Bemutatták a világhírű francia képzőművész, Bernar Venet Rendezetlen ívek (3 ív x 5) című, nyolc tonnás szoborcsoportját csütörtökön a fővárosi Március 15. téren. Az Art Market Budapest kortárs képzőművészeti vásár szervezésében Budapestre került alkotás október közepéig látható.
Bernar Venet személyében az egyik legfontosabb kortárs szobrász érkezett Budapestre
- hangsúlyozta az acélszobor avatása előtt az Art Market igazgatója. Ledényi Attila hozzátette, a művészeti vásár deklarált célja, hogy a kortárs képzőművészetet közel vigye a közönséghez, idei díszvendégük a francia sztárművész lesz. Terveik szerint még egy köztéri Venet-művet hoznak majd el Budapestre.
Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettes szerint Budapestet sok adottsága predesztinálja arra, hogy Európa egyik kulturális fővárosa legyen. A Budapesti Tavaszi Fesztivál, az Art Market vagy a CAFe Budapest egyaránt a magyar fővárosra irányítja a nemzetközi közönség figyelmét,
de a köztéri művészet terén lemaradásban vagyunk
- jegyezte meg.
Szerinte a sztárművész szobrának bemutatása jó alkalom arra, hogy a budapestiek és a városvezetés is újragondolja a kortárs vizuális művészettel kialakított viszonyát, hiszen azzal, hogy a történelmi épített környezetbe beengedik a kortárs művészeti alkotásokat,
új pezsgést hoznak a fővárosba.
Bernar Venet két héttel ezelőtt Mexikóban állította fel egy 25 méteres szobrát, jelenleg három másik egyéni kiállítása zajlik Európában, szombaton pedig MetaMetria címmel a veszprémi Modern Képtár-Vass László Gyűjteményben nyílik kiállítása.
A Rendezetlen ívek című munka az elmúlt fél évben a bécsi Belvedere Palota kertjében volt látható, onnan szállították át Budapestre a hozzávetőleg 1 millió euró (mintegy 310 millió forint) értékű szoborcsoportot.
Bernar Venet elmondta, hogy nagyméretű acélszobrainak előállításában több mint 20 éve egy magyar üzem, a Szalai Fémmegmunkáló Kft. működik közre, munkáival 2012-ben a Műcsarnokban találkozhatott a budapesti közönség.
A Rendezetlen ívek című szoborcsoportot a korábbi tervek szerint Dél-Franciaországba szállították volna, a rendkívül prominens budapesti helyszín azonban meggyőzte a művészt a magyarországi bemutatóról.
Bernar Venet elárulta: nyitott arra, hogy munkája állandóan a Március 15. téren maradjon. "Ez nem pénzkérdés" - fogalmazott.
Hasonló céljai voltak a tavaly év végén a Széchenyi téren felállított Hervé-Lóránt Ervin köztéri szobornak is: megmutatni, hogy a nagy mérteű kortárs műalkotások szervesen beépülhetnek a városi terekbe, az emberek mindennapjainak részévé válhatnak.
A Feltépve című munka meglepően pozitív fogadtatása bizonyítja, hogy mindez ötletes, színvonalas, meglepő szobrokkal megvalósítható. Persze Venet konceptualista munkája sokkal absztraktabb, kevésbé egyértelmű képzőművészeti nyelvezetet használ, ezért feltehetően jobban megosztja majd a közönséget.
Ahogy azta főpolgármester-helyettes is megjegyezte, Budapest köztéri szobrászata hagy kívánnivalót maga után. Az Origo Mélyi József művészettörténésszel a Szavadság téri botrányos emlékmű kapcsán beszélgetett a kis zsánerszobrok köztéri uralmáról. Mélyi szerint a budapesti köztéri szoborállítási kultúránk hanyatlik:
"A mostanában Budapesten is elburjánzó talapzat nélküli zsánerszobrok általában egyszerre értik félre a teljes modernizmust, valamint a nyilvánosság és az aktualitás fogalmát. Az a céljuk, hogy populárisak és emberközeliek legyenek, de ez iszonyatosan nehéz. Ez a küzdelem látszik a Reagan- és a Falk Miksa utcánál lévő Columbo-szobron is."
A művészettörténész szerint pozitív példa erre a vonulatra Marton László Kis királylánya, szemben Raffay Dávid Kutyás lányával és Szőke Lajos Rikkancsával, amit a Blikk-felirat egyenesen abszurddá tesz.