyrészt nemrég írtunk, másrészt a Don't Turn Around volt az egyértelmű kapcsolódás a reggae-hez: az először Tina Turner által énekelt dalból 1988-ban az Aswad csinált világszerte reggae-slágert, az Ace of Base-nek csak kicsit kellett változtatnia rajta.
Listaszereplés: Félmilliónál is többet adtak el csak a kislemezből Amerikában.
Tovább él: Ennek speciel nincs utóélete, viszont mindenki ismeri az All That She Wants bhangra-verzióját? Ha már az előbb a bhangramuffin került szóba.
Big Mountain: Baby I Love Your Way (1994)
Fehér és fekete tagok egyszerre csinálnak reggae-számot egy régi világslágerből – ez csakis a UB40 lehet! Nos, nem. A brit zenekar az általunk tárgyalt korszakban már régi motorosnak számít, miközben '94 tavaszán egy fiatal, San Diegó-i reggae-zenekar veszi át a stafétát, egy régi Peter Frampton-szám popos-reggae-s feldolgozásával. A Big Mountain amúgy már azelőtt is aratott kisebb sikereket saját számokkal, és a Baby I Love Your Way után is voltak kisebb slágerei, de ekkorát nem sikerült dobniuk.
Listaszereplés: Nagyjából mindenhol a világon top 10 sláger, és ez volt az év kötelező reggae-slágere.
Tovább él: A Nyakunkon az élet (Reality Bites) című film soundtrackjére is rákerült, Ben Stiller pedig a filmben magyaráz is a dal eredetéről.
Ini Kamoze: Here Comes The Hotstepper (1994)
Cecil Campbell (avagy Ini Kamoze) már a nyolcvanas évek elejétől ismert név volt a jamaicai dancehall-reggae szcénában, hogy aztán hirtelen a semmiből előtűnjön ezzel a világslágerrel. Mondani sem kell, utána újra visszamerült az ismeretlenbe, ám ezzel az egy számmal is örökre beírta magát a poptörténelembe. A Here Comes The Hotstepper amúgy szép kis saláta: a kórust egy hatvanas évekbeli slágerből, a Land of a Thousand Dancesből emelte át Kamoze, a számban pedig öt különböző, hiphop, diszkó és funkszám hangmintája is megtalálható.
Listaszereplés: Első hely az amerikai és az összesített európai slágerlistán is.
Tovább él: A sok feldolgozás és remix mellett a legfrissebb a francia Yukseké, aki egy Evian reklámhoz keverte újra a számot french electrósra.
Dawn Penn: You Don't Love Me (No, No, No) (1994)
Dawn Penn a hatvanas években mérsékelten sikeres énekesnő volt Jamaicában, de aztán csaknem két évtizedre kivonult a zenéből. A kilencvenes években aztán minden addigi sikerét lekörözve újra feldolgozta saját, '67-es számát, melyből most váratlanul nagy siker lett. Pedig csak egy-két sample került a dalba, az önmagában olyan sokat nem változott, '94 nyarán viszont így is nagyot szólt. Penn azóta is énekel, néha lemezt is megjelentet, remélhetőleg jól van.
Listaszereplés: Harmadik helyig jutott a brit listán '94 nyarán.
Tovább él: A dalból igazi modern klasszikus lett, remixelték és feldolgozták, vagy éppen hangmintázták jó sokan, ott van például Rihanna első lemezén is.
Diana King: Shy Guy (1994)
A fiatal jamaicai énekesnő, Diana King először Notorious B.I.G. egy sikerében tűnt föl, majd még ugyanabban az évben megcsinálta az első lemezét. Ezen volt a klasszikus fúziós-reggae Shy Guy, mely a következő év nyarának egyik nagy slágere lett világszerte. Utána Kingnek volt még két egész jól szereplő dala, ám nem sokkal később eltűnt a listákról, és újabban csak a tavalyi coming outjával került a hírekbe.
Listaszereplés: Minden komolyabb listán a közvetlen élcsoportig jutott.
Tovább él: A sikerben némi szerepet játszott az is, hogy a Bad Boys – Mire jók a rosszfiúk? című, Will Smith-Martin Lawrence fémjelezte akciófilm betétdalának választották. Azt pedig gyanítjuk, hogy Kozso két évvel későbbi fiúcsapata is innét vette a nevét.
Shaggy: Boombastic (1995)
A még gyerekkorában Jamaicából Amerikába költöző Shaggy első slágere egy régi ska szám, az Oh Carolina dancehallos újraértelmezése volt, ám az igazi durranás két évvel később a Boombastic volt. Az emlékezetes Levi's reklám segítségével az egész világ hamar megszerette a dalt, amelynek a rendes klipjére már alig emlékszik valaki, bezzeg a reklámra! Shaggy ráadásul azóta sem tűnt el, talán ő volt az egyedüli a korszak újonnan feltűnt fúziós reggae-előadói közül, aki meg tudta vetni a lábát tartósan az élvonalban.
Listaszereplés: A Boombastic az év egyik emlékezetes slágere volt, listavezető a briteknél, milliós példányszámban kelt el Amerikában.
Tovább él: Szerepelt egy sereg animációs gyerekfilmben, de a legemlékezetesebb kezelést Mr. Beantől kapta.