Kitört a könyvháború! Stephen King és Paul Auster is hadat üzent az Amazonnak

amazon,íróforradalom
Online retail giant Amazon.com CEO Jeff Bezos unveils the Kindle DX, a large-screen version of its popular Kindle electronic reader designed for newspapers, magazines and textbooks, during a press conference in New York, May 06, 2009. The Kindle DX costs 489 dollars and features a screen which at 9.7 inches (24.6 centimeters) is 2.5 times larger than the six-inch (15.24 cm) screen on the earlier versions of the Kindle, which cost 359 dollars. AFP PHOTO/Emmanuel Dunand
Vágólapra másolva!
Jeff Bezost, az Amazon atyját sokáig a könyvvilág Robin Hoodjának tartották.  Most mégis a szakma legfontosabb szereplői, maguk az írók lázadtak fel ellene, pontosabban a gigavállalat módszerei ellen. 909 amerikai író, köztük olyan közismert szerzők, mint Stephen King, John Grisham vagy Paul Auster írták alá a New York Timesban közzétett tiltakozó levelet.
Vágólapra másolva!

Az amerikai lap vasárnapi számának 2,4 milliós olvasótábora (ebben az online verzió fogyasztói is benne vannak) az írók leveléből arról értesülhetett, hogy az Amazon bizonyos kiadókat sportszerűtlen módon nyomás alá helyezett, és közvetlen károkat okozott a szerzőknek. A petíciót 909 amerikai szerző írta alá, néhányuknak bérelt helye van a könyvkereskedők toplistáin, így az Amazonén is.

A kiadók ragaszkodnak a hasznukhoz az e-book esetében is

A nyílt levelet Douglas Preston krimiíró (szerzőtársával, Lincoln Childdal jegyzik a sikeres Pendergast-sorozatot) tette közzé. Preston könyveit az Egyesült Államokban a Hachette francia könyvkiadó leányvállalata adja ki, a Hachette pedig hónapok óta hadban áll az Amazonnal, mivel nem hajlandó olcsóbban adni az e-könyveket, és ugyanakkor sápot fizetni az Amazonnak. Az online nagyhatalom ugyanis nemcsak az árakat szeretné alacsonyabban tartani, de az e-könyvek eladásából befolyó haszonból is nagyobb részesedést követel.

Paul Auster is tiltakozik Forrás: AFP/Thomas Samson

A háttértörténet valahogy így néz ki: a kiadók általában a könyv árának 70 százalékára tartanak igényt. Amerikában a könyvkereskedők maguk döntik el, mekkora árengedménnyel árusítják a könyvet, de a kedvezmény természetesen a saját hasznukból, az őket illető 30 százalékból kerül levonásra. Az Amazon most azt követeli a Hachette-től, hogy 30 százalékkal csökkentse az e-book árakat, de csakis a saját kárára. Vagyis a kiadónál 70 százalék helyett 40 százalék maradna, az online kereskedőnél pedig a szokásos 30 százalék.

Azt gondolnánk, hogy ez a vita nem érinti közvetlenül a szerzőket, csakhogy az Amazon azzal bünteti a szerződési feltételeit el nem fogadó kiadókat, hogy felfüggesztette könyveik terjesztését. Vagyis Preston és több más, tiltólistára került kiadónál megjelenő író könyvei lekerültek az Amazon virtuális polcairól.”Sem az olvasók, sem az írók nem profitálnak abból, ha a könyveket túszként kezelik” – fogalmaz a petíció szerzője. "A mi könyveink tették az Amazont a világ egyik legnagyobb konszernjévé. Mi tettük lehetővé, hogy sok millió dollárt keressen. Nem lehet így bánni az üzleti partnerekkel.”

Az Amazon hangsúlyozza, hogy nem a szerzőkkel, hanem kereskedelmi partnereivel, a kiadókkal van vitás ügye. Ezt bizonyítandó ajánlatot tett az íróknak: amíg nem tud megegyezni kiadóikkal, közvetlenül nekik fizeti ki a könyveik elektronikus formátumából befolyó összeg rájuk eső részét. A Hachette, feltehetőleg az írókkal való egyeztetés után, ezt az ajánlatot is visszautasította.

