Bár a december végi összegzések alapján, több mint 735 millió kattintással Katy Perry Dark Horse című dalához készített klip lett a legnézetebb zenés videó a YouTube-on, azért 2014 videói számtalan egyéb meglepetést is tartogattak. A legnagyobb videómegosztókon időnként különleges, kirívó vagy egész egyszerűen csak gyönyörű képsorok kápráztatták szemünket. Összegezve bátran mondhatjuk, hogy az idei klipmustra a 80-as évek nosztalgiájával, szándékosan gagyi vetített háttereivel és ezek keveredéseivel operál, vagy éppen fantasztikus táncosaival, kreatívitásával vagy filmszerűségével emel ki bizonyos videókat a sok közül. Külön öröm, hogy egyre több magyar videóklip is bátran összemérheti magát a külföldi vetélytársakkal, holott jóval jóval kevesebb pénz van azok elkészítésére. Íme a mi válogatásunk 2014 legemlékezetesebb darabjaiból.
OK GO – The Writing’s On the Wall
A hazánkban kevésbé ismert chicagoi rockbanda az OK GO, olyan innovatív egysnittes videoklipet készített a legkülönbözőbb szemünket becsapó illúziókkal, hogy aki egyszer látja az biztosan rákattan majd. Az optikai csalódásokat felvonultató különböző kis helyszínek elkövetője Felice Varini svájci művész, aki többnyire anamorfózisos alkotásairól híres, amit különböző technológiákkal támogat meg. Társrendezőként pedig maga az énekes Damian Kulash is közreműködött. A közel 28 különböző mutatvány végén az egész stábbal találkozhatunk, akiknek ezúton is gratulálunk a munkájukhoz. Akinek pedig nem elég az OK GOból bátran nézze meg a zenekar további videoklipjeit is, mert kreatívitásból nincs hiány.
Neon Trees – Sleeping With a Friend
Az idei egyik sláger kétségtelenül a 80-as évek retró színvilágának megidézése volt, melyet nem gondolt máshogy az amerikai Neon Trees pop-rock zenekar sem. Sleeping With a Friend című dalhoz készült videóban minden van ami egy tökéletes Miami Vice feeling megidézéséhez kell. Korhű vetített hátterek, színekben gazdag képivilág és nem utolsósorban a frontember Tyler Glenn ruhái érdemelnek külön dícséretet.
Zagar – Dream Of a Machine
Zságer Balázs vezette Zagar legújabb videoklipje a Dream Of a Machine igen erős hangulatképekkel operál, melyek garantáltan mindannyiunk gyermekkorát megidézik majd. A Szabó Áron rendezte videoklipnek pedig nyíltan olyan filmek megidézése volt a cél, mint a nagysikerű Stand by Me vagy éppen a Legyek ura.
Cashmere Cat – Wedding Bells
A hazánkban kevésbé ismert norvég producer-DJ is a filmszerű videoklipek bázisát erősíti, méghozzá olyannyira, hogy végignézve a két és fél percet olyan, mintha egy trailert láttunk volna. Ez önmagában még nem újdonság, azonban ilyen érzékletességgel bemutatni két ember találkozását, szerelmét és harcát már csak kevesen képesek.
Sia – Chandelier
A többszörösen Grammy-díjra jelölt ausztrál énekesnővel nem is oly rég foglalkoztunk az év dala kategória kapcsán, azonban a Chandelier című dalhoz készített videó a legemlékezetesebb klipek közül sem maradhat ki. Erről pedig leginkább a főszereplő, a mindössze 11 éves Maddie Ziegler tehet, akit Sia a Twitteren fedezett fel és kért fel a videókliphez. Az egész mű alatt Maddie egy elhagyatott lakás különböző részeit táncolja végig, miközben pörög, forog, csúszik, mászik és bújkál, igazodva a dalszöveghez avagy az alkoholizmus különböző lelkiállapotaihoz. A 2015-ös Grammy-díjra a legjobb videoklip kategóriában jelölt Chandelier,korábban az MTV Music Video Awards legjobb koreográfusi díját már bezsebelte, így jó esélyekkel indul a 2015-ös Grammyért is.
