A Red Bull Pilvakeren még a jegyek is 1848 forintba kerülnek, így tisztelegve a szabadságharc emléke előtt. Persze jegyet kapni már rég nem lehet rá, de senki nem marad le róla, hisz a műsort a tévé és a rádió is közvetíti az Erkel Színházból. A Pilvakerből nemcsak azért lett sikersztori, mert felkapott zenészek és színészek csatlakoztak a kezdeményezéshez, hanem azért is, mert
kicsit leporolta a nemzeti ünnepet,
és bizonyította, hogy nem kötelező protokollhangulatba fojtani a márciusi ifjakra való megemlékezést. Hogy a szórakozás és az emlékezés nem egymást kizáró fogalmak, sőt.
Hisz az efféle ünnepségeknek épp az a nagy paradoxonja, hogy rendre avítt és lagymatag formákba öntve próbálják újramesélni a világ egyik legmozgalmasabb témáját, a forradalmat. Ki ne emlékezne azokra a hosszú, kínzással felérő iskolai ünnepségekre, ahol kényelmetlen szövetnadrágban és fehér ingben álldogálva kellett végighallgatni a gyorsan eldarált verseket, amik már tavaly és tavalyelőtt is ugyanazok voltak.
Az ilyesmi már eleve arra neveli a diákokat, hogy még véletlenül se figyeljenek oda
arra, hogy milyen hatalmas erő lehet ezekben a szövegekben. Azzal, hogy Fluor Tomi, Halott Pénz vagy Sub Bass Monster szövi tovább az ismert sorokat, a Pilvaker a kamaszoknak is elég erős üzenetet küld arról, hogy lehet ezt másképp is csinálni.
Az első pilvakeres videó rögtön az iskolai irodalomoktatás fegyelmezett unalmával szemben pozicionálta magát négy évvel ezelőtt, ebben az újgenerációs rapperek az elsőre nem túl hiphoptémának tűnő Anyám tyúkját formálták a maguk képére. A videóban Sub Bass Monster játszotta a szigorú tanár bácsit.
„Nekem sosem volt bajom a nemzeti ünnepekkel. Egy kisfiúnak az ilyen katonás történetek amúgy is megmozgatják a fantáziáját. A kötelező ünnepséggel mindig együtt járt az iskolai szünet is, aminek nagyon örültünk” – mondta Sub Bass Szabi az Origónak. A költészet iránt már tízévesen is érdeklődött, de annak idején ő is jókat nevetett azon, hogy a tanárok időnként mi mindent próbáltak belemagyarázni a versekbe. Irodalomórákon rendre ki is állt a saját értelmezése mellett, ami miatt időnként majdnem bajba került.
Szerinte a kötelező szagú dolgok sosem működnek a gyerekeknél, ezért is van, hogy a hülyeségeket sokkal hamarabb megtanulják a gyerekek, mint a rájuk kényszerített tananyagot. Szerinte a Pilvaker egyik nagy érdeme, hogy a fiatalokhoz is közelebb lehet hozni az irodalmat.
Nagy eséllyel utánanéznek a verseknek, hiszen direkt úgy van kialakítva a műsor, hogy klasszikus sorokat veszünk kölcsön és alakítunk át.
Ezt nem kötöttségként éljük meg. Nagyon inspiráló, hogy ehhez kell nyúlnunk, és baromi érdekes, hogy ki mire asszociál ugyanazokból a versekből. Jól visszatükröződnek a személyiségjegyek” – mondta Sub Bass Monster. Ezért örül annak is, hogy a kezdeti hiphop és slam után a Pilvaker az elmúlt években elkezdett más műfajok felé nyitni, szerinte így még több embert érhet el a fontos üzenet, hiszen mindenkinek kicsit más az ízlése.
Az utóbbi pár évben a színház is egyre nagyobb teret kapott a Pilvakerben, ez a tendencia idén is folytatódik. Sub Bass Monster nagyon élvezte a közös munkát a színészekkel. „Óriási profizmus van náluk, de közben rugalmasak, és benne vannak minden mókában. Nem mindennapi élmény az Erkel Színház színpadán fellépni Kautzky Armanndal és a többiekkel” – mondta a rapper az Origónak.
Szabó Kimmel Tamás csak idén csatlakozott a Pilvakerhez. Nagyon örült, amikor a 2016-os előadást rendező Szabó Simon és a projektet kitaláló Takács Ákos megkereste az ötlettel, hiszen kezdettől fogva tetszett neki a kezdeményezés, és jó kihívásnak tartotta. A Made in Hungariá-val ismertté vált színészhez közel áll a hiphop, és tisztában is van nagyjából az előadóival.
„A 90-es években voltam kamasz, amikor betört hozzánk is a hiphop,
így elég sok rapet hallgattam még kazin, persze azóta szerencsére sokat fejlődött ez a műfaj” – mondta az Origónak.
Szabó Kimmel még rappelni is fog egy kicsit az Erkel Színpadán, amit életében először tesz nagy nyilvánosság előtt. „A srácok nagyon dicsértek és biztattak. Wolfie a Punnany Massifból azt mondta, hogy ha szakmát akarnék váltani, mehetnék rappernek, mert megy ez nekem” – mesélte nevetve. Szerinte is nagy érdeme a Pilvakernek, hogy mai szempontból mutatja meg és teszi elevenné a forradalom költészetét, a fiatalokhoz is eljuttatva ennek üzenetét.
Az már siker, ha ezáltal egy-egy középiskolás rácsodálkozik egy Petőfi-vers húzására.
Mert közben a suliban lehet, hogy halálra unja magát rajta.” A lazaság és kreativitás nagyon fontos Szabó Kimmel szerint a nemzeti ünnepek esetében. Azzal sosem tudott mit kezdeni, hogy van pár nap az évben, amikor kötelező magyarnak éreznie magát, az emlékezés fontos, de azért ez a nap sem más, mint a többi. „Az viszont szerintem maga a költészet, hogy a srácok asszociálnak egy-egy versről, és hozzáadják a magukét.”
A 2014-es szakadás
A Pilvakernek volt egy kisebb botránya is, 2014-ben, amikor 11 fellépő visszamondta a szereplést, arra hivatkozva, hogy a szervezők cenzúrázni akarták a szövegeiket. Az első Pilvaker slamversenyét megnyerő Színész Bob is a kilépők között volt, ő tavaly március 15-én így beszélt az esetről az Origónak adott interjúban: