A Dal című magyar válogatóverseny szombati döntőjében, az M1-en és a Duna World csatornán élőben sugárzott showműsorban a nyolc finalista mezőnyét a zsűri szűkítette négyre, közülük a tévénézőktől Csemer Boglárka Boggie és a Wars For Nothing kapta a legtöbb szavazatot. A dal szerzői: Csemer Boglárka, Sebestyén Áron és Bori Sára Heléne.
Bár a végeredmény számunkra nem meglepetés, azonban a zsűri a döntő során egészen érthetetlen döntéseket hozott. Boggie daláról ugyan mindig is jó véleménnyel voltak a zsűritagok - és mi is - de hasonlóan szerették a Passedet - sőt a mai adás egy pontján a legkülönlegesebb dalnak tartották - mégsem szavazták be őket a négybe.
A Quarton is közvetített műsor ugyanis szakított az eddigi szisztémájával, és az Eurovíziós Dalfesztiválokon is alkalmazott pontozási rendszert használta, melynek alapján Szabó Ádám (28 pont), Csemer Boggie (24 pont), Mujahid Zoltán (20 pont) és a Spoon (20 pont) került a legjobb négybe.
Igen, a Spoon. Ezen a ponton félő volt, hogy a könség újra beszavazza őket, ezúttal egészen Bécsig, de ez szerencsére nem történt meg. Nem értjük, mi történt akkor, amikor a zsűri a pontokat adta, hiszen ketten is - egészen pontosan Csiszár Jenő és Rákay Philip is - 10 pontot adott a Spoonnak, miközben - a szinte már elfelejtett - Mujahid Zoltán is kapott egy 10-est Pierrot-tól. A Passed - akiről hetek óta mindenki beszél a műsor kapcsán - egy pontot sem kapott.
Boggie győzelme csak annyiban érdekes, hogy tavaly is indult a versenyen, ráadásul a Parfüm című dalával - ami szinte világhírű lett az abból készült klipnek köszönhetően - akkor viszont a legjobb 30-ba sem engedték be. Így lesznek az utolsókból elsők.
Összefoglalónk a műsorról és a dalokról
Az adást a 8 döntős közös produkciója indította, amitől hirtelen azt hittük az X-faktort nézzük. Később kiderült, hogy a Magyar Dal Napjára készült a közös performansz, mely sokakban nem fog mély nyomot hagyni. A zsűri értékelése annyiban változott, hogy nem pontoznak, hanem helyette a végén választanak négyet, méghozzá az Eurovíziós Dalfesztiválokon lévő pontozási rendszer alapján. Vagyis minden zsűritag 10, 8, 6 és 4 pontot oszt ki, majd ezek összességéből az első négy legtöbb pontot kapott kapott dal megy tovább. Közülük pedig a nézők választhatják ki, azt a bizonyos egyet!
Gájer Bálint - That's How It Goes
Bálint daláról már korábban is megírtuk, hogy mindenképp egy érdekes választás lenne az Eurovízióra. Tényleg vidám és pörgős, de a kérdés, hogy vajon a nézők swing utáni szeretete viszi őt tovább vagy a kisugárzása, amit mi pont, hogy hiányolunk belőle. Csiszár persze ebbe sem tudott belekötni, helyette Gájer Bálint zokniját fikszírozta. Pierrot nem lett meggyőzve, de mi sem.
Csemer Boglárka Boggie - Wars For Nothing
Élőben azt írtuk, hogy az az érzésünk, hogy a győztes lépett a színpadra. Hát igazunk lett. Boggie dala most még érzékenyebb volt, mint eddig valaha. A színpadiasságon nem változtattak, továbbra is magabiztosan állnak a produkcióhoz. Rúzsa Magdit megérintette a dal, de azt kérte Boggie-tól, hogy a hátteren változtassanak, mert az túl manipulatív lenne Bécsbe.
Spoon - Keep Marching On
Ez a dal még mindig nem túl érdekes. Hiányzik belőle az energia, a szenvedély és teljesen sablonos. De a közönség és a zsűri imádja. Most hallhattunk egy új magyar betétrészt is, de sokat nem dobott a dolgon. Rákay Philip szerint mostanra állt össze a csapat és ő egyáltalán nem bánná, ha ők képviselnék Magyarországot Bécsben. Míg Csiszár egyenesen kimondta, hogy segíteni fog az együttesnek a négybe jutni. Hát megtette és ezzel majdnem ránk hozta a veszedelmet.
Wolf Kati - Ne engedj el
Őszintén szólva, a háttérre jobban figyeltünk, mint a dalra. Wolf Kati magabiztosan énekelt mint mindig, azonban a végén volt egy két furcsa frazír. De ez a zsűrit nem igazán érdekelte. Rákay Philip szerint ez egy jó dalszöveg. Majd a zenekaroknak üzent, hogy jövőre bátran minden előadó és zenekar menjen szövegírókhoz. Nem biztos, hogy erre mindenkinek szüksége van.
Szabó Ádám - Give Me Your Love
Az volt az érzésünk, hogy Szabó Ádám is a TOP4 tagja lesz és szintén jól tippeltünk. Meglepetés nem volt a korábbiakhoz képest, Ádám hangja jó, a dala pedig rádiósláger, de újat továbbra sem ad. Ismét érkeztek a fényezések: Pierrot le van nyűgözve a daltól, tökéletesnek hívta Ádám Give Me Your Love slágerét, míg Csiszár Jenő pedig szabadulni sem tőle.