Viktorai Modesta – Prototype
Viktoria Modesta brit modell 2009-ben kezdte el építeni zenei karrierjét. Korábban féllábú modellként ismerte meg a világ, most pedig a Channel 4 nevű brit televízióval kooperálva készített egy videót a Born Risky nevezetű kampányhoz, a Prototype című dalát használva. A „bionikus popsztár” a videóban kicsit túllőtt a célon és leginkább arról marad emlékezetes, hogy valaki, hogy próbálja magát eladni a fogyatékosságait bemutatva. Az egész klip erre épít, még akkor is ha Viktora valóban gyönyörű. Miért ne lehetne egy féllábú ember egy ilyen túlzó klip ellenére is popsztár? Aki egyszer megnézi, az garantáltan nem felejti el. Persze a reklám kell, valahogy eladhatóvá kell tenni, de amit a klipben látunk az már tényleg túlzás.
Ed Sheeran – Don’t
Egy újabb videó, amit leginkább a táncosáról fogunk megjegyezni. Az Ed Sheeran Don’t című dalához készített klipben a Táncolj, ha tudsz című sorozatból ismert gumigerinc, Phillip Chbeeb viszi a pálmát, akit tátott szájjal nézünk, miközben egészen változatos helyszínekre invitál bennünket a szegénységből a gazdagság felé haladva. Ed Sheeran nem igazán szeret középpontban lenni videóklipjeiben, de azért egy 2 másodperces megjelenést itt is kaptunk tőle. Igazából még az sem hiányzott.
Arcade Fire – We Exist
Szintén egy olyan klip, ami a 2015-ös Grammyért áll harcban, így ezzel bővebben Grammy-sorozatunkban foglalkozunk majd. Annyit azonban tudni kell, hogy kihagyhatatlan az év videói közül, hiszen lenyügőző képi világa, filmes hangvétele, akár ösztönzőleg egy új kategóriát is nyithatna az Oscaron. Bár szerencsére sok hasonló műfajú klip készül mostanában, de nem mindenkinek van ott hozzá a Pókember filmekből ismert Andrew Garfield, egy olyan alakításban amit még biztosan nem láthattatok tőle. A nemi identitásával küzdő főhős hosszú utat jár be, mígnem a végén a kalifornai Coachella fesztivál nagyszínpadján találja magát. Erős darab.
Nils Frahm – Re
Az animációs videóklip azért is marad számunkra hosszú ideig emlékezetes mert egy fiatal magyar srác, Simon Balázs készítette azt. A videoklip pedig a UK Music Video Awardsra is bejutott, a világ legjobb animációs videóklipjei közé, többek között olyan versenytársakkal mint a Coldplay vagy a Savages. Az álomszerű 2D és 3D között mozgó animációt az alkotó norvégiai utazása inspirálta.
Imagine Dragons – I Bet My Life
“Látványos helyszínek, csodálatos képek és egy nem akármilyen túlvilági utazás. Ilyen és ehhez hasonló élményeket tartogat számunkra az Imagine Dragons legújabb klipje, amit sokadszorra sem lehet megunni. A klipből sem a pénzt, sem az időt nem spórolták ki, sőt még egy fiatal hollywoodi színészt, Dane DeHannt is sikerült leszerződtetni.” – írtuk a klippremier kapcsán. A véleményünk pedig azóta sem változott, ezzel pedig ott a helye az idei legjobbak között.
Little Boots – Taste it
Az elvont kategória kiemelt résztvevője lenne Little Boots, aki Taste it című videóklipjéhez olyan erős – sokszor gyomorforgató – képeket használ, hogy az akár egy részletesebb elemzést is megérne. A fogyasztói társadalom, a hedonizmus kritikája viszont már elsőre szembetűnik, ebben a színes 80-as éveket idéző videóban, amiben még egy új hamburger fajta is feltűnik. Mindenesetre ezerszer átgondoljuk majd, mit is fogyasztunk valójában. A klip megtekintése után pedig van mit megemészteni.
DJ Snake feat. Lil Jon – Turn Down for What
Ez a szám bizonyára más és más idegállapotot okoz a hallgatóinak, az viszont biztosan nem vehető el tőle, hogy a hozzákészült videóklip olyan energiával, kreativitással és überelhetetlen – gagyi hollywoodi vígjátékokra épülő - mocskos humorral operál ami mindenképp kiemeli az idei klipek közül. Ha a francia DJ-nek ez volt a célja, akkor azt sikeresen elérte. Csak erős idegzetűeknek!
