A Financial Times robbantotta a történetet nemrégiben: az idősebb Pieter Bruegel 1559-ben festett A Farsang és a böjt harca című festménye valójában a krakkói múzeum tulajdona, ahonnan 1939-ben lopta el Charlotte von Wachter, Krakkó náci előljárójának bécsi felesége.
A több mint hetven millió dollár értékű kép – mely az egyik legismertebb Bruegel-kép és a Bécsi Szépművészeti Múzeum Bruegel-gyűjteményének becses darabja – minden valószínűség szerint a nácizmus tombolása idején került illegálisan Bécsbe.
Diana Blonska, a krakkói múzeum igazgatója a napokban egy olyan tanulmányt hozott nyilvánosságra, amely a múzeum archívumainak tanulmányozása után arra a következtetésre jutott, hogy 1939-ben Charlotte von Wachter, Krakkó náci kormányzója, Otto von Wachter felesége kinyittatta a múzeumot és számos értékes képet elvitetett, közöttük a Bruegel-festményt is.
A kutatás szerint számos kép később a bécsi feketepiacon bukkant fel, és a Bruegel-kép tisztázatlan körülmények között került a Bécsi Szépművészeti Múzeumba.
A múzeum igazgatója a tanulmányban idéz egy levélből, melyben Feliks Kopera a múzeum akkori igazgatója azt írja a krakkói városvezetésnek, hogy „A múzeum pótolhatatlan veszetséget szenvedett a krakkói náci kormányzó felesége, Wachter asszony ténykedése nyomán,
aki számos festményt tulajdonított el, közöttük Bruegel A Farsang és a böjt harca című képét is.”
Egy másik idézett levélben Kopera ugyanezt az információt a háború utáni lengyel vezetés számára küldte meg.
Miközben a Bécsi Szépművészeti Múzeum vezetősége azt jelezte, hogy a kép tudomásuk szerint a tizenhetedik század óta a múzeum tulajdonában van, a lengyel kulturális minisztérium felkérte az osztrák hatóságokat, hogy indítsanak teljeskörű vizsgálatot a kép Ausztriába kerülése ügyében.
A lengyel hatóságok a krakkói jelentés nyomán újult erővel
kezdeményezik a háború alatt Lengyelországból eltűnt műkincsek visszaszolgáltatását.
Becslések szerint a második világháború alatt mai értéken több mint 20 milliárd eurónyi kincset raboltak el lengyelországi múzeumokból, melynek visszaszerzése nemzeti érdek, nyilatkozta az ügyért felelős kulturális minisztérium helyettes államtitkára.
Az esetre azután derült fény, hogy a Financial Timesban megjelent Otto von Wachterről és feleségéről szóló cikk nyomán lengyel újságírók oknyomozásba kezdtek. Így jutott el a nyomozás a krakkói múzeumba és derített fényt levéltári anyagok alapján a Bruegel-kép vélelmezett sorsára.