A Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség az X Kommunikációs Központtal együttműködve hirdetett kreatív pályázatot „Tűzhely, pulpitus, parlament: hol a nő helye?” címmel. A „Vizuális eszközökkel a nők társadalmi elismertségének növeléséért és a káros nemi sztereotípiák eloszlatásáért” alcímű verseny díjait a héten adták át a Hátsó Kapuban.
Borbás Renáta Nahát, hogy mik vannak?! című mozgóképe különdicséretet kapott
A Női Érdekérvényesítő Szövetség a pályázatot a profi és amatőr fotósok és grafikusok számára hirdette meg a nő társadalmi szerepei témában, közösségimédia-kampányban felhasználható vizuális anyagok elkészítésére. Elvárás volt, hogy az elkészült pályaművek reflektáljanak a nők jelenlegi társadalmi helyzetére, a témával kapcsolatos saját tapasztalatokra, és
igyekezzenek eloszlatni a nemi szerepekkel kapcsolatos sztereotípiákat.
A zsűri tagjai Anna Gizella grafikus, Fábián Évi fotóművész, Kóbor Andrea, az X Kommunikációs Központ kreatív igazgatója, Szamosi Barna genderkutató, valamint Juhász Borbála és Sáfrány Réka genderkutatók, a Női Érdek munkatársai voltak.
A zsűri tagjai kiemelték, hogy a négy fő díjazott alkotás közül hármat fiatal női-férfi alkotópáros készített, ami szemléletesen mutatja meg azt, hogy
a nemek közötti egyenlőség és az erről való gondolkodás mindkét nem számára fontos,
és a nézőpontok összekapcsolása a nemi szerepek problémakörének sajátos ábrázolását adhatja – írja az eseményről beszámolva a Női Érdek. Összesen 126 pályamű érkezett, amelyek ide kattintva tekinthetőek meg.
A közönségdíjat elnyert Fizetéskülönbség című plakátról Juhász Borbála történész elmondta: egyaránt tükrözi a jelentős női történelmi alakok láthatatlanságát, hiszen valójában egy magyar bankjegyen sem szerepel nő, és a nemek közötti bérkülönbséget, vagyis hogy a nők munkáját kevesebbre értékelik.
A harmadik helyezést elért munka, Radovics Rita és Orbán Ferenc Lejárt lemez című plakátja Szamosi Barna szerint a legközvetlenebbül szólt a férfiakhoz is, és jól érzékeltette, hogy a nőiesség és férfiasság merev normái mennyire korlátozóak mindkét nem számára.
A második helyet elért Egyenlőség teremtése című fotót Kiss Norbert és Kiss Dóri készítette, Michelangelo Ádám teremtése című festményét újraértelmezve. Kóbor Andrea szerint az egyszerű vizuális elemekkel dolgozó fotó egyszerre jelenít meg két gondolatot. Egyrészt, hogy a mosogatószivacs átadásával a női „oldalborda” ráébresztheti férfi társát a szerepek egyenlő megosztásának fontosságára, másrészt egy rendhagyó, női istenképet is.
Az első díjat Eperjesi Rita és Németh Domonkos Senkinek nincs helye a háztartásban című alkotása kapta. A nyertes fotósorozatot Anna Gizella méltatta: „A szerzőpáros a fényképezőgép és a grafika eszközével ad genderszempontú értelmezést és
éles választ arra a kérdésre, hol van a nő helye a társadalomban.
A háztartási munkákat tematizáló fotósorozat nagyon szellemesen szemlélteti a nőkhöz társított szerepeket, annak értékét, illetve értéktelenségét.
A házimunka tradicionálisan a »női« létezés mintája, és az élet reprodukálásának és keretfeltételeinek fenntartását szolgálja, repetitív, unalmas és láthatatlan. Láthatatlan egyrészt, mert a folyamat magántérben zajlik, csak a családtagok érzékelik. Másfelől láthatatlan, mert az elvégzett munka eredménye annyira kézenfekvő, hogy szót sem érdemel. A hiányát, a nemlétét viszont sokkal hamarabb észrevesszük, mint a meglétét.
Harmadszor pedig azért is láthatatlan, mert ezért nem jár fizetés, nincs értéke.
A házimunkát nem szokás beárazni,
sokszor nem is vagyunk tisztában azzal, mennyibe kerülne a takarítás, a mosás, a főzés, ha azt valaki más végezné el helyettünk. A Facebookot bejárta egy férj kalkulálása, aki négy fő tétellel számolt: gyerekfelügyelet, főzés, takarítás és a családi pénzügyek intézése. Utánajárt: ha ezeket a feladatokat nem a felesége végezné, akkor dollárról átszámítva kb. 21 millió forint mínuszban lennének év végére.”
Anna Gizella a díjátadó zárásaként elmondta: „A művészetben is egyre több olyan alkotás születik, ahol nemcsak reprezentálják, hanem vizuális minőségük okán erősen kritizálják is a hagyományos női szerepeket.”