Self – Runaway
Az idei cukisággyőztes egészen biztos Self Runaway című dalához készített videó lenne, amiben kismacskák elektropopos ütemekre szinkronizált táncmozdulatokat ejtenek, sőt még különböző hangszereken is játszanak, nem is beszélve a szélgépről. A több mint 20 éves fennállását ünneplő amerikai alternatív pop-rock zenekar frontembere Matt Mahaffey mindenesetre elég vicces kedvében lehetett és a videóval egyből nyert ügye lett a cukiságokat kedvelőknél.
Subscribe – Every Skin
Elképesztően profi és dinamikus videoklip készült a Subscribe Every Skin című dalához, amiben egy koncerteken álló biztonsági őr fejébe nyerünk betekintést. Horváth Viktor rendezésében egy olyan elképzelt életet látunk, amit simán el is hiszünk az ilyen és ehhez hasonló arcokról. Csak reménykedni tudunk, hogy nem mindegyik szekus élete ilyen, mert ha igen, akkor rögtön alapítványt indítunk a megsegítésükre.
Flying Lotus ft. Kendrick Lamar – Never Catch Me
Az amerikai rapper-producer Steven Ellison ismertebb nevén Flying Lotus nem kisebb témával foglalkozik a Never Catch Me című, Kendrick Lamarral közösen előadott dalában mint halál és a túlvilág. A nyugtalanító hatású jazzes alapra írt dalhoz Hiro Murai készített egy videoklipet, melyben a kiváló operatőri és az elképesztő koreográfusi munkán kívül, a halott testvéreket alakító két fiatal táncos gyerekre is érdemes odafigyelni.
Mark Ronson feat. Bruno Mars – Uptown Funk
Az Uptown Funk nemcsak a rádiókat, hanem a zenecsatornákat és a videómegosztókat is méltón ostromolhatja, hiszen olyan korhoz és szellemiséghez hű videót sikerült hozzá csinálni, ami sosem megy ki a divatból, és még 50 év múltán is jó érzéssel tekintjük meg. A november 17-én megjelent klipben Mark Ronson, Bruno Mars és zenekara, a The Hooligans is feltűnik.
Klaxons – Show Me a Miracle
A hazánkat is megjárt angol indie rock zenekar Show Me a Miracle című dalához készített videóklipben minden van amire az igazi űrfanatikusok vágynak. Alienek, űrhajók, teleportáció mindez némi animációval és a 80 –as évek stílusával, mára már szándékosan gagyi vetítésekkel fűszerezve. Nosztalgia a köbön.
Ricsárdgír – Éndalom
Márton Dániel vezette Ricsárdgír nevét szerencsére egyre többen ismerik az országban. A magukat nyíltan hobby-popnak, art fart rocknak nevező zenekar, annyira őszinte, hogy az már példátlan. Ráadásul koncertjükön még az átkötő szövegek allatt is eldobod az agyad, mert a frontember olyan dumával rendelkezik, amelyet a legtöbb stand-up komikus is megirigyelne. Ilyen jó humorral rendelkezik az Én dalom című videó is amit maga a frontember Márton Dániel rendezett és Tóth Levente fényképezett. Ráadásul mindezt úgy, hogy minden bizonnyal jóval kevesebb pénzből készült, mint a fentebb szereplő külföldi produkciók bármelyike.
Action Bronson – Easy Rider
Action Bronson new york-i rapper által kiadott Easy Rider című dal és videoklip egy új akcióhőst teremt számunkra, amit akár egy egész estés mozifilmben is megnéznénk. Ez pedig maga Action Bronson saját Szelíd motorosok sztorija. Lehet egy nagyjátékfilmben is gondolkodhatna lassan.
St. Vincent – Digital Witness
Válogatásunkban leginkább azzal tűnik ki ez a darab, hogy nem fogható egyikhez sem, hiszen teljesen más elemeket használ. A tarka színvilágot a pasztell színek, pörgő dinamikus vágásokat a statikus, gondosan megkompenált szimetriára épülő képek váltják fel, amit az amerikai énekes-dalszerző Annie Clark robotszerű jelenlétével erősít.