Az Amazon az írók barátja

Az írók ellenséges hozzáállása különösen fájdalmas lehet az Amazon számára, hiszen a cég imázsához hozzátartozott a kiadók kényének kiszolgáltatott írók megmentése. Robin Hood megbünteti az ingyenélőket, és javaikat szétosztja a tényleges alkotómunkát végzők között. Lehet, hogy az Amazon valójában osztályharcot vív?

Jeff Bezost sokáig a könyvvilág Robin Hoodjának tartották Forrás: AFP/Emmanuel Dunand

Az Amazon évek óta próbálja rávenni az írókat, hogy iktassák ki a kiadókat, és tegyék hozzáférhetővé műveiket közvetlenül az Amazonon. A hagyományos kiadói gyakorlathoz képest tízszeres részesedést kínál a szerzőknek, és nemcsak az e-book piacán nyomul, hanem nyomtatott könyvek kiadásával is foglalkozik – ugyanilyen elképesztően előnyös feltételekkel. De akkor hol van a bibi? Miért tiltakoznak az írók nyílt levélben, ahelyett hogy egymás sarkára taposva rohannának az Amazonhoz szerződést kötni?

Az USA-ban már az e-book a nyerő

A bibi ott van, hogy a magas részesedés ellenében az Amazon kizárólagosságot követel. Vagyis kiköti, hogy a közvetlenül vele szerződő írók könyvei sehol másutt nem árusíthatók, csakis az Amazonon. Sőt odáig megy, hogy kizárólagos forgalmazója akar lenni annak a kütyünek is, amelyen az Amazonnal exkluzív szerződést kötő írók szövegei elérhetők. Hát ezért van az, hogy ezidáig az írók többsége ellenállt a kísértésnek, és hűséges maradt eredeti kiadójához.

Az Amazon ajánlatával inkább az irodalmi újoncok vagy a műveiket magánkiadásban megjelentető, egyelőre nem túl ismert szerzők élnek. Néhányan közülük egyébként soha nem látott példányszámokat produkáltak a mamutvállalat segítségével. Valószínűleg ők kezdeményezték a New York Timesban megjelent nyílt levéllel szembeni Amazonért petíció megjelentetését, amelyben felszólítják írótársaikat, hogy ne ágáljanak tovább az olcsóbb árak és a méltányosabb honoráriumok ellen.

Az e-book forradalmasítja a könyvolvasást Forrás: AFP/Michael Gottschalk

Az Egyesült Államokban egyébként sokkal nyilvánvalóbb jelei mutatkoznak az online könyvkereskedelem győzelmének, mint Európában. Az 1998-as, minden karácsonykor kötelező Szerelem hálójában (Meg Ryan, Tom Hanks) dramaturgiája még a sarki kiskönyvesbolt és a könyvpláza konfliktusára épült, mára azonban a könyvpalotáknak is befellegzett. Amerikában évek óta több e-bookot adnak el, mint puhafedeles könyvet. Az USA-ban már vannak olyan több milliós lélekszámú városok, amelyek utcáin egyetlen könyvesboltot sem találunk.

Az Amazon olcsóbbá akarja tenni az irodalmat

Az Amazon azonnal reagált az írók petíciójára, amely egyébként fizetett hirdetésként jelent meg a New York Timesban. Az egy oldalnyi szöveg a lap közlése szerint 104 000 dollárba (közel 25 millió forint) került, az összeget az írók szűk csoportja adta össze.

Az Amazon tehát azzal érvelt, hogy az irodalomnak olcsóbbá kell válnia, ha fel akarja venni a versenyt a többi médiummal. Ma már óriási a konkurencia: televízió, film, facebook, blogok, ingyenesen hozzáférhető hírportálok, számítógépes játékok és még sorolhatnánk, mi mindent választhatunk a könyvolvasás helyett. A vállalat korábbi számításokra hivatkozik, melyek szerint sokkal több könyvet lehetne eladni, ha az e-könyvek 14,99 (3600 Ft) helyett 9,99 (2400 Ft) dollárba kerülnének – és ezzel végső soron a kiadók, az írók és az olvasók is csak nyernének.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!