Passed - Mesmerized
A legjobban talán őket vártuk ma este és azt, hogy vajon az énekesük tud-e javítani a korábbiakhoz képest. Hát részben sikerült, részben nem. Egészen jól kezdődött, majd a közepétől, a legtöbb helyen újra hamis lett. A bridge-rész duplázása pedig még mindig furcsa. Rúzsa Magdi szerint az az egyik legjobb dal, de fél kitenni a bandát a nemzetközi versenynek a rutintalanságuk miatt. Rákay szerint a leginnovatívabb, legtöbb újat adó dal a mezőnyben a Mesmerize, és most látta csapatot a legfelszabadultabbnak. Ennek ellenére később a pontozásnál egy pontot sem kaptak. Ezekszerint A Dal zsűrije nem támogatja az innovatív dalokat.
Ív - Fire
Érthetetlen számunkra, hogy Ív dalát miért hagyják ki az idei hype hullámból. Sokkal jobb mint a mezőny nagy része. Különleges hangszín, egy remek dal, azonban a színpadi látványon kár volt változtatni. Persze valóban tartalmaztak rossz elemeket - pl. Pierrot által is említett táncosok - de most talán még kevesebb dolog történt a színpadon. Ettől függetlenül Passed és Boggie mellett, ő is megérdemelt volna egy szeletet a "hype tortából". Pierrot szerint ez még nincs kész, de a dalt és a különleges hangszínt ő is díjazta. Csiszárnak nagyon bejön és örül neki, hogy itthon is a brit elektro-pop kezd előtérbe kerülni a lakossági tucatzene helyett. Mi meg azt sem bántuk volna, ha ő megy Bécsbe.
Mujahid Zoltán - Beside You
"Jesszus, mi ez a palást?" - kiáltottunk fel ijedtünkben. Mujahid Zoli a korábbi huszár szerkót egy palástra cserélte, és az elején még egy kis színpadias előadással is megfűszerezte. Valóban profi az éneklés, de valahogy nagyon nem találják meg az előadásmódot ehhez az abszolút sablonos dalhoz. Rúzsa Magdi közölte, hogy hallgatná a dalt a kocsiban is, míg Pierrot szerint Zolinak még jó sok dalt kéne írnia.
Zsűri pontozása
Míg a zsűri pontozott, a döntősök fogadalmairól készült összeállítást nézhettük meg. Köztük Ív visszafele énekelt, Bogi flashmobot tartott, Wolf Kati újra Vukkot énekelt, a Spoon leesett a lóról, míg a Passed megcserélve a hangszereket adta elő a dalát. Némelyik egészen vicces volt és bátran beláthatjuk, hogy a műsorban jobban szórakoztunk a bejátszásokon - köztük Harsányi Levi szivatásain is - mint magán a dalokon.
A zsűri pontozása a következőképp alakult:
Pierrot: 4 pont - Ív / 6 pont - Szabó Ádám / 8 pont - Boggie / 10 pont - Mujahid Zoltán
Rúzsa Magdi: 4 pont - Mujahid Zoltán / 6 pont - Szabó Ádám / 8 pont - Wolf Kati / 10 pont - Boggie
Csiszár Jenő: 4 pont - Wolf Kati / 6 pont - Mujahid Zoltán / 8 pont - Szabó Ádám / 10 pont - Spoon
Rákay Philip: 4 pont - Wolf Kati / 6 pont - Boggie / 8 pont - Szabó Ádám / 10 pont - Spoon
Ezek alapján Szabó Ádám 28, Csemer Boggie 24, Mujahid Zoltán 20, és a Spoon szintén 20 pontot kapott. Miután nem hittük el, hogy a Spoon a legjobb négybe került, a Passed és Ív kiesett, a Leander Rising Lőjetek fel című dalának akusztikus verzióját nézhettük meg élőben a szavazás alatt.
Ők azok akik A Dalhoz kapcsolódó akusztik versenyt megnyerték. Ezt követően a tavalyi győztes, Kállay Saunders András produkciója következett, majd elérkezett az eredményhirdetés pillanata. A győztes, azaz Csemer Boggie nevét valamivel fél 11 előtt mondták ki. Zárásképpen még egyszer meghallgathattuk a dalt, amit egy megható lezárás követett, Boggie ugyanis könnyekkel küszködve mondta ki a műsor utolsó szavait: "Köszönöm".
Összefoglalás az idei Dalról
Hat hétig tartott a Dal, az Eurovíziós dalverseny magyar válogatóműsora, melyben több száz előadó és zenekar közül, ismét 30-an jutottak be a műsroba. Az adások egészen vegyes érzésekkel teliek voltak, míg az első elődöntőn a teljes ijedtség és döbbenet fogott el bennünket, hogy mást hall a zsűri, mint a néző, addig a folytatásban is a legtöbb előadó - főként a volt tehetségkutatósok - a hangi adottságaikról akartak bennünket meggyőzni és nem a dalukkal.
Legtöbben Pierrot szigorúságával voltak elfoglalva (holott az inkább reális volt, mint szigorú), vagy éppen Tóth Vera koppintott dalával, míg más esetben a zsűri egymás után leadott pontjai - és közbeni esetleges korrekciói - keltettek bizalmatlanságot, amit azóta már egyidőben történő pontozásra cseréltek.
A harmadik elődöntő végére már lehetett látni, hogy kik lesznek az esélyesek, annak ellenére, hogy a műsor a szélsőségek adása volt, hiszen erősebb és egyaránt gyengébb produkciók is továbbjutottak a középdöntőbe.
A két középdöntős hétvége egyaránt tartogatott meglepetéseket, és teljes kiszámíthatóságot is, melynek révén kialakult a ma esti döntő mezőnye.