A Csillagóra díjátadón kiosztott elismeréseket az aktív szólisták megbecsülésére, tehetségük és teljesítményük értékelésére hozta létre az Operaház 2012-ben.
Az operavilágban Európa-szerte, de elsősorban német nyelvterületen a legmagasabb kitüntetést jelenti a Kammersänger-cím
– ezt a rangot ültették át a hazai szakmai életbe a magánénekeseknek odaítélhető „A Magyar Állami Operaház Kamaraénekese" címmel. A balettművészek számára alapított „A Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja" cím a francia balett tradíciójára kíván építeni.
Pacsay Attila zeneszerző fanfárja a Csillagóra-díjátadók állandó szignálja. A díj pedig, amelyet a kitüntetettek átvehetnek, egy
porcelán hattyú, amely az opera és a balett műfajának egyaránt szimbóluma.
Az első díjazott, Schöck Atala mezzoszoprán karrierje európai színpadokon indult, a budapesti Operában 2004-ben debütált. Többek között az ő nevéhez fűződik az évad elején bemutatott Werther női főszerepe, Charlotte. A másik díjazott, Pasztircsák Polina 2011 óta számos főszerepben mutatkozott be a Magyar Állami Operaházban, fiatal korát meghazudtoló érettséggel.
A Kamaraénekesi kitüntetést a férfi énekesek közül Palerdi András, az Opera vezető basszusa vehette át. A művész a most záruló évadban tizenegy szerepet alakított, összesen negyvenhét előadásban lépett színpadra. Klasszikus operaelőadásoknak éppúgy nélkülözhetetlen közreműködője, mint kortárs műveknek.
A „Magyar Állami Operaház Kamaraművésze" címet Danyilova Galina hegedűművésznek adta át Kocsár Balázs főzeneigazgató. Danyilova Galina harmincegy éve tagja az Opera zenekarának, és már negyedik alkalommal vehetett át szakmai elismerést.
A „Magyar Nemzeti Balett Étoile-ja" (Csillaga) címet a következő évadban Leblanc Gergely magántáncos viselheti. A fiatal művész mindössze öt éve tagja az Opera balett-társulatának, ám a kezdetektől magas színvonalú technikai tudást igénylő szólószerepekben bizonyítja tehetségét.
Az elismeréseket Ókovács Szilveszter főigazgató és Solymosi Tamás balettigazgató adta át a Kocsár Balázs főzeneigazgató által vezényelt évadzáró gálaest műsorszámai között.
A Kamaraénekes, a Kamaraművész és az Étoile rangjelzés egy évadon keresztül illeti meg a kitüntetett művészeket
– egészen a 2017-es Csillagóra Gálaestig viselhetik a címet, amelyhez kiemelt honorárium is társul a következő évadra.
Az Opera hagyományosan, évadonként odaítélhető díjait egykori, kiemelkedő művészek munkásságának tiszteletére, szellemiségük továbbhagyományozására hozták létre.
Az operaénekeseknek, zenekari művészeknek és tervezőknek adományozható plaketteket minden évben a színház egy-egy művésze veheti át tehetsége, szorgalma, művészi és emberi magatartása, olykor pedig életműve elismeréseként.
A karmestereknek és hangszeres művészeknek adható Ferencsik-emlékplakettet kiemelkedő művészi munkájáért az idei évadban Pólus László, az Opera zenekarának gordonkaművésze kapta. A Borsos Miklós tervezte Komor Vilmos emlékplakettet Lakatos Péter kürtművésznek adták át. Komor Vilmos Kossuth-díjas karmester emlékére lánya, Komor Ágnes hárfaművész alapította az elismerést.
Az Operaház egykori, ugyancsak Kossuth-díjas jelmeztervezőjének emlékére alapított Márk Tivadar-emlékplakett idei díjazottja Szendrényi Éva díszlettervező, aki számos sikeres operaházi produkció alkotója.
A kétszeres Kossuth-díjas kiváló művész, egykori főrendező és vezető tervező, Oláh Gusztáv emlékére alapított díjat Cser Krisztián magánénekes kapta, aki nemzedékének legígéretesebb basszistája. A Gela-plakettet immár hetedik alkalommal ítélték oda. Az Erkel Színház egykori főügyelője, Gela Lajos előtt tisztelegnek az elismeréssel, amelyet négytagú zsűri szavazatai alapján az Operaház művészeti támogató területén dolgozó munkatárs – játékmester, balettmester, balett- vagy rendezőasszisztens, ügyelő és súgó – nyerhet el. Az idei díjazott Tóth Erika rendezőasszisztens, akinek a most záruló évadban is több produkciót köszönhet az intézmény.