A három éve közös szervezésben - Müpa és Budapesti Fesztivál és Turisztikai Központ -, a Magyar Turizmus Zrt. támogatásával megvalósuló sorozat három fontos súlyponti témát tár a közönség elé, az idén már hagyományosnak mondható Liszt-fókuszt, idén megemlékeznek Bartók Béla születésének 135. évfordulójáról és a fesztivál külföldi kitekintését erősíti Kína kultúrájának bemutatása.Társfesztiválként a Madách Imre Nemzetközi Színházi Találkozó április 11. és 24. között csatlakozik a BTF-hez.
Mozart egész életében büszkeséggel emlegette a München számára huszonnégy évesen komponált Idomeneót, egyik legnagyobb zeneszerzői teljesítményének tekintette. A címszerepet a mexikói sztártenor, Ramón Vargas énekli.
A komolyzenei virtuozitást fergeteges humorral elegyítő duó, a hegedűs Aleksey Igudesman és a zongorista Hyung-ki Joo milliókkal szerettette meg a klasszikus zenét, és bebizonyította, hogy a klasszikus művek a nevetés kiapadhatatlan forrásává válhatnak, csak egy másik nézőpontból kell szemügyre venni őket.
A duó koncertfelvételeit közel negyvenmillió látogató tekintette már meg az interneten, telt házas hangversenyeikkel beutazták az egész világot. Produkcióikat a zene, a színház és a komédia egészen különleges elegyeként alakítják ki,
előadásmódjukban üdítően keveredik a lazaság és a magas fokú virtuozitás.
Egyedi humorral átitatott jeleneteik ezer forrásból táplálkoznak, Shakespeare és a Monty Python, Glenn Gould és a South Park, Oscar Wilde és a Family Guy a zene révén könnyedén jut közös nevezőre.
Liszt kimeríthetetlen életművéből idén igazán gazdag választékot kap az érdeklődő, nemcsak ismert zongoraművei, hanem romantikus költemények által inspirált dalaiból csendül fel egy válogatás.
Liszt hatalmas életművének csak kisebb hányadát ismerik még a zenerajongók is”
– jegyezte meg az esemény sajtótájékoztatóján Martin Haselböck, aki a Krisztus című művét vezényli a Staatskappelle Weimar élén.
Az ausztriai Raidingban, a zeneszerző szülőfalujában működő fesztivál rezidens karmestere elmondta, hogy az alkotó az oratórium műfaját is magasabb szintre emelte; hihetetlen drámaisággal szólalnak meg a zenekari számok, a kórustételek, a szólisták, úgy bánik a formákkal mintha „multimédiás” darabot hozna létre, úgy „vágja” a részleteket, mintha egy filmen dolgozna. Az együttes elődje mutatta be egykor a kompozíciót a másik fontos Liszt-városban, Weimarban.
Vincze Balázs koreográfus állítja színpadra Dubrovay László Faust, az elkárhozott című táncjátékát. A zeneszerzőt ugyancsak Liszt ihlette, amikor először megfogalmazta kompozícióját, amely hosszú évekig az íróasztalában pihent. A fesztivál teremti meg ősbemutató lehetőségét a Pécsi Balett művészeivel. A társulat vezetője, a mű koreográfusa elmondta, a maga egyéniségére formálja át a librettót. Így az egyetemes kérdésen túl, hogy mi fontos az ember életében, személyes érzéseit, életszemléletét is beleszövi a műbe, megrajzolja Mefisztó alakjának groteszk voltát.
A Franciaországban élő Gadó Gábor világhírű gitárművész estjén hangzások és korosztályok találkozását élheti át a közönség, a fiatalokból álló Classicus Ensemble-lal lép fel a koncert első részében. A második felében triója játszik: Gadó társaságában a műfaj két óriása: Sébastien Boisseau nagybőgős és Will Guthrie dobvirtuóz.
Budapest igazi fesztiválhangulatot áraszt a 17 nap alatt, több izgalmas szabadtéri program várja az érdeklődőket, a pesti Belvárosból induló fesztiválnyitó Promenád 9-én délelőtt az Andrássy utat népesíti be és a Hősök terén teljesedik ki.
A zárónapon az ország legjobb kórusai adnak Bartók Béla kórusműveiből hangversenyt a Zeneakadémia nagytermében, de a koncert előtt közös éneklésre szólítják a járókelőket a Liszt Ferenc téren. A Fischer Annie-ösztöndíjas fiatal tehetségek két koncerten is számot adnak eredményeikről. A képzőművészek 60 helyszínen mutatják be friss alkotásaikat a Budapest ArtWeek keretében.
A fesztivál programkínálatáról naprakész információk találhatók a www.btf.hu oldalon, jegyeket a Müpa és a BFTK jegyértékesítési pontjain, illetve online a fesztivál honlapján keresztül lehet vásárolni.